Wednesday, January 4, 2012

Penting ke ada Minda Usahawan?

Hari ini terlalu ramai bercita-cita menjadi usahawan. Pelbagai bidang diceburi, bermacam sektor di terokai, ratusan industri diceburi. Boleh dikatakan usahawan tumbuh seperti cendawan selepas hujan. Ada usahawan internet, usahawan MLM, usahawan biotech, usahawan tani, usahawan forex dan banyak lagi cabang yang tidak mampu ntuk dinyatakan. Begitu ramai yang menceburi bidang ini namun yang betul-betul berjaya dan bertahan hanyalah segelintir sahaja. Mengapa ini berlaku?

Ramai usahawan tidak tahu bahawa mereka sebenarnya memerlukan satu ‘tool’ yang dikenali sebagai Minda Usahawan untuk memastikan mereka boleh bertahan lama dan terus maju dalam industri. Terlalu ramai usahawan yang memperlekeh perkara ini. Pada mereka itu hanyalah isu remeh temeh sahaja.

Apa yang lebih penting adalah modal dan ‘contact’ untuk berjaya dalam bidang yang diceburi. Sebab itulah ramai yang mencari ‘contact’ daripada mencari ilmu berniaga.

Sikap inilah yang mengakibatkan ramai usahawan gulung tikar setelah beberapa tahun menjalankan perniagaan.
Mungkin ramai yang tidak tahu definasi usahawan dan peniaga. Usahawan adalah mereka yang melibatkan diri dalam bidang keusahawanan dan terus membesarkan perniagaannya sehingga mampu membentuk empayar. Manakala peniaga pula memulakan perniagaannya secara kecil-kecilan dan terus mengusahakan perniagaan kecil-kecilan itu sampai bila-bila.

Jadi pilihlah dengan tenang kategori yang mana satu ingin anda ceburi – usahawan atau peniaga. Namun walau yang mana satu menjadi pilihan anda, Ilmu tentang Minda Usahawan perlu dimiliki. Apa gunanya ilmu ini? Apa hubungkaitnya ilmu minda ini dengan kejayaan sebagai usahawan? Baiklah mari kita telusuri Ilmu ini dan hubungkaitnya dengan kejayaan seseorang usahawan itu. Seorang usahawan perlu memiliki tenaga minda yang lebih kuat dan tinggi daripada pengguna atau pembeli. Keadaan inilah yang memastikan terjadinya proses jual beli.

Mari kita tengok bagaimana kita selalu berakhir sebagai pembeli sesuatu produk. Seorang usahawan merupakan ‘problem solver’ kepada pengguna. Jika seorang usahawan itu mampu menyelesaikan permasalahan yang dihadapi oleh pengguna maka dia berjaya melakukan jualan. Bayangkan situasi ini; Anda memerlukan sebuah laptop untuk kegunaan peribadi. Permasalahannya - sebuah laptop. Jadi untuk menyelesaikan masalah anda, anda mengambil keputusan untuk pergi ke sebuah kompleks yang terkemuka yang menyediakan ratusan jenis dan jenama laptop. Di kompleks ini anda mendapati begitu ramai peniaga yang bersaing untuk melariskan jualan mereka. Percaya atau tidak anda hanya akan TERJUAL kepada seorang daripada ramai-ramai peniaga yang ada.

Bagaimana ini berlaku?

Penjual yang telah MENJUAL anda itu sebenarnya telah menyelesaikan masalah anda iaitu laptop. Apa yang ada pada penjual yang berjaya menawan hati anda untuk menjadi pelanggannya berbanding penjual yang lain. Selain daripada faktor rezeki, kemungkinankah dia ada pelaris yang power. Ah! Karut. Sebenarnya tenaga mindanya mengatasi tenaga minda penjual lain termasuk anda. (Tenaga minda sipenjual resonan dengan minda anda) Ini adalah merupakan faktor utama untuk melariskan jualan.

Tenaga minda yang kuat dan hebat mampu menewaskan pesaing yang ada dan meraih jualan yang berlipat ganda. Wow! Bagaimana nak tingkatkan tenaga ini? Tenaga minda ini hanya boleh ditingkatkan dengan ilmu minda yang betul.

Ilmu minda harus dipelajari, ia tidak boleh datang dengan sendiri. Melalui ilmu minda yang betul ini barulah Minda Usahawan terbentuk. Selain daripada itu anda memerlukan input usahawan yang betul. Seorang usahawan perlu memiliki minda yang kreatif, agresif, proaktif, positif, berani membuat keputusan, tidak takut pada risiko yang berkadaran dan perlu yakin pada diri sendiri.

Apabila usahawan itu memiliki ilmu Minda Usahawan dia tidak lagi takut untuk menjual. Permasalahan yang ada pada ramai usahawan adalah tidak tahu bagaimana hendak menjual. Perkataan MENJUAL seolah-olah taboo pada mereka. Akan tetapi jika dihayati betul-betul mana ada satu perniagaan yang tidak memerlukan anda menjual. Jika ANDA TIDAK MAHU MENJUAL percayalah anda pasti KENA JUAL.

Fikirlah dengan rasional, semua bentuk perniagaan hanya akan terjadi apabila ada transaksi jual dan beli. Usahawan yang takut kepada jualan adalah mereka yang sebenarnya telah gagal berniaga sebelum memulakan perniagaannya. Menjual perlu kepada latihan yang berterusan.

Sebenarnya tanpa anda sedari sejak lahir lagi anda telah dilatih untuk menjual. Anda menangis bila kelaparan, ibu anda tidak tahan dengan tangisan itu terus menyediakan susu dan seterusnya menyuapkan kepada anda. Satu proses jualan telah berlaku. Ibu anda telah TERJUAL dengan tindakan anda lalu mengalah dan membayarnya dengan susu. Namun skill menjual yang ada ini semakin hari semakin tumpul, anda semakin kurang yakin dengan skill yang ada. Apatah lagi bila anda perlu bersaing dengan adik beradik yang lain dalam proses menjual. Keadaan menjadi lebih buruk apabila adik anda mampu MEMBELI ibubapa anda dengan lebih mudah berbanding anda. Lama kelamaan keyakinan anda musnah, anda berasa kecil dan tidak berdaya. Anda teruskan dengan kehidupan seharian bersama perasaan tersebut. Semakin hari semakin murung, potensi diri semakin hilang, keyakinan semakin pudar.

Inilah antara sebab mengapa anda gagal menjadi penjual yang baik. Sebab itu apabila anda mendengar perkataan MENJUAL ianya seolah-olah satu penghalang untuk anda melakukan perniagaan tersebut. Walaubagaimana pun jika latihan menjual ini diteruskan dan tiada perasaan gundah apabila berhadapan dengannya, anda akan mampu meningkatkan perniagaan anda sedikit demi sedikit.

Jika latihan ini semakin mantap dan MENJUAL tidak lagi menjadi masalah utama percayalah satu hari nanti anda akan mampu MENJUAL dengan menggunakan minda separa sedar, sama seperti anda memandu kereta. Anda tetap boleh kendalikan kenderaan anda dengan baik walaupun sambil menjawab telefon .(Hati-hati jangan sampai kena saman) Apabila keadaan ini berlaku jualan anda akan menjadi laris tidak kira apa juga produknya.

Kejayaan bukanlah sesuatu yang boleh disalin. Kekayaan tidak boleh ditiru. Ada orang boleh kaya raya dengan cendol. Tetapi orang yang meniru usahanya... yakni menjual cendol juga... masih tidak berjaya walaupun sudah berbelas tahun berniaga.Untuk menjadi kaya, kita perlu melakukan usaha praktis yang berterusan. Kita mesti SANGGUP menempuh apa sahaja rintangan dan cabaran dengan lapang dada. Kita mesti bersangka baik dengan Allah SWT sebagai penentu yang muktamad.Hubungan kita dengan Allah mestilah erat. Bekerja keras di siang hari dan berzikir, bermunajat dan berdoa di malam hari.



No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI