Monday, January 18, 2010

Bekas Tentera monopoli edar baja bio-organik di kawsan utara



Sumber:Utusan Malaysia

Dana: Potensi eksport diutamakan

KUALA LUMPUR 17 Jan. - Peserta industri yang berpotensi mengeksport kandungan multimedia berteknologi tinggi, diutamakan dalam memohon pembiayaan Dana Industri Kreatif berjumlah RM200 juta.

Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif (Pengurusan Kredit & Sokongan Perniagaan) Bank Simpanan Nasional (BSN), Winston Emmanuel berkata, dana itu diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak semasa membentangkan Bajet 2010 yang bertujuan merangsang aktiviti komersial dalam industri kreatif.

"BSN diberi mandat oleh kerajaan untuk mengurus dana itu yang dikhususkan untuk peserta industri kreatif.

"Ia merupakan kali pertama BSN diberikan peranan terbabit dan kami menghargainya," katanya kepada Bernama di sini. BSN melancarkan dana itu pada 31 Disember lepas..

Beliau berkata, BSN sudah menerima permohonan rasmi dan sedang memprosesnya.

"Dalam menilai permohonan itu, bank akan melibatkan kedua-dua peserta industri untuk memberi maklumat balas serta agensi kerajaan seperti Perbadanan Pembangunan Multimedia (MDeC) dan Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan," katanya.

"Dalam menerima permohonan daripada industri kreatif, tumpuan utama adalah terhadap mereka yang mahu mengeksport kandungan pengeluaran masing-masing," katanya.

"Kami ingin menegaskan bahawa hasrat kami adalah mahu melihat kandungan kreatif Malaysia dieksport dan ditayangkan di pawagam, televisyen dan pasaran media asing," katanya.

Beliau juga berkata, dana yang menawarkan kemudahan kredit daripada RM50,000 hingga RM5 juta, terbuka kepada syarikat milik perseorangan, serta usaha sama dan syarikat persendirian.

Syarikat mestilah sekurang-kurangnya memiliki 51 peratus ekuiti Malaysia, dalam pembikinan filem, produksi muzikal, animasi dan aktiviti berkaitan.

Bagi memastikan pembiayaan disaluran dengan baik, Winston berkata, BSN menjalin usaha sama rapat dengan Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, MDeC, Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (Mosti) dan mereka yang dianggap pakar dalam bidang berkenaan.

Winston juga berkata, BSN membahagikan industri kreatif kepada empat kumpulan.

Kumpulan pertama melibatkan kumpulan audio visual dan media baharu, yang membabitkan mereka dalam industri filem, animasi, interaktif dan perkhidmatan mudah alih. Ia turut melibatkan produksi televisyen dan muzik.

Mereka yang terlibat dalam perniagaan animasi, sebagai kandungan digital, mempunyai lebih banyak minat di seluruh dunia termasuk di kalangan peserta industri tempatan. Mereka ini akan diberikan keutamaan, jelas beliau.

"Kumpulan kedua adalah yang digelar sebagai "rekaan" dan antaranya adalah produk inovasi, fesyen dan aksesori."

"Ketiga pula membabitkan kraf dan kebudayaan. Kumpulan ini melibatkan persembahan kebudayaan, pertunjukan, galeri seni dan kraftangan."

"Kumpulan terakhir pula meliputi bahagian yang bercetak untuk kesusasteraan, penulisan dan industri produksi," katanya. - Bernama

Sunday, January 3, 2010

Jual burger beri pulangan besar

JOHOR BAHRU 3 Jan. - Menjual burger tidak boleh lagi dilabel sebagai perniagaan sampingan kerana ia mampu memberi pulangan besar kepada peniaga jika dilakukan dengan sistematik.

Pengarah Urusan Belisinnie Fast Food Holdings Sdn. Bhd., Razali Raja Jamaluddin berkata, anak muda tempatan yang berminat dalam perniagaan itu digalak menceburi bidang tersebut.

Sehubungan itu, syarikat makanan segera bumiputera tersebut berhasrat merekrut anak muda yang berminat menerusi perniagaan francais di bawah jenama Long Burger.

Menurut Razali, 44, menjual burger bukan sekadar bergantung pada cara pembuatan tetapi ia juga dibantu dengan sikap peniaga yang mengutamakan disiplin, kebersihan dan berbudi bahasa.

"Menerusi francais Long Burger, kami akan membantu mereka menyediakan sebuah gerai burger di tempat strategik.

"Selain itu, kami juga akan membantu peniaga tersebut mendapatkan pinjaman dan memberi kursus yang bersesuaian," katanya ketika ditemui di pejabatnya di Taman Damansara Aliff di sini kelmarin.

Beliau yang mesra dengan panggilan Joe dan sudah 26 tahun membabitkan diri dalam perniagaan burger berkata, pihaknya akan memantau peniaga berkenaan bagi memastikan mereka menjaga kualiti dan imej Long Burger.

Katanya, menerusi perniagaan francais, peniaga akan dibekalkan sebuah gerai, 12 jenis menu burger termasuk kentang goreng, wedges dan nugget.

"Kami menawarkan burger lembu, ayam, arnab, burung unta, rusa dan kambing selain empat burger istimewa iaitu burger ole, euro, samba dan vivo.

"Empat burger itu menggunakan mayonis yang dicipta khas untuk jenama Long Burger dan ia tidak boleh didapati di gerai atau kedai makanan segera yang ada," katanya.

Dalam pada itu, katanya, modal yang diperlukan untuk menceburi perniagaan francais Long Burger adalah sebanyak RM15,000.

Sehubungan itu, Razali menyasarkan penyertaan 200 usahawan baru di sekitar negeri ini dan Lembah Klang menyertai program perniagaan francais Long Burger bagi tahun ini.

Katanya, bagi yang berminat menyertai rangkaian perniagaan Long Burger boleh menghubungi pejabat di talian 07-2355782 atau 03-27110501 untuk keterangan lanjut.

Menurut anak sulung daripada lima beradik itu, selain mengusahakan peniaga rangkaian Long Burger syarikat berkenaan turut menjadi pembekal burger menerusi D Sinnie Frozen Food Sdn. Bhd

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI