Wednesday, March 3, 2010

Teknik Jualan dan PAsaran

‘Why cook when you can just order’ Find it, Call Us or SMS, Order and We Delivered within 10 – 30 Minutes!’ Ini adalah antara Heading dalam iklan anda yang perlu anda letakkan. Menjual tidak kira apa jenis produk, anda perlu melalui tiga peringkat iaitu:

1. Share
2. Show
3. Selling

Apabila anda sampai perkara No 3 iaitu ‘Selling’ anda perlu mengharungi 3 perkara lagi sebelum produk anda dapat dijual iaitu:

1. Strategi
2. Skill/Kemahiran
3. Teknik

Jika anda kurang memahami maksud yang diterangkan, jangan risau. Ianya seperti dalam peperangan tetapi anda jangan terus menyerang. Siapa tahu ianya satu perangkap dan tidak siapa yang tahu kawasan itu telah dipasang jerangkap samar. Anda sendiri akan merana…ingat tu…

Perkara utama yang dimaksudkan diatas ialah seperti anda bermain bolasepak, strategi untuk meletakkan posisi pemain, kemudian skills untuk menyerang dan mengelecek dan teknik untuk menjaringkan gol…anda perlu mahir dengan 3 perkara tersebut jika inginkan produk anda dapat dijual dengan cepat.

Perkara 3 iaitu ‘Teknik’ adalah penamat anda atau Check Mate! dan ia adalah profit anda setelah menghadapi 6 peringkat tadi. Baiklah kita mulakan pada 3 peringkat permulaan iaitu. Share, Show dan Selling.

1. Share - Setiap kejayaan yang telah anda miliki perlu dikongsi pada pelanggan atau bakal pembeli anda, anda juga boleh memberi contoh usahawan yang telah berjaya dalam perniagaan, cabaran yang mereka hadapi dan cara mereka
memotivasikan diri untuk mencapai keinginan. Kemahiran anda perlu dijual, kemampuan perlu diadaptasikan serta perlihatkan kredibiliti dan kesungguhan.

2. Show - Jadikan diri anda seorang yang pakar dalam bidang tersebut. Show yourself as a expert! Anda perlu belajar, mengkaji dan fokus setiap masa yang anda miliki. Seorang usahawan yang bijak dan bersungguh-sungguh perlu menjadi idola dan mentor kepada pelanggan anda. Perlihatkan kejayaan yang telah anda miliki yang mana kejayaan tersebut menggunakan tulang empat kerat anda.

3. Selling - Share dan Show adalah taktik anda untuk menarik pelanggan kepada pembeli, anda perlu selami hati dan naluri mereka. REMMEMBER! **Sell status. Sell luxury. Sell solutions. Sell hope. Sell inspiration**
‘People buy emotionally. Then, they try to rationalize their purchases’. Seorand penjual yang kreatif ialah apabila anda tahu situasi pelanggan, bijak memberikan penyelesaian dan pakar memberikan cadangan tentang sesuatu brand dan bijak memberikan penjelasan mengenai ‘benefit and feature’ Untuk ‘close sales’ ia seperti melawan arus. Faham? kurang pasti? tidak mengapa…katakan pada diri anda, saya bukan mengajar itik berenang tetapi saya bawa itik tersebut di mana adanya tempat yang berair dan luas supaya lebih selesa, puas dan selamat.

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI