Tuesday, June 5, 2012

Cari KEKUATAN pesaing dan ciptakan kelainan!

Lihat semula gambar di bawah. Bagaimana Planet Hollywood & Hard Rock walaupun sebelah menyebelah, keduanya berjaya mendapat pelanggan yang tinggi?
Ini kerana, persaingan yang berlaku BUKAN pada “mencari KELEMAHAN dan ciptakan kelainan”. Seperti saya sebut di atas, sekiranya kita cari KELEMAHAN, pesaing juga akan berusaha MEMPERBETULKAN KELEMAHAN TERSEBUT.
jawapan kepada soalan semalam adalah mencari kelainan dari KEKUATAN PESAING!
Contoh, kekuatan Hard Rock Cafe adalah pada MUZIK. Hard rock menggunakan MUZIK sebagai tema restaurantnya. Itu adalah KEKUATAN pada Hard Rock dari dulu hingga kini. Untuk bersaing, Planet Hollywood mengetahui KEKUATAN tersebut, dan mencipta tema FILEM. Apabila mencipta KELAINAN DARI KEKUATAN, pesaing tidak boleh buat apa apa. Bak kata, takkan Hard Rock cafe, nak bersaing dengan mengubah jadi Hard Film Cafe?

Contoh, kekuatan KFC adalah pada fast food berkonsepkan ayam. AYAM adalah KEKUATAN KFC dari dulu hingga kini. Fast food seperti McDonalds mengetahui kekuatan ini, lalu mencipta kelainan dengan membuka restaurant bertemakan BURGER. Apabila mencipta KELAINAN DARI KEKUATAN, pesaing tidak boleh buat apa apa. Bak kata, takkan KFC, nak bersaing dengan mengubah jadi KFB (Kentucky Fried Burger??)?

Contoh, kekuatan Baskin Robbins adalah pada konsep FUN & COLORFUL ICE-CREAM. Ice-cream dicipta 32 perisa berkonsepkan COLORFUL & FUN. Dengan perisa apple, rainbow, strawberry dan sebagainya yang menarik. FUN & COLORFUL adalah kekuatan Baskin Robbins dari dulu hingga kini. Untuk bersaing, Haagan Dazs mengetahui KEKUATAN ini, lalu mencipta ice cream yang kaya dengan perisa, pekat, mahal, prestige dan sebagainya yang berkaitan pada kemewahan. Apabila mencipta KELAINAN DARI KEKUATAN, pesaing tidak boleh buat apa apa. Bak kata, takkan Baskin Robbins, nak bersaing dengan mengubah jadikan kesemua ICE CREAM FUN & COLORFULnya jadi mahal & prestige?
nampak tak konsep ini?

Sekiranya “mencari KELEMAHAN dan mencipta KELAINAN”, pesaing juga boleh memperbetulkan KELEMAHAN mereka- seperti harga rendah, kualiti rendah, penghantaran lambat dan lain-lain. Tetapi, sekiranya “mencari KEKUATAN dan mencipta KELAINAN” daripada KEKUATAN tersebut, pesaing tidak boleh ubah KEKUATAN MEREKA!
Perniagaan besar-besaran dan berpengalaman ramai yang tahu keadaan ini dan menggunakan strategi ini, iaitu “mencipta kelainan dari KEKUATAN pesaing”. Sebab itu, persaingan mereka adalah cara sihat. Mereka berjaya mencapai pasaran yang berbeza, walaupun industri yang sama. Sama-sama dapat bersaing dan mendapat keuntungan yang berganda, walaupun dilokasi yang sama seperti 3 contoh diatas!
Perniagaan kecil-kecilan tetap menjadi kecil apabila bersaing pada kelemahan pesaing.
Sumber:irfankhairi.com

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI