Tuesday, February 26, 2013

Perniagaan secara online

Apa khabar anda pada hari ini? Diharap anda sentiasa sihat dan semakin ceria da merupakan seorang usahawan yang telah mempunyai produk anda sendiri. Anda mahu menggunakan internet untuk
mempromosikan produk anda. Setelah beberapa lama anda "try & error" serta menghabiskan banyak masa & wang, akhirnya anda berjaya menjual produk anda di internet kepada pembeli yang bertuah. Tahniah!

Persoalannya ialah, pernahkah anda tertanya-tanya selama ini apakah sebab sebenarnya serta alasan yang konkrit mengapa para pembeli berminat untuk membeli produk anda? Adakah kerana anda mempunyai produk yang sangat bagus untuk mereka, ataupun anda mempunyai kemahiran mengayat yang mampu
mencairkan hati setiap bakal prospek, atau anda menggunakan kaedah pemasaran yang tepat ATAUPUN ia sekadar NASIB BAIK? (Untung sabut timbul, untung batu tenggelam)

Jika ia cuma bergantung kepada NASIB, apakah yang terjadi kepada jualan anda sekiranya nasib anda kurang baik pada hari itu? Sudah pastinya anda bakal menghabiskan lebih banyak wang ringgit berbanding jualan produk anda. Dalam erti kata lain, ANDA RUGI!

Ketahuilah bahawa 3 sebab sebenar mereka membeli produk anda pada hari ini adalah kerana:

1. Produk anda releven untuk mereka! (Keperluan)
2. Mereka telah mengenali anda & produk anda sedalam-dalamnya!
3. Mereka percaya kepada anda 100%!

Untuk berjaya menjual di internet, anda WAJIB menguasainya! Jika anda berjaya menguasai 3 perkara di atas, anda pasti mampu menjual produk-produk anda kepada pengguna dengan jayanya berkali-kali tanpa sebarang masalah. Pendek kata, anda perlu menguasai seni penjenamaan (Branding) di internet!

Untuk pengetahuan anda, Blog merupakan medium yang paling baik, mudah, jimat dan selamat untuk anda gunakan untuk penjenamaan diri anda serta produk jualan anda di internet. Ini kerana blog mampu berfungsi untuk meningkatkan kredibiliti anda dan semua produk anda di internet.

Bayangkan hanya dengan 1 artikel di blog, anda mampu meyakinkan kepada semua bakal prospek yang membaca artikel tersebut untuk  lebih mengenali anda serta mempercayai anda dan seterusnya terbuka hati untuk membeli produk-produk yang anda jualkan. Kesannya 101% lebih efektif daripada menggunakan media sosial!

1 comment:

Unknown said...

Tips yang bernas dan banyak membantu. Pada masa kini, pengguna lebih bijak dalam membeli dan selalunya mereka akan mencari maklumat tentang produk yang mereka ingin beli di internet. Virtual Office Kuala Lumpur

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI