Wednesday, January 4, 2012

Baca dan Terus Membaca...

Assalamualaikum semua,

Salah satu kesilapan yang paling banyak dilakukan oleh mereka yang telah memasuki bidang bisnes ialah menyangka bahawa jika mereka tahu suatu kemahiran teknikal, mereka juga tahu menjalankan bisnes yang berkaitan kerja teknikal tersebut. Contohnya, seorang mekanik akan berjaya jika membuka sebuah bengkel membaiki kereta atau seorang peguam boleh berjaya apabila membuka firma guamannya sendiri. Hakikatnya ramai yang kebingungan setelah bisnes yang diharap-harapkan menjana pendapatan lumayan akhirnya 'karam' bersama impian mereka.

Mengapa hal ini terjadi?

Anda perlu ingat bahawa menjadi seorang juru teknik tidak sama dengan menjadi ahli perniagaan. Perwatakan seorang usahawan berbeza sama sekali dengan perwatakan seorang juru teknik. Seorang usahawan biasanya berpandangan jauh, bijak mencipta dan mengambil peluang serta seorang yang berfikiran kreatif. Manakala seorang juru teknik adalah seorang yang berfikiran logik dan memberi fokus kepada apa yang ada di depan mata. Seorang juru teknik yang baik tidak cukup untuk membina sebuah bisnes yang berjaya.

Maka, bagaimana seorang juru teknik hendak menjadi seorang usahawan? Secara ringkas, saya dapat menyimpulkan bahawa untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya, kuncinya adalah ilmu berniaga. Anda perlu mempelajari konsep bisnes, strategi pemasaran dan banyak lagi hal-ehwal berkaitan bisnes.

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI