Saturday, November 28, 2009

Kaedah Berkomunikasi secara berkesan

Bagaimana kita boleh berkomunikasi dengan baik?

Komunikasi adalah sangat-sangat penting apabila anda perlu untuk membuat urusan dengan pihak yang lain. Lebih-lebih lagi jika anda adalah seorang usahawan, anda perlu berkomunikasi dengan ramai individu dalam membuat urusniaga seharian.

Komunikasi bukan sahaja diberi perhatian dalam erti kata tatabahasa ataupun bahasa yang dituturkan. Malah perkara yang utama ialah bagaimana kita boleh menyampaikan maklumat itu kepada orang lain. Sering disebut bukan sahaja isi penyampaian, malah bagaimana cara kita menyampaikan maklumat tersebut.

Pertuturan yang jelas, bahasa yang mudah difahami, tidak terlalu laju, jangan meninggikan suara, berkata-kata dengan senyum, yakin dengan ucapan yang disampaikan, jangan terlalu bercakap hingga tiada peluang untuk orang lain bercakap.

Apakah faktor lain yang boleh mempengaruhi kemahiran komunikasi?

Banyak faktor luar yang menyumbang kepada ketajaman kemahiran berbicara. Latihan adalah perkara asas untuk kita berjaya. Sentiasa berlatih untuk kita mahir dan perbaiki segala kemahiran sedikit demi sedikit. Jangan terlalu gopoh untuk menguasai kemahiran, ini adalah proses dan kita seharusnya bersabar dengan segala pembelajaran harian.

Pembacaan banyak membantu kepada kemahiran seseorang itu berbicara. Jika kita banyak membaca, kita boleh menghasilkan banyak kosakata dalam sebutan semasa perbualan. Dan lebih bagus sekiranya pengetahuan ini boleh kita gunakan dalam perbincangan ilmiah dan dapat berbicara dengan lebih matang.

Pembelajaran dengan memerhati orang lain berbicara adalah salah satu cara kita boleh menajamkan kemahiran komunikasi ini. Kita tidak boleh nampak diri sendiri berbicara tetapi kita boleh nampak orang lain berbicara. Pilih tokoh / rakan yang baik sebagai contoh dan ikuti cara mereka bagaimana boleh mahir berkomunikasi

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI