Friday, October 4, 2013

Dua sahabat tauke sandwic

Siapa sangka perniagaan yang bersandarkan suka-suka bertukar menguntungkan bagi dua sahabat ini hingga mampu memasarkan produk sandwic jenama Simply Sandwiches di sekitar Lembah Klang.

Segulung ijazah tidak menghalang mereka me­ngusahakan perniagaan itu, malah perniagaan berkonsepkan makanan kesihatan mendapat sambutan orang ramai di laman sosial.
Dengan modal permulaan RM1,000, Pe­ngarah Eksekutif Urusan Syarikat Zesty Solution Sdn Bhd Shaheera Djafar dan Pe­ngarah Urusan­nya Sharin Sharif membangunkan bisnes itu di rumah pejabat (SOHO) di Apartmen D‘Rimba Jalan Kenyalang, Kota Damansara.

Shaheera yang berkelulusan bioteknologi dari University of New South Wales (UNSW), Australia dan Sharin pemegang Diploma Pengurusan Pelancongan daripada Business College Sydney tidak kesal memilih kerjaya itu.

Uniknya, perniagaan mereka adalah tempahan menerusi Facebook (FB) dan Instagram manakala perkhidmatan penghantaran dilakukan pekerja menggunakan van.

Bermula dengan empat menu sandwic iaitu telur, tuna, daging lembu dan ayam salami, produk dikembangkan kepada empat menu iaitu cendawan, ikan salmon salai, ayam pang­gang dan udang bawang putih mentega.

Sepanjang Ramadan lalu, menu sandwic ayam serai dan daging terriyaki mendapat sambutan di luar dugaan.

Pernah menjadi peguam, Sharin mengakui persamaan minat menjadi faktor mereka memilih perniagaan itu.

“Kami membuka perniagaan ini sebaik pulang dari Australia. Kami sudah biasa makan sandwic di sana, jadi tiada masalah mendapat­kan resipi terbaik.

“Semua resipi sandwic kami menggunakan idea Australia sebelum diadaptasi dengan resipi sendiri,” katanya.

Mereka turut menghasil­kan sos, selain eksperimen sendiri bagi mendapatkan rasa terbaik hingga ada resipi itu mencapai tahap jualan terlaris.

Pemegang Ijazah Undang-Undang Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam itu berkata, cita rasa Malaysia yang ditampilkan menarik perhatian ramai.

“Orang Malaysia suka makan makanan pedas dan kebanyakan resipi ditampilkan mengikut cita rasa pelanggan.

“Ada tidak makan telur, kami buat eksperimen di dapur,” katanya.

Sandwic dihasilkan turut menggunakan mi­nyak zaitun, daun salad hidroponik, roti gandum dan serat.

“Kami menggunakan bahan yang cukup sihat dan sesuai bagi mereka yang mengamalkan diet. Roti gandum mempu­nyai serat yang tinggi dan cepat mengenyangkan,” katanya.

Mereka yang ingin me­ngetahui mengenai perniagaan Simply Sandwiches boleh melayari FB Simply Sandwiches.
Sumber:Harian Metro online

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI