Wednesday, September 22, 2010

Golongan Yang Pasti Gagal

Terdapat 5 golongan yang disenaraikan oleh saudara Irfan Khairi. Berikut adalah petikan daripada tulisan beliau (majalah Maskulin Ogos 2010) berkaitan mengenali golongan ini.

1.Golongan pembuang masa

Orang yang membuang masa selalunya tidak sedar yang dirinya sedang membuang masa. Kita boleh katakan mereka leka dengan aktiviti mereka sendiri. Sebagai contoh berbual adalah perkara biasa yang kita selalu lakukan, tetapi akibat terleka dan seronok berbual, kita selalunya akan terlupa membuat kerja / tanggungjawab yang diamanahkan.

2.Golongan pemberi alasan

Agak melucukan jika melihat gelagat manusia dalam kategori kelompok ini. Jika berfikir dengan waras kita boleh lihat, orang dalam kumpulan ini akan menciptakan berbagai alasan kenapa dia gagal. Walhal dia belum lagi mencapai kegagalan. Ini seolah-olah dirinya hidup hanya untuk mengecapi kegagalan. Sebab itu dia akan sentiasa mencari sebab kenapa dia akan gagal tanpa memikirkan sebab kenapa dia perlu berjaya.

3.Golongan menyalahkan yang lain

Mereka yang tergolong dalam kelompok ini suka menamakan individu / pihak lain yang membantutkan kegagalan mereka. Tidak langsung terpikir bahawa kegagalan mereka adalah silap mereka sendiri.

4.Golongan berfikiran negatif

Pemikiran golongan keempat ini boleh dikatakan unik. Ini boleh diandaikan peluang perniagaan yang terbentang luas di hadapan mata, tetapi orang ini menafsirkan peluang itu adalah batu penghalang yang terbentang luas di hadapan mata. Kemana-mana dia pergi, kesemuanya adalah batu penghalang. Orang sebegini tidak sekalipun untuk berfikir bagaimana dia boleh menyelesaikan masalahnya.

5.Golongan tidak mencari ilmu

Golongan terakhir ini tidak kurang penting juga. Kehidupan adalah pembelajaran sekolah yang tiada penamat. Ada yang berjaya pada usia awal dan ada juga yang berjaya selepas menempuhi seribu kegagalan. Menjadi panduan dalam pembelajaran ini ialah ilmu pengetahuan.

Hindari daripada berkawan dengan golongan ini. Pengaruh golongan ini akan membahayakan pemikiran kita jika diri kita sendiri mendekati atau berada dalam kelompok ini. Mulai hari ini hampiri golongan yang sentiasa positif dan mampu memBina Kejayaan kepada diri kita. Tiada Yang Mustahil.

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI