Tuesday, June 5, 2012

Artikel kali ini mungkin mengandungi idea-idea atau pengetahuan  lama berkenaan meningkatkan motivasi dalam meneruskan cabaran anda, namun demikian  elok juga dikongsikan bersama untuk memperbaharui tekad atau semangat yang sudah mula luntur.

Teruskan membaca.

“Menetapkan tujuan adalah bahagian yang mudah – tetapi ‘beristiqamah’ dengan ‘tujuan’ anda dalam jangka panjang boleh menjadi cabaran besar.  Ramai orang berfikir motivasi yang memerlukan kemahuan dan dedikasi.  Sebenarnya, tetap bersemangat dan bermotivasi adalah berkait tentang tatacara persekitaran yang kondusif untuk.anda mencapai tujuan anda.
Ini adalah ‘trik’ untuk memberikan daya tahan meneruskan resolusi yang anda tanamkan pada 1 Januari lalu:

Pecahkan ‘tujuan’ atau ‘gol’ anda kepada beberapa yang kecil:


Adakah anda tahu mengapa 90% dari kita tidak menjaga resolusi Tahun Baru kita? Kerana tujuan kita terlalu besar dan terlalu samar. Alih-alih mengatakan diri sendiri bahawa anda ingin ‘menjadi lebih teratur ( organized)’, cuba pecahkan tujuan itu kepada  sesuatu yang lebih kecil dan lebih konkrit. Contohnya, ‘Buangkan semua pakaian yang belum dipakai dalam setahun’ atau ‘memindahkan semua peralatan olah raga ke garaj’ memberikan anda permulaan yang lebih mantap – maka anda boleh meneruskan ke objektif kecil lain yang akan membawa anda selangkah lebih dekat dengan ‘ menjadi lebih teratur (organized)’.


Berikan 15 Minit Sehari
Ramai orang berfikir bahawa anda harus melakukan usaha anda dalam beberapa jam yang tidak terganggu jika anda ingin mencapai tujuan. Tapi kemajuan terbesar seringkali jumlah dari siri USAHA-USAHA KECIL – pepatah melayu ada mengatakan ‘sedikit-dikit lama-lama jadi bukit”. Selepas anda menetapkan tujuan anda untuk tahun ini, komited untuk menghabiskan 15 minit setiap hari melakukan sesuatu yang akan menggerakkan anda lebih dekat untuk mencapai tujuan itu. Anda akan takjub melihat betapa cepat anda maju!

Berikan tekanan kepada diri anda sendiri
‘Deadline’ yang paling teruk boleh anda tetapkan untuk mencapai matlamat adalah ‘sehingga tahun depan’ – terlalu samar, terlalu luas, dan terlalu banyak ruang untuk bermalas-malasan. Kadang-kadang yang terbaik adalah memaksa diri anda ke satu sudut jika anda ingin menyelesaikan  projek anda. Jika gol anda adalah untuk membersihkan lemari bilik tidur tetamu, jemput tetamu ke rumah! Buatlah KOMITMEN untuk orang lain – hanya mengetahui bahawa ada tetamu akan datang, akan memberikan sedikit ‘push’ atau ‘tekanan’ yang anda perlukan untuk gerak!!.

Bekerja Dengan Buddy .
Peraturan ini tidak hanya berlaku di gym! Adakah anda mempunyai rakan yang boleh membantu dengan beberapa projek anda? Dua orang akan mendapatkan lebih banyak dilakukan dalam masa yang lebih singkat – dan anda akan lebih cenderung untuk melakukan kerja-kerja.  Hanya ingat bahawa anda akan diharapkan untuk melakukan kerja juga ketika teman anda sudah sedia untuk menyelesaikan tugasan tertentu! Dan jika anda tidak boleh merekrut bantuan percuma, pertimbangkan membawa seorang tenaga Profesional – seseorang yang boleh objektif tentang masalah anda.

Beritahu Rakan anda dan Keluarga Tentang Rancangan anda
Cara terbaik untuk membuat diri anda bertanggung jawab untuk mencapai tujuan anda adalah untuk memberitahu orang lain tentang rancangan anda. Elok jika anda menyebarkan berita bahawa anda sedang mengerjakan sesuatu projek dan mereka menjadi tertarik pada kemajuan  anda. ‘Hei, amacam dengan projek mengemas garaj kau?’ Setiap kali anda mendengar kata-kata demikian, satu dari dua perkara akan terjadi.
Sama ada anda akan merasa terinspirasi untuk  kembali mula bekerja – atau anda akan merasa terganggu kerana anda belum membuat kemajuan. Pilihan pertama membuat anda bergerak, sedangkan Pilihan kedua memberitahu anda sesuatu yang tidak betul di mana-mana dan anda perlu  TENGOK SEMULA gol anda. Mana-mana pun  langkah yang anda ambil akan membawa anda ke arah yang lebih baik.

Tulis Pada Kertas
Anda pernah mendengar satu juta kali – jika anda menulis tujuan (atau gol) anda, itu lebih mungkin untuk keberhasilannya. Ada sesuatu tentang usaha meletakkan fikiran anda (apa juga dalam fikiran anda) di atas kertas yang membuat anda lebih komited untuk hasilnya. Anda telah melabur masa dan tenaga menulis tujuan anda itu – amat lah merugikan jika anda tidak benar-benar berusaha melakukannnya! Dan ini sangat terapeutik untuk memotong item dalam senarai anda itu selepas anda menyelesaikannya!

Periksa secara teratur Objektif anda
Hal terbaik tentang menulis matlamat anda, adalah bahawa anda mempunyai sesuatu benda fizikal untuk dipegang di tangan anda dan dirujuk kembali ketika anda memerlukan semangat atau dorongan. Tapi menengok  tujuan anda tidak hanya bererti membaca sekilas laman dan menghitung sampai berapa banyak hal yang harus anda belum selesai. Anda juga harus bertanya pada diri sendiri beberapa soalan tentang setiap objektif – mengapa saya belum membuat kemajuan lebih lanjut tentang objektif ini? Apa cara mendapatkan jalan saya? Apakah tujuan ini masih penting bagi saya? Jika keutamaan anda telah berubah, buangnya dari senarai anda. Anda memiliki hal-hal yang cukup penting untuk lakukan – anda tidak perlu memerah keringat untuk menyelesaikan tugas yang tidak penting.

Mengulangkan ‘Mantra’
Pengulangan adalah ibu kejayaan, jadi anda perlu untuk mengingatkan diri anda daripada matlamat anda hari-hari. Pilih matlamat anda yang paling penting tahun ini, dan mengubahnya menjadi ‘mantra’ .  Mantra anda harus dalam bentuk penegasan – kenyataan diutarakan seolah-olah anda telah menyelesaikan tujuan anda (‘Aku adalah tuan kepada masa ku’ atau ‘Aku duduk di persekitaran yang teratur.’) Ulang mantra ini, menjadi perkara pertama ketika anda bangun, perkara terakhir sebelum anda tidur, ketika anda memandu di kereta, apabila anda mandi. Tempelkan nota tampal dengan mantra anda di sekitar rumah dan pejabat. Tak lama kemudian, ini akan meresap secara alami dalam cara anda berfikir – memberi anda suatu anda dorongan ketika anda mengalami suatu halangan.

Nikmati Kejayaan anda
Bila kali terakhir anda benar-benar menerima kenyataan bahawa anda telah mencapai matlamat penting anda? Terlalu sering, kita hanya ke tugas berikutnya di senarai kita tanpa benar-benar menghargai prestasi kita. Lain kali, habiskan beberapa minit merefleksikan apa yang telah anda capai – mengingati masa dan usaha anda dilaburkan dan menikmati rasa gembira kerana dapat melakukan penyelesaian. Hal ini akan menyegarkan anda dan memperbaharui semangat untuk meneruskan dengan matlamat berikutnya. Tanpa sedikit masa untuk ini, anda akhirnya akan membakar diri sendiri dalam tugasan dan usaha memperjuangkan matlamat anda dan berkemungkinan akan kehilangan semua rasa motivasi.

Tepuk bahu sendiri

Adakah anda hadiahkan diri anda sendiri untuk pekerjaan yang dilakukan dengan baik? Mari kita melangkah lebih jauh – adakah anda merancang ke masa depan apa ganjaran anda kepada diri sendiri sekiranya anda menyelesaikan tugas dalam senarai anda? Ada baiknya dalam perumpamaan lama tentang ‘lobak dan kayu. ” Apabila anda merancang tujuan anda untuk tahun berikutnya, lampirkan HADIAH untuk setiap satunya. Boleh jadi hadiah itu suatu yang sederhana seperti berjalan mengelilingi taman di perumahan anda, atau semeriah bercuti ke luar negara selama dua minggu – hanya pastikan bahawa upah itu sepadan dengan jumlah pekerjaan yang anda harus lakukan untuk mencapai tujuan tersebut. Dan pastikan juga anda konsisten dalam menghadiahkan pada diri sendiri untuk setiap prestasi, tidak kira bagaiman kecil. Anda layak menerimanya! ”


Ini adalah artikel yang diubahsuai dalam bahasa melayu berasaskan tulisan Ramona Creel adalah Organizer Profesional dan pengasas OnlineOrganizing.com yang boleh didapati dalam senarai blog ini juga.

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI