Sebelum ini kita telah menyentuh beberapa aspek model bisnes. Hari ini kita akan mula menjelajahi tentang Kanvas Model Business. Business Model Canvas merupakan satu pendekatan yang diasaskan oleh Alexander Oesterwalder & Yves Pigneur dalam mencipta dan menilai model bisnes. Dalam satu halaman, pendekatan ini dapat merangkumi semua elemen-elemen penting bisnes tanpa berisiko menjadi terlalu ringkas.

Setiap kanvas mempunyai 9 blok asas seperti berikut:

1. CS - Customer Segment (Segmen Pelanggan)
2. VP - Value Proposition (Tawaran Nilai)
3. CH - Channels (Saluran)

4. CR - Customer Relationship (Perhubungan Pelanggan)
5. R$ - Revenue Stream (Aliran Pendapatan)
6. KR - Key Resources (Sumber Utama)

7. KA - Key Activities (Aktiviti Utama)
8. KP - Key Partnership (Rakan Utama)
9. C$ - Cost Structure (Struktur Kos)
Setelah melihat pandangan luas tentang topik ini bermula esok kita akan melihat satu persatu blok-blok kanvas ini bermula dengan Segmen Pelanggan, InsyaAllah.
Sumber rujukan :http://www.firdausariff.com/2012/07/business-model-canvas.html