Monday, May 25, 2009

Renungan : REBUT PELUANG SEBAIK MUNGKIN

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Renungkanlah....
Jangan berpegang pada pepatah, ringan mulut berat tulang di mana seseorang itu hanya pandai bercakap tetapi malas bekerja. Jika pepatah ini jadi pegangan, kejayaan tidak akan jadi milik anda. Mengharapkan sesuatu yang datang bergolek tidak akan membuka peluang kepada anda mengecapi kejayaan. Usaha mesti dilaksanakan di tambah dengan minat yang mendalam ke arah mencapai kejayaan. Orang lain tidak dapat membantu anda memperolehi sesuatu, melainkan inisiatif sendiri.

Setiap orang diberi peluang memperbaiki dan mencapai apa yang diidamkan tidak kiralah dalam aspek sosial, ekonomi dan politik. Jika pandai manfaatkan peluang yang ada pasti ada hasilnya yang lebih lumayan dan pengorbanan anda akan terbalas.

Menceburi bidang perniagaan , modal bukan halangan utama tetapi ia perlukan kesungguhan dan minat yang mendalam. Apabila sudah ada strategi dan perancangan, perniagaan boleh dimulakan. Bantuan dan nasihat daripada agensi kerajaan dan swasta dapat membantu anda. Insya-Allah apa yang dihajati akan terlaksana dengan jaya.

Namun jika diuji dengan cabaran dan dugaan dengan cepat melatah. Jangan buat kerja seperti melepaskan batuk di tangga. Satu lagi ialah jangan malu bertanya, sekiranya ada ketidakpastian sila berhubung dengan mereka yang pakar.Usahakan agar impian untuk menjadi usahawan berjaya tercapai. Gunakan peluang yang ada sebaik mungkin kejayaan pasti milik anda............

Usaha SMEPACK, MARDI & FAMA

SME Packaging Center Sdn Bhd (Syarikat dibawah Persatuan Pengilang dan Industri Perkhidmatan Malaysia) aktif membentuk usahawan makanan dari luar bandar

Usaha untuk mewujudkan pusat pengualaran makanan secara berpusat yang diusahakan oleh SME Packaging Center Sdn Bhd telah mendapat perhatian oleh pihak pengurusan MARDI dan FAMA sebagai salah satu projek yang mempunyai daya maju untuk menjadi salah sebuah Hub pengeluaran makanan halal dan bersih.

SME Packaging Center yang mempunyai kilang pengualaran makanan di Banting, Selangor telah mendapat perhatian dari pihak MARDI dan FAMA sebagai salah sebuah kilang yang berpotensi untuk dimajukan. Kilang yang telah beroperasi sejak 2005 itu, adalah pusat sehenti bagi usahawan makanan untuk mengeluarkan produk mereka. Di kilang tersebut, usahawan boleh mneggunakan pelbagai peralatan dan perkakasan yang mempunyai teknologi tinggi untuk mengeluarkan produk makanan mengikut piawaian dan spesifikasi terkini.

Disebabkan itu, kilang ini mendapat perhatian oleh pelbagai pihak termasuk bekas Menteri Pertanian, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Atas tujuan itu, peranan SME Packaging Center yang diterajui oleh Mejar (B) Abdul Rahman dikembangkan dengan menjemput kerjasama dari pelbagai agensi kerajaan dan swasta.

Terbaru berdasarkan laporan susulan agensi MARDI pada 20 Februari 2008, SMEPACK digalakkan untuk mengembangkan peranan didalam pengualaran makanan terus dari kilang secara lebih aktif. Ini adalah berdasarkan keupayaan kilang SMEPACK menyediakan teknologi pemprosesan dan pembungkusan produk Lauk-pauk sejuk-beku dengan mempunyai Blast Freezer, dan Oven. Berikutan dengan kemampuan usahawna bumiputera yang terhad kini, SMEPACK dilihat upaya untuk mengatasi kemelut yang selama ini melanda usahawan makanan bumiputera di Malaysia.

Berdasarkan permerhatian dan ujirasa yang dijalankan oleh pihak MARDI dan FAMA ketika melawat pengeluaran makanan dari SMEPACK, dari keseluruhan makanan yang dikeluarkan (Asam Pedas, Kari Ikan, Rendang Daging, Thai Green Curry, Sambal Kentang), SMEPACK berjaya menambat selera dengan hasil pengeluaran yang bermutu dan mempunyai daya saing untuk ke pasaran seluruh Malaysia.

SMEPACK mengeluarkan makanan secara sejuk-beku yang mempunyai daya ketahanan (menjamin rasa tidak berubah setelah dipanaskan) sehingga kini mempunyai pelanggan yang melanggan produk siap atau pelanggan (usahawan makanan) yang datang ke kilang untuk menyewa perlatan dan perkakasan bagi pengeluaran produk makanan mereka.

Sebagai perancangan, SMEPACK kini dalam strategi membentuk pakatan perniagan dengan usahawan makanan yang berminat dalam mengembangkan produk makanan sejuk-beku keluaran SMEPACK ke seluruh Malaysia.

Untuk Keterangan Lanjut:
SME Packaging Center Sdn. Bhd.
(Milik Persatuan Pengilang dan Industri Perkhidmatan Bumiputera Malaysia)
No. 31, Persiaran Mewah,
Kawasan Perindustrian Bandar Tun Razak,
56000 Cheras, Kuala Lumpur.
Tel : 03-91733611 / 40219115 / 012-3045105
Fax : 03-91712694 / 0340215116
Email : smepackagingcentre@hotmail.com Webmail : http://www.packgingcentre.com

3 Peraturan Mengawal Cash Flow Anda

image Kawal perniagaan anda dari masalah perjalanan kewangan (Cash Flow) melalui tips pengurusan kewangan ini.

Pengurusan Cash Flow yang tidak teratur telah banuyak “membunuh” perniagaan. Menurut kajian, hampir 80% perniagaan yang ‘tutup’ adalah disebabkan oleh masalah pengurusan Cash Flow yang tidak efisyen

Untuk mengelak perkara ini berlaku kepada perniagaan anda, berikut adalah 3 Peraturan untuk menjaga Cash Flow untuk ingatan anda.

Keuntungan(Profit) bukannya Cash untuk anda, ia adalah bentuk akaun.

Akaun adalah lebih kompleks dari apa yang anda fikirkan. Anda tidak boleh menggunakan profit untuk membayar bil-bil anda. Sebenarnya, melalui profit ini, akan menyebabkan anda dibuai ‘mimpi’ indah. Jika anda berniat untuk menggunakan profit sebagai kaedah untuk membayar bil dan pelanggan anda, fikirkan semula. Ini akan membawa kepada ‘penutupan’ perniagaan anda. Jika ini berlaku, anda akan melihat profut tanpa memiliki se-sen pun keuntungan.

Aliran wang bukan intuitif

Jangan berfikir kearah ini. Anda perlu ingat, membuat aktiviti jualan tidak semestinya ia bermakna anda mempunyai wang/keuntungan. Membuat perbelanjaan tidak semestinya bermakna anda telah membuat pelbagai pembayaran. Inventori (Simpanan) disini adalah proses membeli dan anda telah membayarnya, dan ini kemudiannya disimpan sehingga ia menjadi kos jualan untuk akan datang.

Tunai seiring dengan pertumbuhan kewangan anda

Ini sangat penting dan mudah berlaku. Anda selalu mengimpikan perniagaan anda membesar. Kita semua mahukan kearah itu. Pada suatu ketika anda akan berjaya mengaut keuntungan yang berlipat kali ganda dan ini akan menyebabkan pertumbuhan perniagaan anda. Semakin besar perniagaan anda, semakin banyak wang (Tunai) yang akan anda perlukan. Tetapi ingat, anda perlu berhati-hati, semakin banyak wang (Tunai) yang anda gunakan semakin besar pengurusan kewangan anda.

Marketing to Existing Customers

It takes quite a bit more time and money to get a new customer than it does to encourage an existing customer to make a repeat purchase. Marketing to existing customers means more than just sending them a reminder to buy from you.

Certainly it starts with the following tactics:

* Upselling - Offering accessories or other similar items during the sale process.
* Redirecting - After the sale, redirect the customer to something else they might enjoy.
* Notices - Flyers or business cards in the box of shipped items, notifications of sales or new items.
* Courtesies - Christmas cards, personal cards, and other kind gestures that acknowledge their value to you personally.
* Personalization - This applies to how you relate to your customers - whether they take a spot in a line to get the same treatment everyone else does in spite of what their actual needs are, or whether they get a real person to talk to about a customized solution or for personal answers to how your products will suit their individual needs.

But it goes far beyond that. It also includes:

* Good support. Customers who feel that their problems were taken care of with the least inconvenience to them, will come back.
* Good guarantees. These both build trust, and keep customers coming back.
* Giving a little more than you promise. People love little extras in the box, or a special customer appreciation gift. They like it when your product not only does what you say, it does a little better. They'll come back to see what you'll over-deliver on next time.
* Never being obnoxious. Please do not put an offer for another item on your Thank You page. That gives the impression that they are the victim, not that they are a valued customer. Redirect them to something else they might enjoy, or that they might wish to consider in the long term, but do not give the message, "Now that you bought, can I get you to buy even more???". Internet marketers tell you to do this because about 7% or so of customers will make the purchase. BUT.... What about that other 93%? How many of them were annoyed? How many of them were deeply offended? I'd not risk offending 93% of my customers just to get another purchase from 7%, when more prudent tactics would get re-purchase rates that are higher than 7% in the long term! All of your "marketing to existing customers" must be presented in a way that is for THEIR benefit, not yours!

Marketing to existing customers should be based on principles of appreciation, courtesy, consideration, and personal touches. It should never be motivated out of greed on your part - no matter how you think you hid it, if you hit them up again out of greed, you'll give yourself away, and they'll know it. Think about things from their point of view.
What do they WANT? What do they NEED?

They don't give a rip about what YOU want, or what YOU need. They are so inundated with ads and extravagant claims, and hype that the minute you try to push them, they turn off and go somewhere else. Answer their needs and wants, and they'll buy. Be fair and considerate, and they'll come back to you.

Written by Laura Wheeler

Anda boleh mendapatkan Pembiayaan Tekun Nasional

Konsep Pembiayaan TEKUN
Pembiayaan TEKUN adalah pembiayaan secara mudah.

Jumlah Pembiayaan
Jumlah pembiayaan adalah dari RM 500.00 sehingga RM 50,000.00.

Tempoh Bayaran Balik
Tempoh bayaran balik pembiayaan adalah antara 1 bulan hingga 5 tahun.

Cara Bayaran Balik
Para usahawan / peminjam boleh membuat bayaran balik pinjaman kepada TEKUN menerusi kaedah yang disediakan.

Caj Perkhidmatan
Caj perkhidmatan yang dikenakan adalah sebanyak 4%.

Syarat Kelayakan Asas
  1. Bumiputera dan berumur 18 - 65 tahun.
  2. Mempunyai cadangan atau rancangan perniagaan usaha niaga yang berpotensi dan berdaya maju.
  3. Mempunyai Lesen / Permit / Daftar Perniagaan yang sah ( Pembiayaan di bawah RM5,000.00 tidak perlu Pendaftaran Perniagaan [ SSM ] ).
  4. Mempunyai tempat / lokasi perniagaan yang khusus atau berniaga secara bergerak ( mobile ).
  5. Terlibat secara langsung dan sepenuh masa dalam perniagaan. ( Pembiayaan sehingga RM10,000.00 boleh dipertimbangkan bagi pemohon yang berniaga secara sambilan ).
  6. Pembiayaan perniagaan sedia ada tidak melebihi RM 50,000.
Dokumen Diperlukan
  1. Borang Permohonan JPP2 yang lengkap diisi.
  2. Gambar pemohon ukuran pasport ( 2 keping).
  3. Salinan Kad Pengenalan pemohon dan pasangan.
  4. Salinan lesen / permit / pendaftaran perniagaan yang sah.
  5. Gambar premis / tempat perniagaan ( jika perlu ).
  6. Salinan buku simpanan / penyata bank ( jika perlu ).
  7. Salinan buku simpanan / penyata bank ( jika perlu ).
  8. Salinan salah satu bil utiliti bagi premis/ rumah. Salinan perjanjian sewa/ surat kebenaran penyewaan premis ( Sekiranya premis disewa )..

BORANG PERMOHONAN YANG LENGKAP HENDAKLAH DIKEMUKAKAN KEPADA PEJABAT CAWANGAN TEKUN YANG BERDEKATAN DENGAN KEDIAMAN / PREMIS / LOKASI PERNIAGAAN.


Bidang-bidang Perniagaan

Bidang-bidang perniagaan / usaha niaga yang boleh diceburi oleh para usahawan adalah seperti berikut :

  • Perkhidmatan
  • Pelancongan / Rekreasi
  • Pemborongan
  • Pembinaan
  • Penternakan dan Akuakultur
  • Pertanian
  • Pengangkutan
  • Pendidikan
  • Peruncitan & Perdagangan
  • Pembuatan


PROSES PERMOHONAN & KELULUSAN PEMBIAYAAN
1. Permohonan diproses dan disahkan oleh cawangan dihantar terus ke Ibu Pejabat untuk kelulusan
2. Bagi permohonan dari Skim Rakan Niaga, boleh dihantar terus ke Ibu Pejabat atau cawangan untuk kelulusan.
3. Permohonan dibuat dan diproses secara online.

Proses Kelulusan 14 hari bekerja
1. Peminjam di antara 18 hingga 65 tahun
2. Semua pembiayaan tidak memerlukan penjamin
3. Caj 4% setahun bagi semua pembiayaan.
4. Lebih daripada seorang dalam satu isi rumah boleh mendapat pembiayaan dengan syarat berlainan jenis perniagaan.
5. Pemohon yang mempunyai pembiayaan sedia ada dengan agensi kerajaan/institusi kewangan lain yang melebihi RM50,000 adalah tidak layak.
6. Permohonan pembiayaan ulangan tidak perlu mengisi borang dan hanya mengemukakan daftar perniagaan yang terkini serta sebut harga dan gambar premis sahaja
7. Pembiayaan di bawah RM5,000 tidak perlu mengemukakan daftar perniagaan, kecuali yang berniaga di kawasan PBT yang memerlukan permit.
8. Pembiayaan di bawah RM5,000 boleh dipertimbangkan bagi pemohon yang berniaga secara sambilan.
9. Setiap permohonan tidak memerlukan semakan kredit.

Monday, May 18, 2009

Kisah Inspirasi Jutawan - Datuk Low Boon Siew

Datuk Low Boon Siew berasal dari Kampung Hui, daerah Fukian, sebuah wilayah yang di anggap paling miskin di China pada satu ketika dahulu. Kehidupan keluarga Datuk Low sangat miskin menyebabkan beliau tidak pernah berpeluang ke sekolah.
.
Sejak kecil lagi beliau bekerja mengutip najis haiwan sebagai baja pertanian dan memancing ikan untuk dijual sebagai tambahan pendapatan keluarganya. Ketika berumur 12 tahun, ayahnya membawanya ke Pulau Pinang untuk berhijrah dan mencari sumber pendapatan. Beliau disuruh oleh ayahnya bekerja di sebuah kedai mekanik.
.
Mereka berdua tidak mempunyai sedikit pun masa untuk bersuka-suka tetapi bekerja kuat untuk menghantar duit untuk keluarga yang berada di China. Untuk memperolehi pendapatan lebih, di sebelah malam beliau membasuh bas dan upahnya 10 sen bagi setiap bas. Ketika berumur 18 tahun, beliau tertarik untuk berniaga sendiri dan sering memikirkan cara bagaimana untuk mendapat peluang berbuat demikian.
.
Hasil daripada wang yang disimpan sedikit demi sedikit, dia kemudian membeli beberapa peralatan mekanik bernilai RM 10.00 dan 8 buah bas berharga RM200.00 untuk diperbaiki dan dijadikan bas penumpang. Bas ini mendatangkan hasil lumayan kepada beliau iaitu RM1.20 hingga RM 1.40 sehari.
.
Setiap keuntungan disimpan sedikit sementara bakinya dijadikan modal pusingan semula. Dalam masa 7 tahun beliau mempunyai 40 buah bas dan membuka kedai bateri serta barang ganti kenderaan. Selepas perang dunia kedua tamat, Datuk Low meluaskan perniagaannya dengan membuka kedai kereta terpakai dan menjadi ejen pengedar beberapa jenis motosikal keluaran British.
.
Dalam tahun 1958, beliau melawat Jepun untuk makan angin. Di Jepun beliau ternampak sebuah motosikal Honda yang belum pernah digunakan di Malaysia dan berfikir mungkin mendapat pasaran baik jika dibawa ke sini. Setelah mengesan siapakah pengeluarnya, beliau membuat perjanjian untuk memesan 12 unit. Motosikal ini kemudian dijual kepada kawan rapatnya tanpa mengambil apa-apa untung.
.
Motosikal Honda yang dibawanya ditertawakan oleh orang ramai yang menganggap ia tidak berguna dan cepat rosak, namunia tidak mematahkan hasratnya untuk memperkenalkan motosikal sehingga menjelang tahun 1963, motosikal Honda menjadi kenderaan yang paling diminati.
.
Beliau adalah orang yang berjaya menempatkan kereta jenis Honda sebagai kenderaan ketiga terbesar dijual di negara ini sejak 3 tahun lalu. Kini beliau mempunyai alasan untuk berbangga dengan kejayaannya di dalam alam perniagaan dan tokoh korporat, sekali gus meletakkan beliau sebagai seorang yang terkaya di Pulau Pinang dan antara 10 tokoh usahawan terkemuka di Malaysia.
.
Adalah menjadi pengetahuan umum, Datuk Low tidak pandai menulis namanya secara tepat setelah belajar sekian lama. Namun begitu memiliki satu pasukan profesional untuk berkhidmat dengannya.

Dari mana hendak mendapatkan Idea-idea yang terbaik

Salam semua…

Mari kita selongkar dimana idea itu diletakkan…

Jay Abraham, penasihat perniagaan di Amerika berkata : “semua orang, sekurang-kurangnya mempunyai satu peluang keemasan TETAPI kebanyakkan mereka tidak bertindak untuk mendapatkan peluang tersebut”

Bagaimana nak menjana Idea:
1. Mendengar apa yang orang/masyarakat/manusia perkatakan
2. Mendengar complain/aduan daripada orang/masyarakat/manusia
3. Senaraikan keperluan kanak-kanak, remaja dan dewasa serta orang-orang tua
4. Membuat pemerhatian pada kekurangan bekalan
5. Analisa diri anda, dari mana datangnya idea-idea anda sebelum ini
6. Senaraikan apa yang orang/masyarakat/manusia cari

Selamat Mencuba........

Kisah Jutawan Muda Hollywood

Mereka muda, popular dan paling utama, kaya. Bukan kerana mewarisi kekayaan keluarga tetapi bintang-bintang remaja Hollywood ini terkenal kerana melibatkan diri dalam industri hiburan pada usia muda.

...Ada yang bergelar bayi jutawan dan ramai juga memiliki pendapatan berjuta-juta pada usia remaja. Mungkin mereka bertuah kerana muncul pada masa yang tepat tetapi bintang-bintang muda Hollywood ini sebenarnya turut banyak berkorban.

..Menghabiskan zaman remaja dengan lakonan dan nyanyian, ramai di antara mereka juga tidak dapat menyesuaikan diri dengan dunia glamor sehingga menimbulkan pelbagai skandal hitam.

..Selebriti remaja seperti Miley Cyrus, Dakota Fanning, Emma Watson, Hayden Panettiere, Lindsay Lohan, Daniel Radcliffe, Hilary Duff dan Ashlee Simpson adalah antara bintang yang sedang diperhatikan dunia.

...Ada yang mampu mengawal diri dalam arus populariti dan ada pula yang terkandas dengan kekayaan pada usia muda. Berikut adalah beberapa kisah artis muda dengan kekayaan mereka.

.. Miley Bilionair TelevisyenDrama terbitan Disney, Hannah Montana telah menjadikan Miley Cyrus pelakon remaja paling kaya dalam sekelip mata. Baru berusia 15 tahun, dia bakal bergelar bilionair menjelang hujung tahun ini.

..Gadis ini memiliki kekayaan sebanyak AS$18 juta (RM56 juta) pada 2007. Namun, penyanyi dan aktres ini akan menjadi bilionair kerana siri francais yang dilakonkannya, Hannah Montana dianggarkan bernilai AS$1 bilion (RM3.16 bilion)...

“Pada mulanya, tiada siapa yang menjangkakan populariti Miley. Dia adalah pujaan remaja dan kanak-kanak,” kata jurucakap Disney. Bukan itu sahaja, Miley yang kini dilanda kontroversi gambar seksinya juga baru sahaja menandatangani kontak bersama Disney Book Group untuk menerbitkan buku autobiografi yang dikatakan bernilai jutaan dolar.

...“Pendapatan anak saya itu akan disalurkan kepada dana pelaburan. Dia (Miley) hanya boleh menggunakan wang selepas usianya mencecah 18 tahun,” kata ibunya, Leticia.

...Kembar Kaya Sejak BayiDalam ramai-ramai selebriti remaja, rasanya pasangan kembar Olsen, Mary-Kate dan Ashley adalah pelakon termuda bergelar jutawan. Mula berlakon pada usia sembilan bulan, pasangan ini popular menerusi drama Full House.

..Menambahkan koleksi kekayaan melalui pengeluaran produk jenama sendiri dengan menubuhkan syarikat Dualstar, barangan kembar ini dijual menerusi lebih 5,300 kedai seluruh dunia.

....“Nama mereka kukuh dalam industri hiburan dan juga fesyen. Produk jenama mereka merangkumi pakaian, buku, minyak wangi, majalah, poster dan patung fesyen dengan kerjasama Mattel menjadi kegilaan kanak-kanak dan remaja,” ujar sumber kepada Contactmusic.

...Pada usia 21 tahun, pendapatan keseluruhan Mary-Kate dan Ashley yang memiliki firma yang dikenali sebagai Tween - yang menguruskan bisnes dan karier mereka, mencecah 300 juta paun sterling (RM2.1 bilion).

....Sungguhpun selalu dikecam kerana mempromosikan bentuk badan kurus, memakai fesyen pelik dan mereka koleksi pakaian daripada bulu haiwan, pasangan kembar ini masih menjadi idola pujaan remaja Amerika Syarikat.

...Daniel Bernilai RM113 JutaTiada siapa yang pernah menyangka filem Harry Potter akan menjadikan aktor muda, Daniel Radcliffe sebagai remaja paling kaya di Britian pada tahun 2006 dengan anggaran kekayaan 14 juta paun sterling (RM93 juta).

...Dia muncul sekali lagi sebagai remaja terkaya pada tahun 2007 di Britian dengan jumlah kekayaan 17 juta paun sterling (RM113 juta). Dia juga dilaporkan menerima bayaran sebanyak 250,000 paun sterling (RM16.7 juta) untuk filem Harry Potter pertama dan sekitar 5.6 juta paun sterling (RM37.5 juta) untuk filem keempat. Selepas itu, dia menerima bayaran sebanyak 8 juta paun sterling (RM53.6 juta) untuk Order of the Phoenix.

..Menerusi Contactmusic, satu sumber berkata, “Wang akan terus mengalir ke dalam tabungnya. Sebahagian besar adalah royalti setiap kali filem itu ditayangkan semula di kaca televisyen.”

...Pendapatan Radcliffe disalurkan ke Gilmore Jacobs, sebuah syarikat yang ditubuhkan untuknya oleh kedua ibu bapanya. Sungguhpun kaya, Radcliffe, 18, memberitahu dia tidak mempunyai cita rasa ‘mahal’ dan tidak mempunyai masalah menguruskan kekayaannya.

..“Saya tidak bercadang untuk menjadi seperti mereka yang membeli kereta mewah atau barangan mahal sebaik sahaja berusia 18 tahun. Benda yang saya suka adalah buku, cakera padat dan cakera video digital,” tegasnya yang suka membaca.

...Radcliffe juga merupakan penyokong beberapa badan amal termasuk Demelza House Children’s Hospice di Sittingbourne, Kent - yang mana dia menyuruh peminatnya menderma sebagai hadiah hari jadinya. Pada Februari 2005, Radcliffe juga menandatangan kemeja-T untuk bidaan dan hasilnya disalurkan kepada mangsa tsunami iaitu Badan Kebajikan Rebuilding Sri Lanka.

...Lindsay Kini MenganggurBekerja keras pada tahun 2004 dan 2005, Lindsay Lohan berdepan dengan tekanan kerja dan berehat seketika. Kembali selepas berehat, Lohan memperolehi pendapatan sebanyak AS$11 juta (RM35.2 juta) untuk filem Herbie Fully Loaded (2005).

...“Herbie Fully Loaded membenarkan saya memilih kepelbagaian filem serta transisi kepada watak lebih matang.

....“Filem saya sebelum ini kebanyakan menunjukkan usia di sekolah tinggi. Dan dalam filem ini, saya sudah menghabiskan pengajian kolej,” ulas Lohan mengenai filem yang berjaya meraih kutipan AS$144.2 juta (RM441.5 juta).

...Terlibat dalam beberapa filem selepas itu seperti Just My Luck, A Prairie Home Companion, Bobby dan Chapter 27, kesemua filem itu menerima kritikan pelbagai tetapi masih laris di pasaran.

..Dengan kekayaan itu, dia merupakan antara aktres remaja terkaya di Amerika Syarikat. Namun, kedudukannya sedikit terancam berikutan kontroversi yang dilakukannya sepanjang 2006, terutamanya sikap tidak profesionalnya di lokasi pengambaran filem, Georgia Rule.

....Filem ini bagaimanapun berjaya meraih kutipan hanya AS$22 juta (RM70.4 juta). Dan tahun 2007 juga tidak begitu cerah bagi aktres bermasalah ini. Menurut sumber, Lindsay menjayakan watak penari bogel dalam filem I Know Who Killed Me.

..“Karya ini satu kegagalan dan dia dicalonkan sebagai aktres terburuk pada majlis Golden Raspberry Awards. Kariernya telah lama tamat sebelum semua masalah yang timbul.”

...Sudah menganggur selama 18 bulan, ramai yang berpendapat dia sudah tersalah langkah tetapi masih boleh diselamatkan. Namun, dengan sikap yang suka membeli-belah, Lohan juga dikatakan akan muflis tidak lama lagi. Tidak kira sama ada dia boleh diselamatkan, Lohan kini bercadang untuk melanjutkan pelajaran selepas proses pemulihan alkohol....
Sumber : Kosmo

10 Ciri Usahawan Berjaya

Jika ditanya siapa ingin berjaya dan tentunya semua orang inginkan kejayaan. Apakah itu kejayaan? Memiliki rumah dan kereta yang mewah? Mempunyai simpanan yang banyak? Atau mempunyai anak yang ramai?

Mungkin ada yang berkata bila sudah tamat belajar di universiti dan mendapat pekerjaan yang baik, sudah dianggapnya sebagai kejayaan. Ada juga yang sudah mempunyai segalanyanya tetapi masih menganggap belum mencapai kejayaan. Kenapa pula? Kerana kejayaan bergantung kepada matlamat seseorang. Kejayaan adalah pencapaian didalam sesuatu matlamat atau objektif seseorang.

Untuk mencapai matlamat yang telah disasarkan dan memperolehi kejayaan , anda memerlukan daya minda seorang jutawan. Mnda jutawan adalah minda usahawan berjaya. Disini saya kongsikan 10 ciri yang boleh anda diterapkan untuk menjadi usahawan berjaya;

1. Suka bertanya soalan yang membina - Dalam mengatur langkah menuju kejayaan, kita perlu selalu bertanya kepada mentor atau guru anda sekiranya ada perkara yang tidak faham atau tidak pasti. Dengan bertanya, sifat menganggap sentiasa betul akan lupus. Anda akan dapat yang terbaik!

2. Fokus kepada apa yang mereka inginkan - Untuk berjaya dalam perniagaan, anda perlu fokus kepada perkara-perkara yang pelanggan anda inginkan. Fokus kepada permintaan bukan pengeluaran.

3. Tindakan yang berkesan/mantap (massive action) - Bersungguh-sungguh ketika melakukan sesuatu perniagaan dengan tindakan yang mantap bukan sambil lewa atau melakukan dengan bersahaja.

4. Keinginan yang memuncak - Sentiasa melakukan sesuatu aktiviti dengan penuh semangat dan harapan yang kental tanpa mudah mengalah dengan perasaan jemu.

5. Enjoy dalam segala aktiviti anda - Lakukan aktiviti anda dengan tanpa tekanan dan gangguan emosi. Pastikan anda minat dan enjoy dengan apa yang lakukan tanpa paksaan.

6. Imej profesional - Jadi seorang yang pakar didalam bidang anda dan sentiasa bersedia dalam apa jua keadaan.

7. Bertanggungjawab - Anda harus mempunyai sikap tanggungjawab yang tinngi didalam segala urusan perniagaan anda. Terutama kepada para pelanggan anda.

8. Sentiasa ingin belajar - Walau siapa anda sekali pun anda harus terus belajar samaada mendalami bidang yang sedang diceburi atau bidang yang lain. Anda harus memiliki sikap ini.. ini sikap jutawan!

9. Bertutur dari hati - Lagi satu sikap yang anda perlu untuk berjaya. Setiap pertuturan anda harus lah ikhlas dan jujur. Cakap dengan hati bukan cakap dalam hati ok.

10. Tunjukkan standard anda - Untuk pencapaian yang berterusan dan sentiasa maju kehadapan, anda harus kawal imej dan tatatertib anda dengan kesemua pelanggan anda.
Diharap segala ciri-ciri yang saya kongsikan ini dapat dimanfaatkan bersama.

Monday, May 11, 2009

7 things never to tell your customers

Sometimes, it feels like I live in verbal snafu central — at least when I'm in earshot of some business owners. Recently, I stopped at a local hardware store for a new bolt for a wheelbarrow. The only metal pin they had was too long and a clerk gladly volunteered to cut it down to size. As he was sawing away, one of the owners waddled past, scowled and snapped: "Doesn't he have a hacksaw at home?"

Granted, we've all been treated to these sorts of remarks, comments and faux pas at businesses of all types and sizes, but that doesn't mean we should. Here, based on my own stumbles down the rocky road of verbal miscues, is just a sampling of things that a client or customer should never, ever hear at your business:


1. "Why are you doing that for him?"


This is pretty much what the hardware store owner's flip remark meant. It may seem ludicrous to say it, but service for a customer — be it run of the mill or beyond the call of duty — should never be questioned in front of the person with the credit card in hand. Not merely rude, but also indicative of a businessperson who either doesn't know what customer service is or doesn't give a hex nut whether her employees provide it or not.


2. "Are you sure you can afford this?"


On a visit to a nearby greenhouse, a manager cajoled an employee to "make sure he knows how expensive that is" before she unraveled a roll of garden liner for me to inspect. That sort of remark effectively questions a customer's capacity to pay for a particular item, not to mention showcasing a laziness to display wares that may end up back onthe shelf. That's not to say you shouldn't do customers the courtesy of letting them know something is expensive, but don't do it with the connotation that it's probably beyond their means.


3. "What an idiot that last guy was!"


Said by one grocery clerk to another as I stood ready to pay for my kids' Cheez Poofies or some other such vile snack. Needless to say, not every client or customer is cherubic in word and deed, but commentingon them to another employee — or, even worse, a customer — is gossipy and grossly unprofessional. If you or any employee ever bad mouths a customer out loud, scarf down the nearest bag of Cheez Poofies. It'll likely never happen again.


4. "We don't have it."


However succinct, this is a repeat offender, said most recently when I asked a pharmacy clerk if they carried a particular brand of toothpaste (after her four-word reply, the clerk stared past me glassy-eyed as though she were looking for ships on the horizon). Of course, businesses run out of stock or may not offer a certain service or item, but just hearing "no" or words to that effect is tantamount to adding "And stay out!" Don't leave things hanging like that. Instead, make sure you offer customers alternatives to what they want. You may be able to sell them on an equally useful substitute. You can even sow somegoodwill by referring them to other stores or competitors.


5. "What a ______ name."


(Choose "different," "funny," "unusual," "bizarre," etc.) Don't misunderstand me. I know I have a, shall we say, esoteric last name. But I don't adore the attention I get when an insipid nitwit callously editorializes about my family moniker. Not sensitive in the least. Not me. But not everyone is asthick-skinned, so make it a policy never to remark on a customer's name, as even well-intentioned curiosity may come across inappropriately. Instead, it's far more politic to ask how a person's name is pronounced correctly.


6. "I haven't a clue about what I'm talking about, but I'll ramble on regardless."


This is the Brand X version of any number of ill-conceived remarks, ranging from the bank clerk who loudly gives a customer her mutual fund recommendations ("I hear you can make money in them!") to the doctor's office receptionist who tells a patient that she may need a biopsy. Don't strangle your employees' eagerness to help clients and customers, but urge them to stick to topics and advice with which they're familiar. And, if they don't know something, make certain they refer customers to an employee who does.


7. "I only work here."


This cliché — most recently uttered to me by a waitress after the wrong meal was delivered for the third time — should be forever buried beside zoot suits, no-pest strips and other Byzantine relics of the past. In four wretched words, an employee conveys a complete absence of enthusiasm or involvement, let alone a willingness to address a problem. Instead, make certain your people know that there's likely someone else available who can tackle something that is beyond their means.
Resources : http://www.microsoft.com/smallbusiness

7 things never to tell your customers

Sometimes, it feels like I live in verbal snafu central — at least when I'm in earshot of some business owners. Recently, I stopped at a local hardware store for a new bolt for a wheelbarrow. The only metal pin they had was too long and a clerk gladly volunteered to cut it down to size. As he was sawing away, one of the owners waddled past, scowled and snapped: "Doesn't he have a hacksaw at home?"
Granted, we've all been treated to these sorts of remarks, comments and faux pas at businesses of all types and sizes, but that doesn't mean we should. Here, based on my own stumbles down the rocky road of verbal miscues, is just a sampling of things that a client or customer should never, ever hear at your business:

1. "Why are you doing that for him?"

This is pretty much what the hardware store owner's flip remark meant. It may seem ludicrous to say it, but service for a customer — be it run of the mill or beyond the call of duty — should never be questioned in front of the person with the credit card in hand. Not merely rude, but also indicative of a businessperson who either doesn't know what customer service is or doesn't give a hex nut whether her employees provide it or not.

2. "Are you sure you can afford this?"

On a visit to a nearby greenhouse, a manager cajoled an employee to "make sure he knows how expensive that is" before she unraveled a roll of garden liner for me to inspect. That sort of remark effectively questions a customer's capacity to pay for a particular item, not to mention showcasing a laziness to display wares that may end up back onthe shelf. That's not to say you shouldn't do customers the courtesy of letting them know something is expensive, but don't do it with the connotation that it's probably beyond their means.

3. "What an idiot that last guy was!"

Said by one grocery clerk to another as I stood ready to pay for my kids' Cheez Poofies or some other such vile snack. Needless to say, not every client or customer is cherubic in word and deed, but commentingon them to another employee — or, even worse, a customer — is gossipy and grossly unprofessional. If you or any employee ever bad mouths a customer out loud, scarf down the nearest bag of Cheez Poofies. It'll likely never happen again.

4. "We don't have it."

However succinct, this is a repeat offender, said most recently when I asked a pharmacy clerk if they carried a particular brand of toothpaste (after her four-word reply, the clerk stared past me glassy-eyed as though she were looking for ships on the horizon). Of course, businesses run out of stock or may not offer a certain service or item, but just hearing "no" or words to that effect is tantamount to adding "And stay out!" Don't leave things hanging like that. Instead, make sure you offer customers alternatives to what they want. You may be able to sell them on an equally useful substitute. You can even sow somegoodwill by referring them to other stores or competitors.

5. "What a ______ name."

(Choose "different," "funny," "unusual," "bizarre," etc.) Don't misunderstand me. I know I have a, shall we say, esoteric last name. But I don't adore the attention I get when an insipid nitwit callously editorializes about my family moniker. Not sensitive in the least. Not me. But not everyone is asthick-skinned, so make it a policy never to remark on a customer's name, as even well-intentioned curiosity may come across inappropriately. Instead, it's far more politic to ask how a person's name is pronounced correctly.

6. "I haven't a clue about what I'm talking about, but I'll ramble on regardless."

This is the Brand X version of any number of ill-conceived remarks, ranging from the bank clerk who loudly gives a customer her mutual fund recommendations ("I hear you can make money in them!") to the doctor's office receptionist who tells a patient that she may need a biopsy. Don't strangle your employees' eagerness to help clients and customers, but urge them to stick to topics and advice with which they're familiar. And, if they don't know something, make certain they refer customers to an employee who does.

7. "I only work here."

This cliché — most recently uttered to me by a waitress after the wrong meal was delivered for the third time — should be forever buried beside zoot suits, no-pest strips and other Byzantine relics of the past. In four wretched words, an employee conveys a complete absence of enthusiasm or involvement, let alone a willingness to address a problem. Instead, make certain your people know that there's likely someone else available who can tackle something that is beyond their means.
Resources : http://www.microsoft.com/smallbusiness

Membawa “Brand” perniagaan anda kepada pelanggan

Tidak mencukupi jika anda sekadar mempunyai nama dan logo dalam perniagaan anda. Anda perlu membuat perubahan dengan mewujudkan “Brand” yang akan melambangkan identity syarikat anda. Disini, kami lebarkan pengetahuan dan perkongsian untuk anda mengenai “Brand”.

Di Malaysia, jika anda berjalan di bandar atau pasaraya jelas sekali anda akan melihat syarikat yang telah berjaya melalui “brand” –nya sendiri. Seperti KFC, anda akan lihat bagaimana ia membawa brand makanan sehingga kepada suatu nilai yang tinggi. Ia berpegang kepada prinsip. Iaitu keupayaan Brand -KFCDalam membina keupayaan Brand anda sendiri, tidak semestinya memerlukan jutaan ringgit, namun sebagai pemilik syarikat yang kecil, anda juga boleh membina Brand yang membolehkan orang ramai mengenali produk anda.Kenapa perlu Brand?Dalam pengenalan “Brand” logo adalah penting. Namun ia bukanlah sesuatu yang terlalu berperanan besar, kerana “Brand” ini merangkumi penglibatan yang luas seperti aliran proses pengeluaran produk, peralatan untuk pemasaran, waimma perkara kecil seperti business card anda. Ini semua akan membina keyakinan pelanggan anda untuk mengenali perniagaan anda melalui “Brand” yang dibawa.

Dalam tahap membina “Brand” ini, ia melihat kepada aspek yang menyeluruh seperti cara anda menjawab telefon, bagaimana berhadapan dengan pelanggan, dan ini akan melambangkan nilai syarikat anda selain daripada keunikan logo anda.

Melalui Brand, perkara yang penting adalah ia dapat menyampaian maklumat mengenai perniagaan anda. Dalam kata lain, jika pelanggan ingat Brand ia akan ingat produk. Kekuatan Brand ini juga akan memberi peranan yang besar dalam membina rangkaian perniagaan anda. Jika anda dilihat dapat membina brand yang kuat, sudah tentunya ia akan menyakinkan lebih ramai orang. Ini semua bergantung kepada bagaimana anda mencorak brand syarikat anda.

Bagaimana hendak bermula

Dalam memulakan keupayaan “Brand” syarikat, perkara yang perlu diingat ialah anda tidak semestinya berbelanja pada kos yang besar untuk membina “Brand”. Bagi sesebuah syarikat yang kecil, tidak perlulah kepada perbelanjaan yang sehingga menjejaskan keupayaan kewangan syarikat. “Branding” bukanlah sesuatu yang membawa kepada perbelanjaan kos yang besar. Bagi setiap syarikat, ia mempunyai identity dan reputasi yang tersendiri. Ini sudah memadai untuk membina Brand yang kuat. Apa yang perlu dilakukan adalah dengan membina keupayaan reputasi syarikat ke tahap maksimum dan anda juga perlu tahu, ke mana hala tuju syarikat.

Persoalan yang paling besar yang perlu difikirkan dalam membina “Brand” adalah apakah matlamat pembinaan “Brand” dan kenapa pelanggan perlu kepada “Brand” anda. Juga, sebagai usahawan adalah anda bersedia menerima kritikan?. Kritikan ini akan melibatkan pelbagai aspek. Tidak semestinya logo. Kalau logo, anda boleh tukar yang lain dan mungkin masalah yang sama juga akan timbul. So, “Brand” bukan sekadar mencantikkan logo, namun ia mempunyai aspek lain yang perlu diambil perhatian.

Di sebalik Logo

“Branding” adalah sangat penting dan kebanyakkan syarikat telah gagal kerana ia tidak dapat membina keupayaan pemasaran produk dan tidak dapat memikirkan kelainan dalam strategi perniagaan.“Branding” adalah suatu perkara yang abstrak dimana ia bukan sekadar memaparkan imej logo syarikat di papan-papan iklan, dan pengiklanan di media-media. Ia adalah sesuatu pendekatan yang halus yang akan membawa jenama syarikat anda lebih dikenali. “Branding” lebih kepada bagaimana anda mempersembahkan identity syarikat. Melalui business card, tajaan dan memberi khidmat nasihat kepada komuniti masyarakat.
Sebagai contoh, syarikat boleh menaja sesuatu program amal tanpa mengharapkan apa-apa balasan, namun disebalik itu ia memberikan anda kredit kepada masyarakat mengenai identity syarikat anda. Bukan hanya kerana anda memiliki syarikat yang kecil dan anda juga berfikiran kecil. Namun, berhati-hati kerana kini ramai orang yang berfikiran terlalu sempit dan suka ambil mudah. Mudah untuk kita berfikiran sempit, kerana kita tidak mahu sampai ketahap itu. Namun tidak semestinya anda berfikiran besar dan terpaksa berbelanja besar. Fikirkan.

Sunday, May 3, 2009

Syed Mokhtar Al-Bukhary

image Kita jangan cepat putus asa. Putus asa boleh tapi kena cepat-cepat kuatkan semula semangat untuk bangkit balik. Jangan jadikan agama hanya satu tempat untuk kita bergantung apabila kita susah. Tanggungjawab ibadah adalah tugas seharian

"..Saya asal daripada tidak ada apa-apa. Apa yang saya tidak tahu saya belajar, minta tolong daripada orang. Saya tidak malu. Saya usaha sendiri. Sikap pemalas dan pemalu ini yang orang Melayu kena atasi. . .."

Umur - 53 tahun,

  • Pendidikan - SPM,
  • Mula berniaga - 19 tahun (jual beli lembu dan kerbau)
  • Kekayaan -RM1,425 juta
  • Ke 7 terkaya di Malaysia
  • Ke 32 terkaya di Asia Tenggara (Forbes)
  • Syarikat miliknya - MMC, Pelabuhan Tg.Pelepas, BERNAS, Gardenia, DRB-HICOM Bank Muammalat
  • Kereta - Proton Perdana
  • Sumbangan sosial -Yayasan Al-Bukhary, institusi pengajian untuk 3,000 pelajar, Muzium Kesenian Islam,Kompleks Al-Bukhary, menaja kelas tuisyen untuk pelajar Melayu, pengindahan Masjid Negara, sumbangan RM1 juta untuk Tabung Tsunami dan menaja setiap tahun penghantaran rakyat Malaysia yang tak mampu untuk tunaikan haji.

    Bagaimana sumbangan sosialnya bermula - Bila mana ibunya menyuruh memberikan sebahagian elaun (RM750.00) pertamanya sebagai pengarah syarikat beras kepada jiran yang susah. Sebahagian lagi (RM750.00) ibunya simpan. Selain itu, ibunya juga menyuruh beliau menghantar lampu kerosen ke surau-surau untuk menerangi kegiatan sepanjang malam bulan Ramadhan. Dari situ bermulalah pembentukan peribadi dan pemikiran Syed Mokhtar yang kita kenali hari ini.

    1. Ada sebab kenapa saya bekerja seperti tiada hari esok. Agenda sosial dan kerja-kerja kemasyarakatan itulah antara sebabnya. Saya mahu meninggalkan warisan untuk anak bangsa yang kekal berpanjangan

    2. (berkenaan know who) Bangsa lain tak mengapa tapi orang Melayu kena berdamping dengan orang politik sedikit-sedikit. Tapi masalahnya kita tidak mahu melalui kesusahan; banyak yang mahu senang dengan mendampingi orang politik semata-mata.

    3. Tiada apa-apa rahsia. Saya ini hamba Allah biasa, budak dangau macam saudara semua juga. Tuhan jadikan manusia ini sama sahaja. Proses kematangan saya yang membezakannya. Saya percaya sesiapa pun boleh menjadi apa sahaja asalkan mereka berusaha dengan tekun. Tetapi tentulah ia memakan masa. Tiada jalan singkat.

    4. Saya mengenali kekuatan dan kelemahan saya. Apa yang tidak mampu buat saya akan minta orang lain tengok-tengokkan. Saya melalui jalan yang susah tapi itulah jalan yang kekal.

    5. Kita perlu menggunakan kepakaran mereka (bangsa Cina) kerana mereka jauh lebih maju dan mahir daripada kita. Apa yang kita kurang faham kita berkongsi dengan tujuan untuk belajar dengan mereka. Apabila sudah faham baru kita boleh menjaga kepentingan kita.

    6. Saya sedih melihat sistem sekolah pondok di Kedah. Saya ada cita-cita mahu memodenkan sekolah pondok. Kita kena maju.

    7. Saya terlibat dalam perniagaan ini kerana saya tiada pilihan lain.

    8. Untuk memajukan perniagaan, memang kena banyak sabar dan kuat berusaha.

    9. Tidak ada jalan singkat. Saya belajar tentang perniagaan ini sejak kecil lagi dan saya juga biasa kena tipu.

    10. Saya pun suka kemewahan. Saya pun suka tengok dunia, ke Tokyo, New York dan London. Saya pun suka pakai baju elok. Tapi kita hendak bermewah setakat mana, hendak pakai baju banyak mana, hendak tidur dalam berapa rumah satu malam, hendak makan pun sampai larat mana ?

    Sumber : http://uruswang.wordpress.com/2006/11/20/syed-mokhtar-al-bukhary/

    Zaini Mahu Menempah Nama Dalam Industri Kraf

    image Gambar hiasan

    "Saya dulu seorang guru di sekolah teknik. Tetapi terpaksa berhenti atas sebab-sebab kesihatan. Oleh kerana perlu mencari sumber pendapatan untuk menyara keluarga, saya cuba menggabungkan pengetahuan serta kreativiti yang ada untuk mencari rezeki,"

    KUALA LUMPUR, 12 Feb (Bernama) -- Sesekali, ada mata yang melirik ke arah tangan kanannya yang sentiasa berada dalam poket seluar. Sedang tangan kirinya pula aktif bergerak ke kiri dan kanan, sambil memberikan penerangan tentang perniagaan yang diusahakannya sejak 11 tahun yang lalu.

    "Maaf ya, nanti ada yang kata saya kurang sopan asyik menunjuk dengan tangan kiri. Sebenarnya, tangan kanan saya ada sedikit masalah," jelas Pengarah Urusan Inani Craft & Design, Mohammad Zaini Hassan, 50, seolah-olah dapat membaca apa yang sedang difikirkan oleh para tetamunya hari itu.

    Beliau kemudiannya menunjukkan tangan kanan itu. Melihat dari mata kasar, tidak ada yang kurang dan nampak sempurna. Namun, menurut Zaini, cengkaman jari-jemarinya agak lemah namun tidaklah sampai menjejaskan aktivitinya.

    "Saya dulu seorang guru di sekolah teknik. Tetapi terpaksa berhenti atas sebab-sebab kesihatan. Oleh kerana perlu mencari sumber pendapatan untuk menyara keluarga, saya cuba menggabungkan pengetahuan serta kreativiti yang ada untuk mencari rezeki," jelas Zaini yang dahulunya mengajar subjek Seni dan Kemahiran Hidup.

    Pada 1996, hanya bermodalkan simpanan sendiri sejumlah RM600 serta RM600 lagi yang dipinjam, Zaini mula menghasilkan produk kraf dalam bentuk cenderahati di kediamannya di Bukit Kapar, Klang. Buat permulaan, beliau menjual hasil kreatifnya itu bersebelahan dengan sebuah gerai kuih. Sekurang-kurangnya, masih ramai yang datang membeli kuih dan daripada jumlah yang datang itu, mungkin ada yang akan tertarik membeli hasil kreatifnya itu.

    Tidak lama kemudian, beliau mendapat kontrak untuk membuat barangan cenderahati daripada sebuah syarikat kosmetik antarabangsa. Di sinilah segala-galanya bermula dan Zaini mula yakin bahawa produk keluarannya itu mempunyai potensi untuk berjaya.

    Bagi menampung tenaga kerja untuk tender itu, Zaini telah mengupah beberapa orang jiran sekampungnya untuk membantu. Beliau turut menyewa dua buah kedai di Bukit Kapar yang dijadikan bengkel dan juga bilik pameran.

    Malangnya, baru dua tahun membina nama serta perniagaannya juga semakin meningkat, negara terjejas kerana krisis kewangan. Sekali lagi beliau berhadapan dengan masalah kewangan dan wang pembayaran oleh syarikat berkenaan yang dibayar berdikit-dikit digunakan untuk membayar gaji pekerja.

    Perlahan-lahan, beliau bangkit kembali dan mula memberikan tumpuan kepada penghasilan bekas bunga telur yang sebelumnya tidak begitu ditekankan. Beliau juga mempelbagaikan hasil kraf syarikat yang baru mahu bertapak itu. Daripada barangan cenderahati dan bekas bunga telur, anak kelahiran Perak ini mempelbagaikan produknya seperti bunga rampai, lukisan gelas, dan barangan seramik.

    Perubahan itu nampaknya membuka ruang kepada rekaan produknya di hati peminat barangan kraf. Bekas bunga telur dan potpuri mendapat sambutan terutamanya untuk dijadikan cenderamata perkahwinan.

    Jika dilihat kepada hasil krafnya, ia tidaklah begitu berbeza dengan syarikat-syarikat lain yang mengeluarkan produk seumpamanya. Bagaimanapun, kualiti yang dihasilkan agak unik dan berbeza kerana Inani Craft & Design adalah pembuat produk kraf daripada `hydrostone' yang unggul di negara ini.

    Malah keseluruhan proses pembuatan bermula dari peringkat rekabentuk hingga ke peringkat kemasan dan pembungkusan dilakukan sendiri oleh syarikat milik Bumiputera ini.

    Sehingga kini, Zaini telah menghasilkan lebih daripada 200 rekaan dan corak bunga telur sama ada untuk majlis VIP atau majlis biasa. Malah, syarikatnya juga menerima tempahan khusus corak dan bentuk yang diinginkan oleh pelanggan.

    DILEMA PENGUSAHA KRAF

    Setelah 11 tahun berlalu, Zaini kini telahpun memiliki bengkel dan bilik pameran yang bernilai RM50,000 di Bukit Kapar. Bagi menampung permintaan yang tinggi, Inani Craft & Design membuka sebuah lagi bengkel di Pasir Mas, Kelantan. Selain itu, beliau turut membuka beberapa kedai menjual produk kraf itu di Kangar, Shah Alam, Ipoh dan Kota Baharu.

    Secara tidak langsung, kewujudan Inani Craft & Design turut membuka peluang pekerjaan kepada penduduk di sekitar. Tambahan pula, Zaini mengamalkan polisi mendahulukan mereka yang benar-benar memerlukan pekerjaan seperti ibu-ibu tunggal dan suri rumah yang ingin membantu menambah pendapatan suami.

    "Saya banyak melihat kepada latar belakang mereka sebelum diambil bekerja. Sambil berniaga, kita juga boleh membantu mereka yang memerlukan. Di sini, mereka dilatih untuk mahir dalam semua perkara. Dari proses membancuh hinggalah ke proses mewarna dan membungkus," jelasnya.

    Menurut Zaini, sehingga kini, syarikat berkenaan memiliki lima orang pekerja di Meru manakala di Pasir Mas pula seramai 30 orang pekerja termasuk dua orang pereka lepasan UiTM.

    Beliau terpaksa mengurangkan jumlah pekerja di Meru kerana upah tenaga kerja yang terlalu tinggi berbeza dengan di Kelantan yang jauh lebih murah. Malah kapasiti pengeluaran juga kini ditumpukan di sana. Manakala di Klang, tumpuan diberikan kepada urusan pemasaran dan penerimaan tempahan memandangkan ia mempunyai bilik pameran yang lengkap.

    Menyedari pihaknya tidak memiliki kepakaran daripada segi memasar serta mempromosi produk, Program Satu Daerah Satu Industri (SDSI) dianggap sebagai pembuka jalan kepadanya.

    Justeru, beliau mendaftarkan syarikatnya menyertai program SDSI di bawah Perbadanan Kraftangan Malaysia Cawangan Selangor (Kraftangan Selangor) pada tahun 2004.

    "Produk kraf sukar hendak dijual. Orang akan beli apabila mereka suka dan bila ada duit lebih. Ia bukanlah satu keperluan. Saya terpaksa bertungkus lumus hari demi hari, bulan demi bulan. Hendak promosi lebih-lebih, ia juga memerlukan modal. Harapan saya, menerusi SDSI, dengan bantuan dan bimbingan oleh Kraftangan Selangor serta bantuan sumber bahan yang disediakan, industri ini akan maju," kata Zaini.

    Baginya, walaupun kerajaan telah melaksanakan pelbagai dasar yang amat bermanfaat kepada para pengusaha kraf, namun ada ketikanya, pelaksanaannya perlu lebih teliti.

    "Misalnya, dalam menyuntik inovasi dari negara luar seperti Thailand dan Indonesia dalam industri kraf, bagi semua pengusaha produk kraftangan yang serius, kami sangat berhasrat untuk masuk melihat hingga ke dalam dapur pengering mereka, dengan itu, barulah kita tahu apa dan bagaimana kepakaran mereka," katanya.

    Zaini bagaimanapun berkata tidak semua pengusaha ini berpeluang kerana ada pihak yang hanya membawa pegawai-pegawainya sahaja melawat ke lokasi berkenaan.

    "Sudah tentu, mereka pergi sebagai pelawat dan bukannya sebagai pengusaha yang benar-benar mahu melihat dan belajar kemahiran di sana," katanya.

    "Ada juga pihak yang menganjurkan lawatan ke industri kraf di luar negara, namun yuran penyertaan yang dikenakan pula terlalu tinggi. Bagi pengusaha kraf tempatan seperti saya, perkara tersebut itu di luar kemampuan," luah Zaini menceritakan antara dilema yang terpaksa dihadapi oleh pengusaha kraf tempatan.

    Sehingga kini, Zaini menggunakan `hydrostone' yang diimport dari Amerika Syarikat untuk menghasilkan produk yang berkualiti tinggi. Sebagai satu-satunya syarikat kraf di Malaysia yang menggunakan hydrostone sebagai bahan utama, agak sukar bagi syarikatnya mendapatkan bekalan bahan mentah. Mujurlah projek SDSI ini membantu mengatasi masalah itu.

    Beliau kini dalam proses memulakan projek baru menghasilkan produk kraf daripada tanah liat jenis `terracotta'.

    "`Terracota' jauh lebih murah, tetapi sehingga kini saya belum lagi menemui tanah liat jenis berkenaan yang berkualiti. Projek baru ini melibatkan proses menggali dan memproses sendiri sehingga halus tanah liat jenis itu yang terdapat di Perak. Lokasi untuk mendapatkan sumber tanah liat itu masih lagi dalam perbincangan dan ia mungkin di Sayong atau di Sungai Siput."

    Selain itu, pihaknya juga sedang membuat persediaan untuk menyertai Ekspo Kraf Kebangsaan sempena Hari Kraf Kebangsaan 2007 anjuran Kementerian Kebudayaan Kesenian dan Warisan Malaysia (KEKKWA) yang akan berlangsung dari 28 Februari-11 Mac 2007.

    Ekspo berkenaan dijangka menjadi Ekspo Kraf terbesar sejak ia dianjurkan pada tahun 2002. Ia melibatkan lebih 200 usahawan kraf tempatan yang akan berkampung di Kompleks Kraf Kuala Lumpur

    -- BERNAMA

    Bagaimana untuk menjadikan diri Anda lebih bermotivasi

    image -Gambar Hiasan

    Apabila kita melihat diri kita dan bersedia untuk melakukan sesuatu, dan kemudian kita tidak berapa gembira untuk melaksanakannya. Walau macam mana pun kita cuba untuk lakukan, sesusah mana pun kita ingin lakukan, ia tetap susah dan boring dan bosan untuk melakukannya terus. Ini adalah berkaitan dengan keupayaan motivasi di dalam diri kita

    Apabila kita melihat diri kita dan bersedia untuk melakukan sesuatu, dan kemudian kita tidak berapa gembira untuk melaksanakannya. Walau macam mana pun kita cuba untuk lakukan, sesusah mana pun kita ingin lakukan, ia tetap susah dan boring dan bosan untuk melakukannya terus. Ini adalah berkaitan dengan keupayaan motivasi di dalam diri kita.


    Di sini kita bincangkan, bagaimana untuk kita lebih bermotivasi:-

    1. Buat keputusan “Kenapa anda perlu melakukannya” : Tidak ada sesiapa di dunia akan melakukan sesuatu kerana ia rela dan “perlu lakukannya”. Ini disebabkan kepada pengaruh lain iaitu “ia perlu dilakukan” atau “paksaan” untuk melakukannya. Ia berkaitan soal hidup di dunia. Namun untuk membina motivate diri dalam “melakukanya” kita perlu cari sebab yang kukuh atau kata lain “keikhlasan” untuk melakukannya.


    2. Hadapi dengan berani terhadap kegagalan atau kebimbangan: Jika difikirkan dalam kata erti lain, anda akan malas untuk melakukan sesuatu. Anda akan mula mencari alas an untuk tidak melakukan sesuatu dengan menyalahkan pelbagai factor seperti masa, pengetahuan atau apa jua yang berkaitan. Tetapi, jika ini berterusan dan berterusan anda akan terus berada dalam kegagalan dan kebimbangan.
    Dalam pelbagai situasi, ia akan menghantui anda dan kebimbangan ini sering timbul dalam diri kita dalam pelbagai bentuk antaranya:

    • · Kita takut untuk melakukanya, kerana bimbang ia tidak sebaik yang diharapkan
    • · Anda takut untuk bertanya, atau “membuka mulut” kerana takut anda berasa diri bodoh dan tak cukup ilmu
    • · Anda takut terhadap keputusan yang akan berlaku atas apa yang telah anda lakukan

    3. Mulakan langkah. Mulakan sesuatu: Sekarang anda sudah tahu apa yang ada dalam diri anda. Anda sudah sedar akan kesilapan dan ingin memulakan sesuatu yang terbaik. Maka, sudah samapai masanya untuk anda memulakan langkah untuk bergerak ke hadapan. Sesuatu yang amat bagus dilakukan adalah menukar suasana atau corak pemikiran anda, dengan ini ia akan mengubah corak pandangan anda. Sekali anda telah bermula, anda akan dapati diri anda di dalam proses perubahan yang akan membawa anda kehadapan.
    Sebagai langkah awal, mungkin anda boleh menggunakan kaedah ini:-

    ·

    • · Lihat semula apa yang telah saya catatkan diatas, dan fikir semula
    • · Kemudian, ambil sehelai kertas dan tulis apa yang perlu diubah dan yang perlu dilakukan
    • · Dari apa yang telah anda tulis tadi, pecah-pecahkan kepada perkara-perkara yang kecil atau kepada perkara yang anda boleh lakukan terlebih dahulu
    • · Seterusnya, jadikan ia sebagai catatan tetap anda. Jadikan ia rujukan dan panduan anda. Kena disiplin lakukannya
    • · Akhir sekali, pergi ke cermin..(pastikan tiada orang yang memerhatikan anda) dan kemudian, SENYUM selebar-lebarnya, katakan anda sudah melakukannya!

    Medium Internet Ruang baru untuk Usahawan

    Penggunaan yang mencecah 60% penduduk dunia menunjukkan internet menjadi medium yang amat penting bagi hubungan maklumat sesama manusia.

    Ruangan Internet & Niaga minggu ini akan membawa pembaca kepada kepentingan jaringan Internet kepada kemajuan dan perkembangan perniagaan. Bagi usahawan di Malaysia, mungkin jaringan internet ini masih baru dan didalam proses pengembangan.

    Mungkin bagi sesetengah pembaca, mungkin pertanyaan ini timbul "Apakah kaitan Jaringan Internet dengan Kemajuan Usahawan?". Terlebih dahulu, kami jelaskan maksud internet secara am iaitu "..internet (kependekan daripada perkataan 'inter-network') ialah rangkaian komputer yang berhubung menerusi beberapa rangkaian. Manakala Internet (huruf 'I' besar) ialah sistem komputer umum, yang berhubung secara sejagat dan menggunakan TCP/IP sebagai protokol pertukaran paket (packet switching communication protocol). Rangkaian internet yang terbesar dinamakan Internet..." (Rujukan:http://ms.wikipedia.org/wiki/Internet).

    Internet secara khususnya, digunakan bagi capaian maklumat secara dalam talian (online). Maka, boleh dikatakan internet menjadi penghubung kepada dunia digital dan dunia analog.

    Bagi sesorang usahawan, sebaran maklumat dan medium yangs sesuai perlu difikirkan agar setiap maklumat mengenai perniagaan anda dapat dicapai oleh semua pengguna dengan pantas dan cepat. Kini, medium sebaran maklumat melalui internet kian menjadi "trend" atau gaya baru bagi usahawan di Malaysia. Dari sekecil-kecil maklumat sehingga kepada jualan produk secara on-line. Banyak bukti yang menggambarkan bahawa internet banyak membantu didalam proses pengembangan dan kemajuan sesuatu perniagaan.

    yahoo_234050914.jpg

    Ambil contoh, melalui internet sesuatu perniagaan itu dapat diperkenalkan dengan pantas hanya dengan carian melalui enjin carian utama (seperti yahoo dan Google). Bukan sahaja ia mudah, malah murah dan cepat.

    Mungkin sesetengah usahawan ada yang tidak mengetahui bagaimana ingin menggunakan internet sebagai medium sebaran maklumat perniagaan mereka. Perkara ini tidak perlu menjadi masalah besar, pelbagai buku rujukan dan capaian maklumat yang berguna boleh membantu anda.


    10 Langkah mendapatkan ramai Pelanggan

    image -Gambar Hiasan

    Sentiasa berhubung dan membina jaringan pengetahuan yang berterusan. Ini bergantung kepada jenis perniagaan atau perkhidmatan anda. Bina hubungan ini dengan menyertai pelbagai persatuan perniagaan, komuniti masyarakat atau menyertai acara-acara kebajikan yang akan meningkatkan hubungan perniagaan anda dengan masyarakat.

    Langkah1: Bina Halaman Web Anda sendiri

    Pada masa sekarang, mungkin jarang melihat pengguna dibawah umur 27 tahun menggunakan media cetakan untuk merujuk maklumat terkini. Ini kerana, Internet menjadi medan utama masa kini sebagai rujukan yang membawa hampir 90 peratus penduduk Malaysia mengetahui mengenai Internet. Kini, melalui internet anda perlu membina kekuatan dalam perniagaan iaitu mewujudkan Laman Web sendiri. Membina Laman Web sendiri untuk perniagaan anda tidak perlulah terlalu mahal atau payah kerana kini dengan masa yang singkat anda boleh memiliki halaman web sendiri dengan mudah dan murah seperti ditawarkan di Niaganews.com

    Langkah 2: Menjadikan diri anda sebagai Penjual melalui internet.

    Semua ketahui eBay atau Mudah.com.my merupakan sistem yang membantu anda untuk membina rangkaian jualan dan mencari pelanggan untuk menjual produk anda. Melalui internet, anda hanya memerlukan sedikit pengetahuan untuk menjadi penjual dengan menjual pelbagai barangan anda sendiri. Contohnya, barangan antic, pakaian lama, kasut lama dan eksosori diri. Semua barangan itu bagaikan ‘emas’ apabila anda mengetahuinya dan dapat menjualnya.

    Langkah 3: Sentiasa berhubung.

    Bina kekuatan jaringan perniagaan anda. Sentiasa berhubung dan membina jaringan pengetahuan yang berterusan. Ini bergantung kepada jenis perniagaan atau perkhidmatan anda. Bina hubungan ini dengan menyertai pelbagai persatuan perniagaan, komuniti masyarakat atau menyertai acara-acara kebajikan yang akan meningkatkan hubungan perniagaan anda dengan masyarakat. Di Niaganews.com contohnya, anda boleh membina rangkaian perniagaan melalui makluamt syarikat yang dipaparkan dan dari situ anda boleh mencari rakan niaga yang baru!.

    Langkah 4: Cuba elakkan terlalu menggunakan Media Massa

    “Media Massa : Kecuali anda mempunyai kewangan yang kuat!”. Anda boleh elakkan dari menggunakan media massa (elektronik & cetak) untuk membuat pengiklanan seperti di Suratkhabar, Radio, Telivisyen kerana anda perlu membelanjakan kos yang tinggi untuk meraih tumpuan pelanggan. Ingat! Kos yang terlalu besar tidak menjanjikan peningkatkan jualan anda. Untuk mengelak itu, anda boleh mengiklankan di majalah-majalah yang lebih murah. Seperti majalah yang baru wujud, media internet yang menawarkan perkhidmatan pengiklanan. Salain itu, anda boleh menggunakan perkhidmatan penghantaran flyer iklan yang menawarkan perkhidmatan serendan RM500 dan menumpu kepada pelanggan yang berkesan. Yang paling penting, gunakan kekuatan maklumat perniagaan anda dalam membawa mesej kepada pelanggan.

    Langkah 5: Bina “Kumpulan Pemikir” Anda

    Kumpulan adalah kekuatan dalam membina keupayaan perniagaan. Dalam melayari perniagaan anda, seboleh-bolehnya bentuklah kumpulan perniagaan anda sendiri. Tidak kisahlah jika berlaianan latarbelakang, yang penting bila anda dalam berkumpulan anda boleh berkongsi pengalaman, pendapat dan pengetahuan. Ini semua akan membantu anda dalam meningkatkan ketajaman pemikiran. Ingat!, bila anda ada kumpulan sendiri, masing-masing akan membantu antara satu sama lain. Binalah ukhuwah ini, mungkin 2 kali dalam seminggu berjumpa sambil makan tengahari, minum petang atau makan malam.


    Langkah 6: Guna kekuatan Hebahan Berita Perniagaan

    Antara cara lain yang mudah dan murah untuk membina kekuatan perniagaan anda ialah melalui hebahan berita perniagaan anda. Hebahan berita kepada pelanggan akan meningkatkan keupayaan capaian maklumat perniagaan anda sehingga 200%. Ini kerana ia memberikan ruang kepada pelanggan untuk membaca dan memahami mengenai berita perniagaan anda. Di Niaganews.com kami memahami dan memberikan kemudahan hebahan berita kepada pelanggan secara percuma. Anda hanya perlu menghantar maklumat perniagaan anda, kami akan sebarkan.


    Langkah 7: Pastikan tanya soalan kepada palanggan “Ada apa lagi saya boleh bantu?”

    Ingat, melalui sedikit soalan ini anda akan terkejut dengan balasan dari pelanggan anda. Mungkin, dari pesanan yang sedikit anda akan mendapat pesanan yang lebih banyak dari pelanggan anda. Soalan yang mengambil berat perhatian pelanggan merupakan etika yang tinggi dalam perniagaan. Cuba amalkan dan ajar sekali kakitangan anda yang lain.

    Langkah 8: Guna Ruang Pengiklanan pada kos yang murah dahulu.

    Ruang pengiklanan adalah sangat berkesan untuk mendapatkan perhatian pelanggan. Cuba dahulu menulis iklan atau memaparkan iklan pada ruangan yang melibatkan kos yang rendah. Barulah pergi ke ruangan yang lebih mahal. Bukan apa, Cuma nak lihat konsep perniagaan anda itu boleh diterima ramai atau tidak. Sebab, banyak perniagaan yang besar kini memulakannya dengan yang kecil dahulu.



    Langkah 9: Gunakan kekuatan Maklumat yang sedia ada.

    Menulis artikel atau apa jua bentuk hebahan maklumat adalah salah satu kaedah pengiklanan yang kuat dan ini semua anda boleh lakukan tanpa melibatkan sebarang kos. Jika anda mempunyai pengalaman, pengetahuan yang berguna dan boleh dikongsi bersama anda sudah boleh membina kekuatan maklumat tersebut. Dengan kekuatan tersebut, anda boleh berkongsi di Majalah, Suratkhabar, dan Media Online seperti di Niaganews.com

    Langkah 10: Layan Pelanggan anda bagai RAJA!

    Selain membina kekuatan produk dan perkhidmatan untuk memastikan setiap pesanan pelanggan dapat ditunaikan dengan sempurna, anda perlu meningkatkan atau menambah nilai kepada mutu layanan anda kepada pelanggan. Ini termasuklah dalam pelbagai aspek. Melalui khitmat layanan istimewa kepada pelanggan, insyaallah akan hadirlah pesanan yang bertambah. Cuba lakukan yang terbaik untuk perniagaan anda.

    MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

    M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

    M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

    M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

    M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

    M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

    M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

    M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

    M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI