Tuesday, December 22, 2009

Jual senjata ke luar negara


ZAHID HAMIDI bersalaman dengan anggota Askar Wataniah pada majlis pelancaran Kumpulan Kedua Askar Wataniah di Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Kementerian Pertahanan memantau penglibatan syarikat tempatan yang dimiliki bekas anggota tentera yang melakukan penjualan senjata api ke luar negara dalam usaha melindungi aset pertahanan negara.

Menterinya, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, setakat ini, beliau belum menerima sebarang laporan mengenai perkara itu dan siasatan terperinci akan dijalankan sekiranya terdapat laporan tentang kewujudan penjualan senjata api itu termasuk aset pertahanan negara lain.

"Oleh kerana syarikat itu di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), kita tidak dapat mengawal perjalanan syarikat berkenaan. Namun, jika ada pihak melaporkan sebarang aktiviti melibatkan persenjataan, aset dan peralatan pertahanan serta keselamatan negara, siasatan segera akan dilakukan," katanya kepada pemberita selepas menyempurnakan Majlis Pelancaran Kumpulan Kedua Askar Wataniah di kementerian itu di sini semalam.

Menurut beliau, penjualan sebarang aset pertahanan yang telah digunakan atau dilupusgunakan mesti mengikut peraturan yang ditentukan mana-mana agensi dalam dan luar negara termasuk Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB).

"Aset pertahanan negara ini kita sedaya upaya yang mungkin mesti ikut peraturan yang ditentukan bukan sahaja oleh majlis PBB atau mana-mana agensi dalam atau luar negara supaya senjata tidak jatuh ke tangan mereka yang tidak dikategorikan berhak menggunakannya," jelas beliau.

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI