Friday, June 1, 2018

5-formula-mudah-ini-akan-dapat-membantu-anda-lariskan-jualan-ketika-musim-raya

Ketika musim perayaan semakin menghampiri pastinya di minda para usahawan akan dijentik dengan soalan ‘bagaimana cara untuk melariskan produk yang sedia ada.
Kebimbangan pasti timbul jika stok yang menimbun itu tidak surut sebelum perayaan berakhir. Tetapi adakah kebimbangan itu hanya akan tinggal sebagai kebimbangan tanpa ada sebarang tindakan?
Mungkin produk anda sangat diperlukan oleh pelanggan ketika musim perayaan tetapi cara anda mensasarkan produk itu salah. Kerana itu anda perlu gunakan 5 formula mudah ini bagi melariskan jualan anda ketka musim perayaan.

#1- Keunikan.

Ketika melewati bazar ramadhan kita akan melihat makanan dan minuman yang sama dijual. Tiada sesuatu yang unik dan benda baru yang boleh dicuba. Jadi persaingan pasti sengit akan berlaku.
Cuba anda keluar dari kebiasaan yang sejahtera bagi anda. Jika di bazar sinonim dengan air buah-buahan, nasi lemak, nasi ayam, beraneka kuih muih dan sebagainya, anda boleh berniaga pelbagai jenis kerabu contohnya.
Kerabu kaki ayam, kerabu mangga, kerabu kerang dan lain-lain jenis kerabu. Fokusnya hanya satu, kerabu. Dan pastinya di bazar tersebut hanya anda yang berniaga kerabu. Peluang untuk jana keuntungan pasti ada sebab zero saingan.
Jadi untuk berniaga ketika musim raya, cuba terokai keunikan produk yang hendak dijual yang luar daripada kebiasaan dan paling penting boleh diterima ketika musim perayaan.

#2- Selidik Siapa Bakal Pelanggan Anda

Selidik bukan bererti anda kepochi tetapi anda perlu tahu siapa pelanggan sasaran anda sebenarnya. Maklumat demografi pelanggan seperti umur, jantina, pekerjaan diperlukan bagi membantu memudahkan anda dalam posisi jualan kelak.
Jangan ambil mudah dengan data pelanggan sebab data ini yang akan menentukan produk yang anda ingin keluarkan berdasarkan kehendak pasaran nanti. Nanti macam simple tetapi beri impak pada bisnes ada sebenarnya.

#3-Pancing Emosi Pelanggan

Kajian menyatakan 75% pembelian dibuat adalah berdasarkan emosi. Ya emosi yang berjaya dipancing. Emosi yang menjentik jiwa pelanggan berhari-hari.
Kita sangat dekat dengan emosi. Jadi anda perlu gunakan kebijaksanaan anda untuk membalut emosi pelanggan itu supaya mereka sedar jika mereka tidak membeli produk anda mereka akan alami kerugian atau tidak senang duduk dibuatnya,
Anda boleh menggunakan kaedah seperti gambar, video, ayat dan juga tawaran bagi menjentik emosi prospek untuk membeli . Gunakan juga perkataan-perkataan mahal dalam ayat iklan anda. Contohnya, jualan pengosongan kedai, jualan penghabisan stok, jualan sempena hari ibu atau lain-lain.

#4- Rebut Peluang Isu Semasa

Peluang sudah di depan mata, tetapi adakalanya kita tidak gagal mengesan peluang itu. Apa isu semasa terbaru bagi nilai perniagaan? Pastinya pemasuhan GST pada 1 Jun nanti sangat-sangat ditunggu oleh seluruh rakyat Malaysia.
Anda boleh pujuk pelanggan untuk membeli produk anda yang bebas GST dan harga yang ditawarkan pastinya boleh buat pelanggan pengsan. Cari solusi berdasarkan isu semasa yang dapat menjentik hati pelanggan.
Contohnya, harga minyak yang tidak lagi bermain dengan paras turun naik setiap minggu pastinya mengurangkan kos minyak kenderaan bisnes anda. Jadi anda beri solusi kepada pelanggan dengan menawarkan mereka harga yang jauh lebih murah yang pasti berbaloi-baloi.

#5- Jual Ketika Pelanggan Berduit

Bagaimana pelanggan hendak membeli jika tiada duit di poket. Anda perlu peka tarikh-tarikh penting gaji-gaji syarikat swasta dan awam supaya senang anda hendak merangka strategi ketika tibanya hari dah gaji.
Menjual ketika pelanggan berduit lebih mudah kerana jika anda berjaya memujuk mereka pastinya belian akan dilakukan dengan segera. Jika bukan hari gaji, pasti anda akan menunggu berminggu-minggu lamanya untuk pelanggan membuat keputusan mereka kan?

Sumber :  http://www.majalahniaga.com/5-formula-mudah-ini-akan-dapat-membantu-anda-lariskan-jualan-ketika-musim-raya.html

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI