BAHAGIAN PENGAJIAN PENGURUSAN (BPP), PERBADANAN HAL EHWAL BEKAS ANGKATAN TENTERA (PERHEBAT)

Carian Maklumat Di Sini...
Google

BAHAGIAN PENGAJIAN PENGURUSAN

Bahagian Pengajian Pengurusan adalah bahagian yang bertanggungjawab berkaitan dengan bidang keusahawanan di PERHEBAT. Bahagian ini menguruskan dua kursus latihan peralihan iaitu Kursus Pembangunan Usahawan Industri Kecil dan Sederhana ( 6 bulan) dan Kursus Peruncitan (6 bulan) serta menerapkan Nilai Tambah Keusahawanan (2 minggu) untuk kursus-kursus teknikal seperti automotif, binaan, perhotelan, katering dll.

Kursus Pembangunan Usahawan IKS adalah kursus latihan peralihan yang dapat membimbing bakal-bakal pesara tentera dalam ilmu keusahawanan selepas mereka bersara nanti. Banyak pendedahan dalam dunia keusahawanan diberikan agar mereka dapat menguruskan karier masing masing selepas tamat perkhidmatan. Tips dan rahsia perniagaan diberikan kepada mereka yang mengambil kursus IKS di PERHEBAT.

Friday, December 21, 2012

PENYERTAAN PERHEBAT DALAM SHOWCASE SATU DAERAH SATU INDUSTRI (SDSI) 2012 DI MITC, MELAKA



Pada 7hb hingga 9hb Disember  2012, PERHEBAT telah diberi peluang untuk menyertai  pameran  Satu Daerah Satu Industri (SDSI) di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka  (MITC)  Ayer Keroh, Melaka yang dianjurkan oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri  (MITI). 

Program pameran yang diadakan secara tahunan  ini penting bagi memberikan pendedahan terutamanya kepada usahawan bekas tentera berkaitan peluang dan memperluaskan pasaran sehingga ke peringkat global. 

Di samping itu , penjenamaan PERHEBAT akan lebih terserlah dari segi peranan PERHEBAT dan fungsinya dalam membantu meningkatkan sosioekonomi mereka  terutamanya dalam bidang keusahawanan. Seramai 21 usahawan Veteran ATM telah menyertai pameran ini di bawah pavilion PERHEBAT.

Manfaat program  SDSI ini  adalah:
·         *sebagai pusat sehenti atau one stop center bagi memperoleh pelbagai maklumat mengenai bantuan dan kemudahan yang disediakan oleh kerajaan secara terus daripada kementerian atau agensi kerajaan yang turut menyertai pameran ini .
·         *dapat memperoleh ilmu pengetahuan dalam bidang keusahawanan menerusi seminar yang dianjurkan
·      * dapat memperluaskan jaringan perniagaan (networking) serta mendapatkan laluan pemasaran yang betul menerusi penyertaan dalam sesi ‘business matching’ atau pemadanan perniagaan.






Justeru itu, PERHEBAT sentiasa komited untuk menganjurkan program seumpama ini kerana percaya program seperti ini dapat meningkatkan pendapatan usahawan dan ekonomi negara.

Tuesday, November 27, 2012

Karnival Usahawan Sempena Majlis Konvokesyen PERHEBAT pada 19 dan 20 Dis 2012

Sempena Majlis Konvokesyen PERHEBAT 2012, BPP ditugaskan untuk menguruskan Karnival Usahawan tersebut yang akan berlangsung selama 2 hari iaitu 19hb. - 20hb. Dis 2012 (2 hari) bertempat di luar Dewan Besar PERHEBAT . Majlis tersebut bakal dirasmikan oleh Menteri Pertahanan Malaysia . Sehubungan dengan itu sebanyak 30 ruang niaga akan disediakan. Kepada mereka yang berminat untuk berniaga pada hari tersebut boleh menghubungi talian 0192272127 (Hisham) atau  0133619429 (Shukri). Maklumat terperinci seperti berikut:

 1. Bayaran RM150 (2 hari)
 2. Khemah 20 x 20  dipecahkan 2 lot /khemah
 3. Meja dan kerusi disediakan
 4. Booth juga disediakan
 5. Bekalan elektrik disediakan (sila bawa ext. wire sendiri)

Jika berminat boleh hubungi terus bagi memdapatkan borang permohonan dan mesti dihantar sebelum 12 Disember 2012 (Rabu) beserta bayaran.

Wednesday, November 14, 2012

Tips Perniagaan 1

Salam kepada semua pengunjung

 
Apa khabar ? Kami harap semuanya sihat sejahtera hendaknya. Baiklah, ramai dikalangan kita yang mengetahui 9/10 sumber rezeki datangnya daripada perniagaan. Jadi ramailah yang berpusu-pusu untuk berniaga.

Tidak kurang hebatnya ada yang sanggup berhenti kerja dengan  serta merta semata-mata ingin menjalankan perniagaan secara  sepenuh masa.


Bila dah mula berniaga, barulah anda sedar yang hakikat berniaga ini bukanlah sesuatu yang mudah. Perlukan pengorbanan yang amat besar.  Setelah bulan kedua anda menjalankan perniagaan, anda gagal untuk mendapatkan sebarang jualan daripada perniagaan anda.

************************
Masalah Utama
************************
Anda terlupa yang anda mempunyai komitmen untuk membayar ansuran kereta, ansuran rumah, perbelanjaan harian, kalau yang ada anak maka lagi banyaklah komitmen yang anda terpaksa tanggung termasuklah isteri tercinta.

Tanya dahulu diri sendiri, bersediakah anda untuk menghadapi keadaan-keadaan yang tak terduga seperti perniagaan mengalami kerugian, kadar jualan menurun mendadak, pelanggan lari, dan macam-macam lagi.

Berniaga ini memerlukan kekuatan fizikal dan mental yang kuat.  Bak kata orang hati mesti kering. Barulah anda benar-benar  layak untuk berniaga.

**************************************
Apakah Persiapan Sebenar
**************************************
Baiklah, berapakah sumber kewangan yang perlu disediakan sebelum kita terjun ke dalam bidang perniagaan ini? Untuk menjelaskan secara tepat dan selamat adalah anda memerlukan dana sebanyak enam bulan perbelanjaan bulanan anda.

Jadi sekiranya purata perbelanjaan anda adalah RM2,000 sebulan,  jadi, purata perbelanjaan bagi 6 bulan adalah sebanyak RM 12,000!

Oleh itu, fikirlah sejenak & berikan ruang kepada diri anda  untuk bersedia menghadapi sebarang ujian & dugaan dalam dunia  perniagaan. Bila perkara ini anda sudah bersedia, selamat datang ke dunia perniagaan kami ucapkan!

Semoga sedikit motivasi pagi ini memberi kesedaran supaya membuat persiapan rapi sebelum terjun dalam bidang perniagaan!

Salam kejayaan,

SALAM MAAL HIJRAH

Thursday, November 1, 2012

MOTIVASI DIRI KE ARAH PERUBAHAN YANG DINAMIK


Dalam teknik promosi , ubahlah cara....

Saksikan video di atas , moga kita dapat mengubah usaha promosi kita dengan lebih baik.hanya perlu ubah sedikit sahaja segalanya akan menjadi lebih baik.

Tuesday, October 23, 2012

Insentif Dasar Lorong Hijau

MDV tawar insentif bantu PKS kembang perniagaan.<br><i>- Gambar hiasan</i> 
MDV tawar insentif bantu PKS kembang perniagaan.
- Gambar hiasan
Inisiatif kerajaan bantu rancak pertumbuhan syarikat PKS

Syarikat perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dalam sektor teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), bioteknologi, teknologi hijau dan sektor pertumbuhan tinggi lain berpeluang menikmati insentif di bawah Dasar Lorong Hijau bagi pinjaman yang ditawarkan Malaysian Debt Ventures Bhd (MDV).

Antara insentif itu ialah pinjaman dengan subsidi kadar faedah dua peratus setahun, pengecualian cukai, urusan lebih mudah dalam kontrak pembekalan kerajaan serta syarikat di bawah Menteri Kewangan Diperbadankan (MoF Inc).
Pengarah Urusan dan Ketua Eksekutif MDV, Datuk Md Zubir Ansori Yahaya berkata, Dasar Lorong Hijau yang bertujuan untuk mempercepatkan dan memudahkan urusan perniagaan itu satu inisiatif kerajaan untuk terus merancakkan pertumbuhan PKS di negara ini.


Kemudahan kewangan

Beliau berkata, pelaksanaan insentif di bawah dasar itu akan mengukuhkan lagi sokongan MDV terhadap PKS yang terbabit dalam sektor ICT, bioteknologi, teknologi hijau dan sektor pertumbuhan tinggi lain dengan menyediakan kemudahan kewangan inovatif kepada mereka.

Katanya, dengan subsidi kadar faedah dua peratus setahun, insentif cukai, pengecualian duti setem dan keutamaan dalam mendapatkan kontrak pembekalan kerajaan dan syarikat di bawah MoF Inc, MDV yakin dasar itu akan mewujudkan peluang yang lebih baik kepada PKS inovatif untuk melancarkan perniagaan mereka.

“Kita selalu mendengar kesukaran PKS, terutama yang terbabit dalam sektor teknologi mendapatkan pembiayaan daripada institusi kewangan.
“Dengan Dasar Lorong Hijau ini, MDV sebagai satu daripada pembiaya utama di negara ini yakin dapat membantu lebih banyak PKS mendapatkan kelebihan, dan seterusnya meningkatkan daya saing mereka dalam sektor teknologi,” katanya dalam satu kenyataan dikeluarkan di Kuala Lumpur, semalam.

Tinjau peluang

Ia kini sedang meninjau lebih banyak peluang untuk bekerjasama dengan agensi kerajaan lain dalam beberapa program baru, bagi menggalakkan pembabitan lebih banyak syarikat yang diperbadankan tempatan dalam tiga sektor yang dimandatkan iaitu ICT, bioteknologi dan teknologi hijau. 

Friday, October 19, 2012

Thursday, October 18, 2012

Cerita Usahawan : Itik Penelur



Ketua keluarga berkenaan, Mohd. Nor Mat Salleh, 56, bersama isterinya, Che Najah Muhd. Daud dan dua anak perempuan mereka Nor Azira dan Nor Hidayah ketika itu sedang sibuk memungut telur itik di kawasan penternakan tersebut - kerja rutin mereka sejak dua tahun lepas.
Mohd. Nor ketika disapa mengakui taraf hidup keluarganya berubah sejak mendapat bantuan daripada MARDI dengan mengusahakan ternakan itik tersebut menerusi Projek KPI Menteri Itik Penelur.
''Sebelum ini saya melakukan pelbagai kerja untuk menyara hidup termasuk sebagai pekerja am Jabatan Pertanian dan juga kontrak membina rumah dengan gaji RM40 sehari sehinggalah MARDI membantu saya pada 2009," ujarnya yang disenaraikan dalam penerima bantuan e-Kasih.
Bapa kepada sembilan orang anak itu bagaimanapun tidak pernah berputus asas dan menyesali takdir hidup sebaliknya berusaha mengubah nasib keluarga sehingga 'dijodohkan' dengan MARDI.
KEceriaan jelas terpancar di wajah Mohd. Nor Mat Salleh memandangkan projek itik penelur yang diusahakannya di Pasir Mas, Kelantan semakin menampakkan kejayaan.
Pada mulanya, dia ditanya oleh pegawai MARDI apakah projek yang mampu dilakukannnya. Secara kebetulan pengalamannya memelihara kira-kira 10 ekor itik sebelum ini boleh dijadikan sebab mengapa Mohd. Nor memilih untuk menternak itik penelur.
Pada 2009, dia diberi 220 ekor anak itik penelur dan dengan semangat serta pengalaman yang ada , Mohd. Noor mengambil anak itik berkenaan yang berusia dua bulan pulang ke rumah. 

Satu kawasan lapang berpagar telah dipilih dan sesuai untuk penternakan itik itu dibersihkan - itu kawasan yang menempatkan projek sulung keluarga berkenaan.
MOhd. Nor Mat Salleh tekun memilih telur yang sedia untuk dipasarkan.
Dua jenis baka telah dipilih termasuk baka daripada negara jiran untuk tujuan tersebut. Apabila projek digerakkan, Mohd. Nor melihat ada sinar kejayaan yang bakal dikecapi.
Itik-itik berkenaan mula bertelur setelah berusia empat bulan.
''Saya kena jaga betul betul itik ini kerana ia sensitif dan tidak boleh tertekan.
''Kalau itik mengalami tekanan, haiwan ini mungkin bertelur ketika umur lapan bulan," ujar Mohd. Nor.
Sebagai contoh katanya, dentuman petir yang terlalu kuat baru-baru ini telah mengejutkan ternakannya yang dibimbangi menjejaskan pengeluaran telur.

Che Najah membantu suaminya menyusun telur yang hendak dihantar kepada pelanggan.
Dia memberi sagu sebagai makanan kepada itik terbabit selain batang pisang yang diracik manakala produk GenKimo yang dihasilkan oleh penyelidik MARDI beberapa tahun lepas turut digaulkan dalam bahan itu. Penggunaan GenKimo sangat sesuai untuk ternakan ayam dan itik bagi menghilangkan bau najis.

Itik juga diberi makan kulit telur bertujuan menjadikan tekstur telur yang lebih keras. Mengenai pengeluaran telur itik, Mohd. Nor berkata, dia mengutip telur setiap hari untuk dibuat telur masin. 

Untuk penghasilan telur masin, telur-telur itik itu dikutip dan dibersihkan serta dijemur sehari suntuk. Selepas itu, telur berkenaan dicampurkan dan direndam dalam air garam selama 12 hari.Turut dicampurkan ialah sedikit halia yang ditumbuk bersama daun pandan bertujuan menghilangkan bau hanyir.

Sejenis alat khas yang dipanggil brionometer digunakan bagi menyukat tahap kemasinan yang mana bacaan 20 perlu dikekalkan pada larutan berkenaan selama 12 hari tempoh rendaman tersebut.
Nur Hidayah menunjukkan telur masin yang diusahakan keluarganya.
Mengenai aspek pemasaran, kira-kira 60 peratus telur masin itu dijual secara segar di pasar dan menerusi tempahan daripada penduduk sekitar.
Mohd. Nor menjual telur masin berkenaan pada harga 60 sen sebiji, yang nyata amat menguntungkan berbanding kos makanan 10 sen sehari bagi seekor itik.
Usaha tersebut kini sudah mula menampakkan hasil dan berjaya mengubah nasib keluarganya. Kini mereka memiliki pendapatan lebih baik berbanding sebelum ini.
Hasil projek tersebut ,dia mampu menambah baik rumah mereka dan membeli sebuah motosikal pada 2010 bagi memudahkan urusan memasarkan telur berkenaan.
- LAUPA JUNUS

Inspirasi Pagi


SEGMEN IKON ISLAM

Contohi Akhlak Rasulullah s.a.w

Berniaga bukanlah semata-mata bertujuan untuk mencari keuntungan, kerana di dalam perniagaan, sering sahaja mendapat kerugian. Tujuan perniagaan mengikut Islam sebenarnya ialah, memperbesarkan serta memperluaskan aktiviti syariat atau bertujuan ibadah untuk mendapatkan pahala yang banyak. Justeru, di dalam perniagaan, hendaklah sentiasa mencari keredhaan Allah SWT dengan niat yang betul serta pelaksanaan yang betul.

Cara atau kaedah terbaik dalam menjalankan perniagaan agar mendapat keredhaan-Nya adalah dengan mencontohi akhlak Rasulullah s.a.w. dan Jadikanlah Rasulullah s.a.w sebagai Ikon atau ‘role model’ untuk kita berjaya dalam apa jua perkara. Insya-Allah pasti selamat di dunia mahupun di akhirat.

Islam telah menetapkan beberapa syarat dan garis panduan yang khusus dalam melaksanakan perniagaan. Garis panduan yang ditetapkan itu adalah bertujuan untuk mengelakkan daripada berlakunya perselisihan faham dan penipuan di dalam bidang perniagaan. Semuga perniagaan yang telah atau bakal dijalankan mengikut syarat yang telah ditetapkan ini mendapat barakah dari-Nya.

TIP
===
• Amanah – penjual dan pembeli perlu bersikap jujur dan tidak menipu dalam perniagaan
• Ihsan – mengambil kira semua aspek kemasyarakatan dan keberkatan dari Allah SWT.
• Bekerjasama – Penjual dan pembeli hendaklah bertolak ansur, sekiranya timbul perkara yang tidak diingini.
• Menjauhi perkara yang haram – amalan menipu dalam timbangan, riba, menjual barang yang diharamkan dan sebagainya perlu dielakkan.
• Melindungi penjual dan pembeli – penjual dan pembeli hendaklah saling melindungi hak masing-masing.

Like our page at this link :-
https://www.facebook.com/inspirasiKejayaanmagazine

Tuesday, October 16, 2012

Wednesday, October 10, 2012

Galeri Gambar Sempena Seminar Membentuk Usahawan Zero to Hero di Kompleks PERHEBAT pada 4 Okt 2012





 Pengerusi PERHEBAT merasmikan Seminar Keusahawanan 'Zero to Hero'
 Pengerusi PERHEBAT melancarkan Portal usahawanperwira.blogspot.com
 Pengerusi PERHEBAT melawat tapak /ruang legar pameran di Dewan Besar

Para Pelatih mendaftar perniagaan SSM

Thursday, October 4, 2012

Cara-cara Untuk Bangkit Dari Masalah Kewangan Dan Beban Hutang

          Hidup ini umpama roda, kadang-kadang di atas bila kita senang dan kadang-kadang di bawah bila hidup kita dilanda kesusahan. Hidup di dunia materialistik ini semuanya tentang duit, mula dari bangun pagi sehingga malam hari, segala aktiviti manusia memerlukan perantaraan wang atau duit. Dah takde lagi system barter atau swap barangan yang kita perlukan.
 
         Zaman sekarang ini manusia dididik memerlukan duit untuk hidup dari sejak dilahirkan, sangat menyedihkan.. Dan wang juga menyebabkan sebilangan besar kita menghadapi masalah dalam mendapatkannya atau mencukupkannya...kita mungkin boleh berkerja, mengambil upah dan berniaga untuk mencari wang kehidupan tapi bagaimana kalau kita telah terjerumus dalam kancah masalah kewangan akibat bisnes yang gagal, atau diberhentikan kerja dan beban hutang yang tidak mampu diselesaikan lagi.
 
        Sedikit panduan bagi kawan-kawan yang dilanda masalah kewangan, panduan di bawah ini adalah hasil daripada pengalaman peribadi insan-insan yang berhati mulia yang sanggup berkongsi cara mereka bangkit dari masalah kewangan dan beban hutang

 1)   Senaraikan semua hutang yang ada, daripada yang sekecil-kecil hutang hinggalah sebesar-besar hutang macam pinjaman rumah dan kereta. Kemudian senaraikan mengikut keutamaan yang lebih penting untuk dibayarkan dulu, contoh tunggakan hutang pinjaman perumahan lebih utama diselesaikan dahulu berbanding hutang kad kredit. Kalau tak dibayarkan dulu, bila bank keluarkan surat perintah lelong rumah susah anda nanti. Segala harta benda dalam rumah tu jadi milik bank dan tak boleh bawa keluar, tinggal sehelai sepinggang anda.

 2)   Senaraikan semua harta benda anda yang boleh dijual untuk mendapatkan duit tunai segera, contoh seperti emas, perabot rumah, barangan elektrik, kamera, notebook, handphone, jam tangan, barangan peribadi berjenama anda dan barang-barang perniagaan. Jualkan barang-barang anda ini secara online atau offline, contohnya di mudah.com atau di facebook. Sekiranya anda tolak kat kedai harga yang ditawarkan jauh lebih murah, jadi lebih baik jual sendiri dahulu. 

 3)   Sedikit panduan tentang emas, sekiranya emas anda memang sudah dipajakgadaikan dahulu, anda masih boleh menjualnya. Cari contact pembeli emas terpakai kerana mereka boleh menolong anda menebus emas di pajak gadai kemudian membeli emas anda itu mengikut nilai harga semasa emas. Selepas tolak harga tebus gadai, baki tunai pasti milik anda. Memang sayang emas dan barang-barang kita tu, tapi kenalah berkorban...bila kewangan kita sudah stabil nanti belilah semula. Jangan terlalu beremosi sangat sampai semua barangan ada sentimental value bagi anda..kena ingat kalau hutang tak terbayar sampai kita diisytiharkan muflis...lagi rasa takde value nanti, hidup tak tenteram dikejar hutang.  

4)   Sekiranya pihak-pihak pemiutang anda telefon pastikan anda menjawabnya, berbincang dengan mereka masalah kewangan yang anda hadapi sekarang dan mohon jasa baik mereka untuk memberikan anda lebih tempoh masa pembayaran hutang tersebut. Sekiranya anda tidak mengangkat telefon mereka atau menukar nombor telefon dengan tujuan lari dari dikejar oleh mereka, percayalah tindakan susulan undang-undang seperti surat saman akan sampai ke rumah anda dan ini akan membuatkan anda lebih serabut dan stress!.. Contohnya hutang bank, mungkin hutang kereta anda sudah 4 bulan tertunggak kerana masalah kewangan anda setelah anda berhenti kerja. Ceritakan masalah anda tersebut, biasanya pegawai bank akan mencatatkan sahaja masalah anda itu sebagai rekod mereka dan meminta satu tarikh di masa hadapan yang anda boleh jelaskan hutang tersebut, pastinya mereka akan menasihatkan anda supaya jangan keluarkan kereta tersebut dari kawasan dalam pagar rumah anda bagi mengelakkan si penarik kereta tarik kereta tersebut. Kerana ini akan menyusahkan pihak bank dan juga anda.

 5)   Mohon pertolongan kawan-kawan rapat, emak ayah anda, adik beradik atau saudara mara dengan meminjam wang mereka seorang sedikit. Biasanya susah nak dapat…masa ni anda akan kenal siapa kawan sebenar di masa susah anda, banyak yang nak berkawan atau bersaudara masa kita senang atau kaya saja. Lumrah manusia bila ada duit macam-macam keinginan yang nak dibeli sehingga ada insan yang sangat memerlukan pertolongan pun tak diperdulikan kerana rasa duit tak cukup saja. Hal keperluan sudah lengkap tapi tetap kata tak cukup duit, takut duit yang ada menyusut dan tak cukup makan anak beranak. Padahal umat Islam kena ingat Allah dah menjanjikan bahawa setiap amal sedekah dan pertolongan yang kita hulurkan akan dibalas dengan rezeki yang berlipat ganda, semakin banyak kita menolong orang maka semakin banyaklah pahala dan rezeki yang akan diterima. Jadi anggaplah cara ini sebagai cara sampingan saja, orang kata kot-kot kalau dapat…kita cuba manalah tau ada insan yang berhati murni sanggup menolong kita. Kalau tak berjaya janganlah berkecil hati dan terlalu beremosi sangat yer..baik teruskan fokus anda cara lain bagi menyelesaikan masalah hutang-hutang tersebut.

 6)   Disamping menjual segala harta dan barang-barang yang anda ada, anda juga perlulah mencari kerja untuk menanggung perbelanjaan hidup yang berterusan ini secepat mungkin. Tidak kiralah apa kerja pun asalkan tidak salah di sisi undang-undang dan halal bagi umat Islam. Mungkin gaji tak sebesar mana dan jawatannya tak sesuai untuk anda yang ada ijazah atau sarjana, dinasihatkan kerja lah dulu untuk terus survive..sambil tu cari la lagi kerja yang betul-betul sesuai dengan kelayakan anda itu. Bermula dari bawah semula, bangkit dari zero dan selesaikan hutang piutang yang tertunggak. Jika benar-benar minat berniaga, mulalah kumpul modal sedikit-sedikit dan jangan cuba-cuba mencari jalan mudah dengan membuat pinjaman modal awal dalam memulakan bisnes. Dengan simpanan yang tiada untuk menampung kos-kos kehidupan anda diawal perniagaan, pastinya anda akan menggunakan duit keuntungan perniagaan itu. Jika ini berlaku maka tak akan berkembanglah bisnes tersebut dan jika perniagaan itu mengalami kerugian di awal tahun perniagaan, pastinya tragedi kegagalan dan masalah beban hutang akan berlaku sekali lagi.

 7)   Kebanyakan manusia apabila dilanda musibah dan kesusahan barulah cari tikar sejadah untuk sujud mengadu pada Allah, tetapi bila senang berduit mula lupa dan leka menunaikan tuntutan ilahi dengan alasan terlalu sibuk berniaga dan jumpa client tak tentu masa. Sedarlah bahawa segala rezeki di dunia ini datangnya dari Allah, kalau Allah nak bagi dan nak tarik rezeki itu hanya pada bila-bila masa sahaja yang kadangkala tak terjangkau dek akal manusia. Kadangkala bila kita diuji dengan masalah bisnes yang rugi, ditipu rakan kongsi, atau tiba-tiba syarikat yang kita kerja gulung tikar..perkara pertama yang anda perlu lakukan ialah tenangkan perasaan anda, bersolat dan berdoalah pada Allah yang maha mendengar mohon dipermudahkan ujian ini dan diberikan jalan penyelesaian masalah anda. Jangan lupa untuk menunaikan solat sunat Dhuha di pagi hari dan bertahajjud di malam hari, kadangkala ujian yang diberi menandakan Allah rindu untuk mendengar doa-doa hambanya yang mula lupa dan alpa di kala senang.
Sumber:http://nisasharmeen.blogspot.com/2012/09/cara-cara-untuk-bangkit-dari-masalah.html?spref=fb

Tuesday, September 18, 2012

Sedutan video ketika Pelancaran Program Pembangunan Sosioekonomi Veteran ATM Tidak Berpencen di PWTC

Galeri Gambar Sempena Pelancaran Program Pembangunan sosioekonomi Veteran ATM Tidak Berpencen (PPSEV-ATM-TBP) pada 13 Sep 2012 di PWTC


 Pelancaran Buku Pelan Strategik


 Penyampaian Sijil dan Hadiah Anugerah  Usahawan Harapan





 Seramai 5 orang Pemenang Anugerah Usahawan Harapan ATM



Galeri Gambar Sempena Pelancaran Program Pembangunan sosioekonomi Veteran ATM Tidak Berpencen (PPSEV-ATM-TBP) pada 13 Sep 2012 di PWTC


  Kehadiran para peserta melebihi 2500 orang
 'Help Desk' untuk para hadirin mendapatkan pelbagai maklumat dan peluang



 Ceramah Motivasi Perniagaan oleh Ceo Maiden Companies
 Ketibaan YB Dato' Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi
Menteri Pertahanan Malaysia

Tuesday, September 4, 2012

9 Cara Untuk Bangkit Dari Kejatuhan

Dalam menjalani hidup, kita pasti mengalami jatuh-bangun, pukulan demi pukulan yang menimpa kita. Kadang hanya tepukan ringan, kadang pukulan ‘jab’, tapi tak jarang pula hantaman yang membuat kita jatuh terjengkang. Ketika itu terjadi, yang penting adalah bukan seberapa kerasnya pukulan itu, tapi bagaimana anda menghadapi kerasnya pukulan itu, dan tetap memiliki kekuatan untuk bertahan dan meneruskan langkah. Juga apakah anda memiliki keinginan yang kuat untuk tetap maju mematahkan rintangan yang ada.Ketika anda mengalami keadaan seperti itu, mungkin 9 cara ini akan sangat membantu anda:

#1 Lupakan penyesalan
Tinggalkan semua kesalahan dan penyesalan di belakang. Keduanya tidak memberikan nilai yang berarti bagi anda di masa depan. Jika anda terus terjebak pada masa lampau, anda tak akan dapat maju. Semua orang dapat membuat kesalahan, dalam karir, dalam keluarga, dalam persahabatan. Akibat kesalahan itu mungkin memukul kita dengan telak, namun untuk dapat meninggalkannya di belakang, kita harus mulai dengan membiarkannya pergi. Maafkanlah kesalahan anda, berdamailah dengan diri sendiri, dan mulailah hidup anda kembali dari hari ini, lalu beranjaklah untuk maju.

Catatan : Jujurlah mengakui bahwa anda salah, jangan lalu menciptakan alasan untuk membenarkan diri anda. Akuilah pada diri sendiri dan di hadapan Tuhan bahwa anda telah berSALAH, lalu maafkankah diri anda. Jangan terlalu keras dengan menghukum diri sendiri. 

#2 Belajar dari kesalahan
Belajar dari kesalahan dan menyesali kesalahan adalah 2 hal yang berbeda. Penyesalan berkaitan dengan perasaan; kekecewaan yang bercampur perasaan malu dan bersalah. Tapi melihat kembali kejadian itu, dan mencari di mana letak kesalahan anda akan memberikan anda informasi yang penting. Penelusuran itu membantu anda mengetahui mana yang berhasil dan mana yang tidak, dan yang terpenting, ‘mengapa’. Seringkali ketika anda berada di luar kejadian itu, anda dapat melihat dengan lebih obyektif yang sesungguhnya terjadi, dan membuat pilihan-pilihan untuk meneruskan hidup.

#3 Minta tolong
Selalu ingat bahwa anda tak pernah sendirian. Mungkin saat kejadian buruk, anda merasa seorang diri, namun sebenarnya ada banyak orang yang dengan senang hati akan merentangkan tangan atau mengangkat anda dari keterpurukan. Yang mesti anda lakukan hanyalah meminta tolong. Pada siapa? Mungkin teman sekolah/kantor, tetangga, atau bahkan teman blogger…. Dan jangan pernah lupa, Tuhan tak pernah tidur!

#4 Percaya bahwa Anda layak
Apapun tujuan anda, impian maupun keinginan anda, anda layak untuk mencapainya. Namun, ketika anda semakin dekat dengannya, sesuatu dalam diri anda mungkin berkata: aku tidak layak. Hentikan ‘suara tape recorder’ yang sering anda putar dalam otak anda itu, gantilah dengan yang baru, yang bunyinya aku layak mencapai impianku, lalu ambillah langkah untuk maju.

#5 Ambil Tanggung Jawab 100%
Kecuali untuk hal-hal yang khusus dan jarang terjadi, segala hal dalam hidup anda termasuk karir, hubungan dan kebahagiaan anda berada dalam kontrol anda. Seringkali kita memilih untuk tidak melakukan apa-apa ketika kita mendapatkan pukulan telak dalam hidup kita, karena jalan itu lebih mudah dan lebih tidak menyakitkan bagi kita. Padahal dengan demikian anda hanya menunda ‘sakit’ yang sebenarnya. 

Lebih baik anda menghadapi kenyataan, dan dengarkanlah hati nurani anda sendiri. Mungkin ia akan mengatakan pada anda bahwa anda menyerah terlalu dini dan anda harusnya berusaha lebih keras. Hati nurani anda biasanya yang berkata paling jujur pada anda. Dengarkanlah dia, dan ambil tanggung jawab untuk melangkah maju.

#6 Mengetahui apa yang anda kehendaki
Ini bukan tentang ‘bagaimana caranya’ mencapai tujuan, tapi tentang ‘apa’ yang sebenarnya anda kehendaki. Untuk melanjutkan hidup, anda butuh landasan yang kuat sebagai batu pijakan. Memahami apa dan kemana tujuan anda akan menciptakan landasan itu, yakni visi dan semangat. Anda akan mengetahui kemudian ‘bagaimana caranya’ ketika anda sudah yakin untuk meneruskan perjalanan anda.

#7 Percayalah
Percayalah bahwa tak ada malapetaka tanpa nilai. Ketika anda mendapat pukulan yang keras yang membuat anda jatuh terjengkang, carilah alasan dan nilai dari peristiwa itu. Bukalah hati anda, dan percayalah bahwa pasti ada suatu alasan di balik apa yang terjadi itu. Mungkin itu untuk mengetes determinasi anda, atau memberi tanda bahwa anda sedang berada di jalur yang salah. Apapun itu, selalu percayalah bahwa pengalaman itu anda alami karena suatu alasan, dan berpikiran terbuka untuk membuat penyesuaian agar anda dapat kembali melangkah maju.

#8 Kuatkan keinginan
 Seberapa kuatkah keinginan anda untuk mencapai apa yang selama ini anda perjuangkan? Saat terpukul-lah saat yang tepat bagi anda untuk menjawab pertanyaan tadi. Gampang saja untuk mengatakan apa yang kita inginkan, namun menghadapi rasa sakit ketika jatuh, untuk bangun dan berjalan lagi, mengetahui bahwa kita mungkin akan jatuh lagi dalam perjalanan itu, merupakan ujian yang sesungguhnya bagi kesungguhan anda untuk mencapai keinginan itu. Maka ketika anda menemukan diri anda telah dapat bangkit kembali, berarti anda telah menjawab pertanyaan tadi, dan anda pasti akan dapat meneruskan perjalanan anda.

#9 Pertahankan Iman
Iman = kepercayaan yang kuat pada sesuatu tanpa ada suatu buktiDi akhir hari saat anda kehabisan tenaga setelah semua kerja keras dan energi yang anda curahkan, dan anda merasa kelelahan akibat pukulan yang bertubi-tubi, sedangkan impian anda belum juga terwujud, ada satu hal yang dapat membuat anda tetap berjalan. Itulah iman anda! Peliharalah iman anda dengan baik, karena iman itulah yang menjadikan anda sebagai manusia. Iman akan memberi anda kekuatan dan harapan. Dan bila anda ijinkan, iman itu akan membawa anda ke manapun anda ingin pergi dalam hidup anda.

Selamat berjuang!?

4 Tips Penting perniagaan berbentuk Dropship!

Dropship adalah satu konsep perniagaan yang mudah dan disarankan untuk mereka yang menceburi perniagaan internet kerana ia tidak memerlukan anda mengeluarkan modal dan menyimpan stok. Anda cuma perlu dapatkan gambar dan maklumat produk dari pembekal/ dropshipper. Konsep dropship ni juga boleh dipanggil satu Teknik Jana Wang Tanpa Modal.

Saya harap anda sudah mempunyai sedikit sebanyak pengetahuan asas berkaitan dropship. Jadi saya akan bawakan terus tentang strategi dan teknik melakukan jualan melalui dropship ini.

Jom kita lihat 4 tips bagaimana melakukan jualan dari konsep dropship. Kebanyakan cara ini dilakukan oleh Usahawan Internet yang menjual produk fizikal di internet.

1. Kaji pasaran sebelum menjual. Ramai yang tersilap mencari barangan / produk dahulu sebelum tahu permintaan pasaran. Akibatnya barang yang dijual tidak menghasilkan jualan. Anda kena tahu apa permintaan yang tinggi di pasaran pada setiap masa kerana ia akan berubah setiap masa.

2. Cari dropship yang membekalkan barangan yang mempunyai permintaan di pasaran. Terdapat pelbagai perkhidmatan dropship di internet. Ada yang mengenakan bayaran yuran bulanan dan ada yang percuma tidak mengenakan sebarang bayaran. Kebanyakan dropship pula tertumpu pada satu kategori barang. Contohnya ada dropship yang cuma menjual barangan elektronik sahaja, ada yang jual barangan pakaian sahaja. Jadi anda kena bijak memilih dropship yang berkaitan dengan produk yang anda cari.

3. Tentukan berapa peratus keuntungan yang anda sasarkan. Kemudian lihat harga jualan runcit untuk produk yang nak dijual. Jangan lupa lihat juga berapa harga yang dijual oleh pesaing. Kemudian selepas tentukan harga yang nak dijual pastikan ia memberikan keuntungan. Jangan hanya balik modal atau cuma untung sedikit sahaja. Nanti tak berbaloi dengan promosi yang anda lakukan.

4. Gunakan platform jualan untuk mula menghasilkan jualan. Terdapat pelbagai platform yang boleh gunakan untuk membuat jualan. Antaranya website, blog, dan laman lelongan seperti Ebay, Lelong serta Mudah.my. Jika anda sudah anda web E-commerce itu sudah bagus. Cuma tambahkan sahaja rangkaian produk ke dalamnya. 

Published By Rijhon under Bisnes Online Best


Tuesday, July 31, 2012

Mengapa Pentingnya Pemasaran Email?





Di dalam dunia perniagaan internet, pemasaran email merupakan satu alat pemasaran terbaik yang pernah dicipta oleh manusia.  Semua orang yang berniaga di internet tidak kira apa jenis dan saiz sekalipun rata-rata menggunakan pemasaran email sebagai senjata pemasaran utama mereka. Walau apa sekali pun definisi anda mengenai kejayaan, anda akan mendapat manfaat yang cukup besar dengan pemasaran email dengan hanya menggunakan masa dan modal yang kecil.
Mengapa pentingnya pemasaran email?
Bayangkan dengan hanya menghantar 1 email promosi kepada senarai subscriber website anda jualan yang tinggi dapat dihasilkan. Contohnya jika anda memiliki senarai email sebanyak 2000 dan 1% membeli produk yang anda promosikan di dalam email, anda berjaya menjual 20 produk dan mendapat RM2000 jika harga produk tersebut ialah RM200. Cuma 5 minit kerja menulis email promosi dan anda dapat jualan yang banyak. Menakjubkan bukan? Anda sewa autoresponder cuma RM70-RM100 sebulan dan anda dapat hasilkan pendapatan lumayan melaluinya. Bukankah itu sangat berbaloi?
5 sebab mengapa anda harus gunakan pemasaran email:
  1. Murah - Bayaran minimum cuma RM70 sebulan
  2. Berkesan - Sudah terbukti teknik pemasaran email sangat berkesan menghasilkan jualan produk. Anda hanya perlu berkomunikasi dengan prospek anda melalui email pada bila-bila masa, di mana sahaja.
  3. Segera - Dalam pemasaran email, anda boleh promosikan sesuatu produk dengan segera tanpa perlu tunggu masa lain. Tuliskan email anda dan terus tekan butang “Send” untuk hantar email ke semua senarai email
  4. Statistik - Anda boleh ketahui statistik penting email yang dihantar seperti jumlah klik link, “Open Rate”, siapa klik link dan banyak lagi
  5. Mudah Digunakan – Inilah kelebihan pemasaran email, anda dengan mudahnya dapat pelajari cara-cara menggunakannya melalui antaramuka web yang mudah difahami dan sistem sokongan pelanggan yang bagus daripada penyedia autoresponder.
Bagaimana Untuk Berjaya Dengan Pemasaran Email?
Walaupun pemasaran email menjadi alat nombor 1 dalam memasarkan produk di internet, tidak semua orang tahu cara menggunakan kehebatan alat pemasaran ini terutama sekali bagi mereka yang masih baru dalam pemasaran internet. Seringkali ramai yang gagal menjana pendapatan walaupun memiliki ribuan senarai email. Tapi kejayaan pakar-pakar pemasaran email pula disebabkan oleh “Teknik-Teknik Rahsia” yang mereka gunakan di dalam pemasaran email untuk menarik perhatian prospek tentang produk yang dipromosikan. Bukan sekadar email promosi semata-mata tetapi juga mengandungi maklumat bermanfaat kepada prospek mereka sehingga ramai prospek sanggup membeli walaupun harga produk dipromosikan mencecah 500 ringgit. Inilah rahsia pakar pemasaran email yang harus anda ketahui jika ingin berjaya dalam pemasaran email.
Di Malaysia, ada beberapa pakar pemasaran email yang digeruni oleh kebanyakan Internet Marketer tempatan seperti Jamaludin Bahari, Rahman Basri, Razif Yusof, dan Zamri Nanyan. Mereka ini memiliki senarai email yang besar sehingga mencecah 10 ribu email dan ke atas. Teknik pemasaran email yang mereka gunakan juga sememangnya terbukti telah berjaya menghasilkan pendapatan 4 angka sebulan dan menjadikan mereka sebagai “Sifu Affiliate” di Malaysia.
3.0 Email Marketing
Semasa menulis artikel ini, Jamaludin Bahari telah hasilkan sebuah produk teknik pemasaran email yang dijangka menjadi produk HOT tahun 2011 ini. Walaupun saya belum lagi cuba produk ini, tetapi saya yakin akan kehebatannya kerana saya tahu pencipta produk ini ialah seorang Pakar Affiliate yang selalu menjadi TOP 1 dalam cabaran-cabaran affiliate tempatan di Malaysia. Beliau menghasilkan ribuan ringgit hanya melalui pemasaran email. 
Gunakan Kuasa Pemasaran Email Sekarang!
Jika anda belum lagi memiliki autoresponder, dapatkannya sekarang di Aweber.com atau Getresponse.com kerana kedua-dua laman web ini menawarkan sistem autoresponder yang mendapat Ranking tertinggi di internet. Mereka menyediakan servis nombor 1 yang sukar dikalahkan oleh mana-mana penyedia autoresponder yang lain. Mulakan mengumpul senarai email dan gunakan kuasa email dalam pemasaran internet anda. Selamat berjaya!

Tips Untuk Disenangi Ramai.

SENJATA SULIT USAHAWAN JUTAWAN




MERANCANG & MENETAPKAN MATLAMAT

``Tuhan tidak akan menolong mengubah
hidup seseorang manusia
jika manusia itu sendiri tidak mahu menolong
dirinya untuk berubah.``

Dan,

``Usahawan yang gagal membuat
perancangan untuk perniagaan,
dia telah merancang untuk gagal dalam perniagaan.``


Menetapkan matlamat dan membuat perancangan adalah dua aktiviti yang berbeza. Walaubagaimanapun, kedua-duanya saling berkaitan antara satu sama lain. Menetapkan matlamat dan merancang adalah aktiviti yang penting dalam kehidupan seorang usahawan yang berjaya.

Untuk mentransformasikan diri anda menjadi usahawan berjaya dan seterusnya menjadi usahawan jutawan, anda perlu menjadikan kedua-dua aktiviti berkenaan sebagai tabiat. Usahawan jutawan mempunyai pelbagai matlamat dan impian yang ingin dicapai. Mereka membuat perancangan dan merangka strategi bagaimana untuk mencapai matlamat dan impian tersebut.

Betul kata anda! Semua orang mempunyai matlamat dan membuat perancangan, tetapi apa yang membezakanya ialah,


a) Orang biasa menetapkan matlamat dan membuat perancangan cara orang biasa.
b) Usahawan menetapkan matlamat dan membuat perancangan cara usahawan.
c) Jutawan menetapkan matlamat dan membuat perancangan cara jutawan. 


ANDA PULA BAGAIMANA?
Tepuk dada tanya selera....

Tuesday, July 24, 2012

Kos Permohonan Cap Dagangan

Untuk makluman , ini adalah seba sedikit kos permohonan cap dagangan yang saya ambil dari web zerologies.com

Kos Permohonan Cap Dagangan
Ditulis Oleh Azizi Zulkefli | Dalam Kategori Cap Dagangan |

Setiap hari, saya menerima banyak pertanyaan tentang kos untuk memohon pendaftaran cap dagangan. Untuk memudahkan semua, di bawah adalah kos keseluruhan bagi permohonan cap dagangan di Malaysia. Jika anda ingin memohon pendaftaran cap dagangan di luar negara, bayarannya adalah berbeza mengikut negara.

Fi Konsultasi                                                      RM 700.00
6% Cukai Perkhidmatan Kerajaan                      RM   42.00
Carian                                                                RM 200.00
Fotostat, telefon dan lain-lain                              RM 143.00
Bayaran Permohonan dan perlantikan ejen          RM 415.00
                    JUMLAH                                    RM1500.00


Eating Fruit


As to the way fruits should be eaten on an empty stomach, please go to the site below and read the "false" tag given it:-


you'll be surprised as to what has been written therein about dr herbert shelton, referred to in the eating fruits text!!!

 


    
EATING FRUIT...
It's long but very informative


We all think eating fruits means just buying fruits, cutting it and just popping it into our mouths. It's not as easy as you think. It's important to know how and when to eat.


What is the correct way of eating fruits?


IT MEANS NOT EATING FRUITS AFTER YOUR MEALS! * FRUITS SHOULD BE EATEN ON AN EMPTY STOMACH.


If you eat fruit like that, it will play a major role to detoxify your system, supplying you with a great deal of energy for weight loss and other life activities.


FRUIT IS THE MOST IMPORTANT FOOD.
Let's say you eat two slices of bread and then a slice of fruit. The slice of fruit is ready to go straight through the stomach into the intestines, but it is prevented from doing so.

In the meantime the whole meal rots and ferments and turns to acid. The minute the fruit comes into contact with the food in the stomach and digestive juices, the entire mass of food begins to spoil....


So please eat your fruits on an empty stomach or before your meals! You have heard people complaining — every time I eat watermelon I burp, when I eat durian my stomach bloats up, when I eat a banana I feel like running to the toilet, etc — actually all this will not arise if you eat the fruit on an empty stomach. The fruit mixes with the putrefying other food and produces gas and hence you will bloat!


Graying hair
, balding, nervous outburst, and dark circles under the eyes all these will NOT happen if you take fruits on an empty stomach.

There is no such thing as some fruits, like orange and lemon are acidic, because all fruits become alkaline in our body, according to Dr. Herbert Shelton who did research on this matter. If you have mastered the correct way of eating fruits, you have the Secret of beauty, longevity, health, energy, happiness and normal weight.


When you need to drink fruit juice - drink only fresh fruit juice, NOT from the cans. Don't even drink juice that has been heated up. Don't eat cooked fruits because you don't get the nutrients at all. You only get to taste. Cooking destroys all the vitamins.


But eating a whole fruit is better than drinking the juice. If you should drink the juice, drink it mouthful by mouthful slowly, because you must let it mix with your saliva before swallowing it. You can go on a 3-day fruit fast to cleanse your body. Just eat fruits and drink fruit juice throughout the 3 days and you will be surprised when your friends tell you how radiant you look!


KIWI:
Tiny but mighty. This is a good source of potassium, magnesium, vitamin E & fiber. Its vitamin C content is twice that of an orange.

APPLE:
An apple a day keeps the doctor away? Although an apple has a low vitamin C content, it has antioxidants & flavonoids which enhances the activity of vitamin C thereby helping to lower the risks of colon cancer, heart attack & stroke.

STRAWBERRY:
Protective Fruit. Strawberries have the highest total antioxidant power among major fruits & protect the body from cancer-causing, blood vessel-clogging free radicals.

ORANGE :
Sweetest medicine. Taking 2-4 oranges a day may help keep colds away, lower cholesterol, prevent & dissolve kidney stones as well as lessens the risk of colon cancer.

WATERMELON:
Coolest thirst quencher. Composed of 92% water, it is also packed with a giant dose of glutathione, which helps boost our immune system. They are also a key source of lycopene — the cancer fighting oxidant. Other nutrients found in watermelon are vitamin C & Potassium.

GUAVA & PAPAYA:
Top awards for vitamin C. They are the clear winners for their high vitamin C content.. Guava is also rich in fiber, which helps prevent constipation. Papaya is rich in carotene; this is good for your eyes.

Drinking Cold water after a meal = Cancer!
Can u believe this?? For those who like to drink cold water, this article is applicable to you. It is nice to have a cup of cold drink after a meal. However, the cold water will solidify the oily stuff that you have just consumed. It will slow down the digestion. Once this 'sludge' reacts with the acid, it will break down and be absorbed by the intestine faster than the solid food. It will line the intestine. Very soon, this will turn into fats and lead to cancer. It is best to drink hot soup or warm water after a meal.

A serious note about heart attacks HEART ATTACK PROCEDURE': (THIS IS NOT A JOKE!) Women should know that not every heart attack symptom is going to be the left arm hurting. Be aware of intense pain in the jaw line. You may never have the first chest pain during the course of a heart attack. Nausea and intense sweating are also common symptoms. Sixty percent of people who have a heart attack while they are asleep do not wake up. Pain in the jaw can wake you from a sound sleep. Let's be careful and be aware. The more we know the better chance we could survive.


A cardiologist says if everyone who gets this mail sends it to 10 people, you can be sure that we'll save at least one life.
Related Posts with Thumbnails