Tuesday, May 10, 2016

Gagal dalam Perniagaan? – Brand New Businessman

Pernah tak anda jumpa orang yang gagal dalam perniagaan? Jika anda memang dalamfield business dan banyak terlibat dalam melebarkan networking, anda akan kerap bertemu dengan orang yang menceritakan kisah silam mereka dalam perniagaan yang menyedihkan.

Kalau yang jatuh dalam perniagaan sikit-sikit tu biasalah, ini yang jatuh melibatkan kerugian berjuta ringgit ataupun diisytiharkan muflis.

GAGAL DALAM PERNIAGAAN? VS BRAND NEW BUSINESSMAN


Di antara ramai orang yang pernah jatuh ini akan ada seorang dua sahaja yang akan bangun menjadi Brand New Businessman. Ya, bilangannya amat sedikit.

Yang lain akan terus meratapi kegagalan dan asyik menyalahkan orang lain atas kegagalannya sampai mati. Tahu tak kenapa?

Untuk Brand New Businessman, mereka sebenarnya ada satu sikap yang amat jarang tersemat dalam hati para usahawan (terutamanya melayu).



ENTHUSIASM – KEPERCAYAAN KEPADA DIRI SENDIRI

Iaitu sifat ENTHUSIASM – iaitu kepercayaan kepada diri sendiri. Kepercayaan bahawa matlamat mereka dalam sesuatu perniagaan memang bagus (walaupun orang lain kata tak bagus) dan yakin akan dapat dicapai.

Orang yang ada sifat Enthusiasm ni ada semangat yang berkobar-kobar dalam perniagaan dan apa sahaja halangan di hadapannya akan dihadapi secara profesional. Orang seperti ini misi dan visi nya dalam perniagaan sentiasa jelas. Tidak samar-samar.

Berniaga bukan hanya kerana wang semata-mata tetapi kerana minat untuk mempelajari 

APAKAH ITU CABARAN-CABARAN DALAM PERNIAGAAN mereka.

Sifat Enthusiasm hanya dapat diukur apabila kita berada dalam tekanan perniagaan. Sama juga mengikut kajian psikologi, kalau nak mengetahui sifat sebenar seseorang, lihatlah sifatnya sewaktu berada dalam tekanan atau situasi buruk (bad times).

Kalau masa sedang gembira, ketawa-ketawa, suka, kita tak akan dapat tahu sifat sebenar seseorang tu.

Jadi, bagaimana dengan anda? Walau apa pun saya jamin kita akan berjaya dalam perniagaan jikalau kita ada ENTHUSIASM yang TINGGI!

Ia wajib bermula dengan DIRI KITA SENDIRI, bukan kerajaan, bukan pakar motivasi, bukan ORANG LAIN!

ANDA GAGAL DALAM PERNIAGAAN? APA PERLU ANDA BUAT?

Betulkan niat. Kenapa perlu anda berniaga? Kalau nak berniaga duduk rileks, arah orang, dapat duit banyak, betulkan niat.

Bangun seawal pagi yang mungkin. Anda akan lebih banyak masa untuk membuat kerja. Waktu kerja orang bisnes ialah ketika buka mata (bangun) sehingga melelapkan mata (tidur).

Jangan malas dan jangan tangguh kerja. Anda akan cepat gagal dalam perniagaan jika anda buat ini secara berterusan.

Banyakkan bersedekah.

Jangan lupa solat, baca Al Quran, berzikir.

RINGKASAN DARI BUKU MUDAHNYA MENJEMPUT REZEKI

Sedikit nota yang saya ambil dan jadikan panduan. Manusia setiasa lupa.

Checklist – Strategi kejayaan

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI