Monday, February 2, 2009

Kementerian mahu atasi 90 peratus kambing diimport

PENGKALAN HULU 1 Feb. – Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani mahu melahirkan lebih ramai penternak dan usahawan dalam bidang penternakan kambing bagi mengatasi kekurangan kambing di negara ini.

Menterinya, Datuk Mustapa Mohamed berkata, langkah tersebut perlu berikutan kekurangan kambing yang ketara sehingga memaksa 90 peratus kambing diimport dari luar negara.

‘‘Negara kita masih belum banyak usahawan dan penternak secara besar-besaran dalam ternakan kambing sehingga kita terpaksa mengimport dari luar negara,” katanya semasa melawat ladang pembiak bakaan kambing milik syarikat Perfect Agro di Kampung Bukit Serdang, dekat sini hari ini.

Hadir sama Ahli Parlimen Gerik, Datuk Tan Lian Hoe dan Pengerusi Eksekutif Perfect Agro, Datuk Razhi Yahya.

Syarikat tersebut mengusahakan ternakan dan pembiak baka di kawasan seluas 17 hektar yang merupakan bekas kawasan padang ragut melibatkan lebih 1,000 ekor kambing pelbagai jenis.

Mustapa menambah, cabaran besar dalam bidang penternakan negara ialah apabila menghadapi kekurangan baka kambing yang turut menyebabkan Malaysia terpaksa bergantung kepada negara luar.

Sehubungan itu, katanya, kementerian telah mengambil langkah untuk melahirkan lebih ramai usahawan ternakan kambing dengan mewujudkan lebih banyak pusat pembiak baka kambing di seluruh negara.

Katanya, kementerian berharap sekurang-kurangnya sebanyak 30 penternak berskala besar dapat dilahirkan di seluruh negara.

Beliau memuji usaha Perfect Agro yang bukan sahaja terlibat dalam bidang penternakan kambing malah melatih ramai usahawan yang berminat dalam ternakan kambing secara komersil.

Menurutnya, usaha pembiakan dan melatih penternak perlu dilakukan dengan lebih serius supaya baka kambing yang bakal dihasilkan setanding luar negara.

Sementara itu Razhi berkata, pihaknya mengambil inisiatif itu bagi menampung keperluan tempatan dan pusat pembiak baka itu bagi melahirkan lebih ramai mereka yang berminat dalam bidang ternakan kambing.

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI