Terdapat lima jenis segmen pelanggan iaitu:
Mass Market (Umum)
Niche
Segmented (Bersegmen)
Diversified
Multi-sided
Mass Market (Umum)
Perniagaan yang mempunyai segmen pelanggan seperti ini adalah pasaraya dan juga perkhidmatan pengangkutan. Mereka memnjual dan memberi perkhidmatan kepada semua. Antara contoh adalah Giant dan Transnasional.
Niche
Menyambung contoh pasaraya, fikirkan niche pasaraya seperti barangan organik dan halal. Contohnya rangkaian kedai az-Zain. Perniagaan yang mensasarkan niche mempunyai ciri unik yang tersendiri.
Segmented (Bersegmen)
Sebuah syarikat boleh mempunyai pelbagai segmen produk bagi kategori pelanggan yang berbeza. Sebagai contoh, syarikat Lego mempunyai sub-jenama Technic bagi remaja lelaki, Duplo bagi kanak-kanak dan Mindstorm bagi pelanggan yang lebih dewasa serta sektor pendidikan.
Diversified
Segmen pelanggan diversified berlaku apabila sebuah syarikat mempunyai pelanggan-pelanggan yang tidak berkaitan langsung. Sebagai contoh, konglomerat seperti Sime Darby menjual rumah dengan niche tersendiri (lifestyle) dan dalam masa yang sama menjual produk makanan berjenama Alif untuk mass market.
Multi-Sided
Segmen multi-sided atau platform selalu berlaku dalam penerbitan. Sebagai contoh syarikat Karangkraf mempunyai pelanggan dari kalangan pembaca majalah yang membeli naskhah dan pelanggan dari kalangan pengiklan yang membeli iklan yang diletakkan dalam majalah.
Topik Seterusnya: Value Proposition (Tawaran Nilai)