Tuesday, August 31, 2021

10 Strategi Pemasaran Terbaik Tanpa Kos

 

hare on facebook
 
Share on linkedin
 
Share on twitter
 
Share on email





Kita pernah hidup dalam masa kemelesetan ekonomi global yang besar. Pelanggan takut akan masa depan mereka. Kehilangan pekerjaan dan kekurangan kewangan memaksa mereka untuk menyimpan dan mengelakkan menghabiskan wang.


Banyak perniagaan kecil pada masa itu mencari pemotongan kos untuk pemasaran sebagai salah satu penyelesaiannya. Tetapi, untuk semua perniagaan, pemasaran adalah satu-satunya perkara yang dapat membawa pelanggan segar.


Berikut adalah sepuluh strategi pemasaran tanpa kos terbaik yang dapat anda dan setiap perniagaan kecil gunakan untuk berjaya dalam tempoh kewangan yang ketat.
1. Jangan mengurangkan budget pemasaran anda


Seperti yang kami sebutkan di perenggan sebelumnya, pemasaran adalah sesuatu yang dapat terus membawa pelanggan baru ke perniagaan anda. Dalam tempoh kemelesetan, semua perniagaan akan bermula dengan pengurangan kos dari pemasaran. Tetapi, anda boleh meningkatkan budget pemasaran anda dan membiarkan pesaing anda mengurangkan budget mereka. Dengan cara sedemikian, anda boleh menghampiri mereka di pasaran. Ini adalah strategi yang sangat hebat.
2. Jangan mengurangkan harga dan sebaliknya memberi nilai tambah kepada pelanggan anda


Mengurangkan harga adalah kesalahan besar pertama yang dilakukan oleh banyak syarikat dalam tempoh kemelesetan. Walau bagaimanapun, ini akan mengurangkan keuntungan anda dan mengurangkan nilai perniagaan anda pada masa yang sama. Sebagai alternatif, fikirkan untuk memberikan lebih banyak nilai untuk kos dan harga yang sama untuk pelanggan. Orang memberi respons terhadap nilai perniagaan anda atau produk dan perkhidmatan anda dan akan membeli setiap kali mereka merasakan nilai yang melebihi kos untuk mereka.
3. Ikuti rancangan pemasaran dan kalendar pemasaran anda




Dua perkara ini, rancangan pemasaran, dan kalendar menjadikan anda lebih berkesan dalam semua usaha pemasaran anda. Jangan berfikir untuk mengubah rancangan pemasaran atau kalendar pemasaran anda dengan membuang taktik yang sudah membawa hasil kepada syarikat anda. Dengan strategi pemasaran tanpa kos ini, anda akan terus membawa pelanggan baru ke perniagaan anda.
4. Usaha sama sebagai salah satu strategi pemasaran


Ini adalah strategi pemasaran yang sangat menjimatkan untuk pemilik perniagaan kecil. Salah satu pendekatan pemasaran yang paling baik dan paling berjaya yang disetujui dengan perbelanjaan tanpa perbelanjaan yang rendah atau rendah adalah dengan memulakan aktiviti pemasaran bersama dengan orang lain yang sudah mempunyai pasaran dan pelanggan yang serupa. Cukup, lakukan usaha pemasaran bersama untuk menarik lebih banyak pelanggan untuk kedua-dua syarikat.
5. Menjual lebih banyak kepada pelanggan sedia ada


Mempunyai pelanggan sedia ada yang akan terus membeli produk dan perkhidmatan anda lebih menjimatkan kos daripada mencari pelanggan baru. Oleh kerana itu, jika anda mempunyai pelanggan yang telah membeli dari anda sebelumnya, mereka adalah asas yang sangat baik untuk melakukan lebih banyak perniagaan dengan mereka. Sebagai alternatif untuk bimbang hanya menjana penjualan tambahan, jelaskan di dalam fikiran anda bahawa anda masih boleh meningkatkan penjualan dengan hubungan yang sudah terjalin.
6. Rangkaian Sosial sebagai salah satu strategi pemasaran


Sambungkan ke rangkaian sosial seperti Twitter, Facebook, LinkedIn … Sekiranya anda tidak menggunakan rangkaian sosial ini, anda tidak akan kekal hidup di pasaran hari ini. Sekiranya anda menggunakan beberapa taktik mudah dan strategi rangkaian sosial, anda boleh mula menjalin hubungan yang kuat dengan bakal pelanggan anda di rangkaian sosial tersebut. Ini akan menjadi salah satu kaedah yang paling menjimatkan dan berharga untuk mempromosikan perniagaan kecil anda dan menjangkau pelanggan baru. Media sosial bukan hanya untuk remaja dengan masa lapang terlalu banyak, tetapi juga untuk semua orang di seluruh dunia.
7. Blogging sebagai salah satu strategi pemasaran


Mempunyai blog perniagaan adalah salah satu taktik pemasaran paling kuat yang boleh anda gunakan sekarang. Sekiranya anda seorang blogger kreatif, ini adalah kaedah yang ampuh untuk menjana trafik ke laman web dan perniagaan anda tanpa memerlukan pelaburan, hanya masa anda. Banyak platform blog percuma (sumber terbuka) dan anda boleh membuat blog dalam masa kurang dari setengah jam. Tetapi, jika anda mahu strategi pemasaran ini berfungsi, anda mesti terus menulis (setiap hari atau minimum 3 kali seminggu) menambahkan kandungan penting dan menarik perhatian pembaca anda.
8. Rujukan


Rujukan adalah nadi bagi banyak perniagaan. Mengapa ini bukan kaedah terbaik untuk mengembangkan perniagaan anda? Sebilangan besar pemilik perniagaan kecil melakukan kesalahan jika mereka tidak mengumpulkan rujukan dari pelanggan semasa. Pelanggan anda yang ada boleh menjadi sumber rujukan yang baik. Individu ingin mengetahui dari siapa mereka membeli dan ingin memastikan bahawa mereka mendapat nilai penuh untuk pembelian mereka. Meminta rujukan dari pelanggan gembira semasa anda adalah cara yang kuat untuk mendatangkan pelanggan sasaran tambahan yang sudah mempunyai tahap kepercayaan yang telah ditetapkan. Dan semua ini tidak mahal!
9. Sebarkan kad perniagaan anda


Kad perniagaan anda bukan untuk disimpan di dalam poket anda, tetapi kad tersebut mesti disebarkan kepada bakal pelanggan. Kad perniagaan adalah senjata pemasaran yang sangat menjimatkan dan berpotensi membawa anda sejumlah hasil. Anda mesti ingat untuk menawarkan individu cara untuk berhubung dengan anda. Dengan cara ini, semua kenalan anda menjadi pelanggan berpotensi untuk perniagaan anda.
10. Video Marketing


Dengan begitu banyak perkhidmatan video di internet (seperti YouTube, Viddler, Blip.tv…) ini adalah salah satu kaedah termudah dan paling kuat untuk meletupkan perniagaan kecil anda. Anda boleh membuat dan mengiklankan video pendek, menarik, menarik berdasarkan kata kunci yang disasarkan yang berkaitan dengan perniagaan atau peluang kecil anda, dan mempunyai ribuan orang datang kepada anda untuk mencari apa yang anda tawarkan. Sama seperti artikel pemasaran dan blogging, ini juga boleh memberi kesan yang luar biasa.


Artikel ni dikreditkan kepadaentrepreneurshipinabox.com.

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI