Formula tanah organik yang dihasilkan Sharizal dan abangnya, Latif Saidin, 46, bukan sahaja berkualiti dan diiktiraf oleh Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) tetapi juga lebih bersih kerana tidak menggunakan sebarang najis.
Sharizal berkata, formula yang menggunakan sembilan bahan utama termasuk sabut kelapa dan sisa buangan kelapa sawit itu adalah berdasarkan pengalamannya bekerja menghasilkan tanah organik selain pelbagai kursus yang diikutinya.
“Bukannya mudah untuk mendapatkan formula terbaik ini kerana tidak ada orang yang akan semudahnya memberikan rahsia mereka dan saya bersyukur usaha keras saya selama ini akhirnya membuahkan hasil.
“Tanah organik semulajadi sembilan dalam satu yang bebas daripada najis ini telah terbukti berkualiti dan mampu menjadikan tanaman tumbuh dengan cepat dan subur serta boleh digunakan dalam jangka masa panjang,”katanya ketika ditemui di pusat pemprosesan tanah organik semulajadi di Kampung Sri Hamzah di sini, baru-baru ini.
Menurutnya, tanah organik dihasilkannya itu sentiasa dipastikan mempunyai kualiti terbaik apabila melalui pemeriksaan berkala oleh pihak MARDI
Beliau memberitahu, tanah organik berkenaan bukan sahaja dapat menyuburkan tanaman malah memulihkan tanah yang telah ditanam dengan tanaman lain.
Tambahnya, bagi memastikan kualiti terbaik berterusan setiap siri tanah organik yang dihasilkan akan diuji dengan penanamam sayur terlebih dahulu sebelum tanah berkenaan dipasarkan.
“Sememangnya saya tidak pernah berkompromi dalam soal kualiti yang mana saya ada menolak permintaan pemborong yang meminta saya mengurangkan kualiti untuk harga yang lebih rendah,”katanya.
Dalam pada itu, Sharizal berkata, tanah organik berkenaan dijual dengan harga runcit RM12 bagi bungkusan lapan kilogram dan RM4 bagi bungkusan 2.5 kilogram.
Katanya, pada masa ini permintaan amat menggalakkan yang mana dia mampu menjual sebanyak 34 tan tanah organik semulajadi berkenaan sebulan yang dipasarkan ke seluruh negara.
“Pemasaran utama produk saya ini adalah melalui media sosial seperti Facebook selain ejen-ejen jualan yang saya lantik di seluruh negara seperti di Melaka, Gombak dan juga Johor Bharu.
“Selain pelanggan individu saya juga mempunyai pelanggan tetap daripada nurseri-nurseri di seluruh negara yang membuat pesanan berterusan,”katanya.
Sesiapa yang ingin mendapatkan Tanah Organik Semulajadi boleh menghubungi Sharizal di talian 019-9657386 atau datang ke pusat pemprosesan Tanah Organik Semulajadi di Kampung Sri Hamzah.