Tuesday, March 3, 2020

'Mu Buat Kami Bantu' menjana pulangan lumayan

PASAR Ternakan Hidup memberi pulangan lumayan kepada penternak selain membuka ruang dan peluang kepada pembeli untuk mendapatkan binatang ternakan terbaik. - Foto fail NSTP/Mohd Syafiq Ridzuan Ambak



BESUT: Konsep 'Mu Buat Kami Bantu' yang membawa maksud anda lakukan kami membantu yang dilaksanakan di Pasar Ternakan Hidup, di sini ternyata berjaya memberi pulangan lumayan kepada penternak selain membuka ruang dan peluang kepada pembeli untuk mendapatkan binatang ternakan terbaik.

Pasar yang merupakan perintis di Malaysia dan mula dilaksanakan pada 2016 mencatatkan hasil peningkatan jualan sehingga RM250,000 pada tahun lepas berbanding RM193,800 pada 2016.

Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani, Perusahaan Perladangan dan Komoditi Negeri, Datuk Muhammad Pehimi Yusof, berkata pertama kali pasar itu diwujudkan di Pusat Perkhidmatan Veterinar Manir dan kemudiannya dikembangkan ke Kampung Baru, Besut.

"Ia dilakukan dua kali sebulan. Awalnya ia mendapat kerjasama Persatuan Penternak Kambing yang melibatkan jualan ternakan hidup seperti lembu, kambing dan unggas serta produk hasilan ternakan seperti susu kambing, daging dan produk pertanian lain, "katanya.

Rata-rata penternak memperoleh pendapatan agak tinggi pada setiap sesi jualan berlangsung berikutan harga ternakan yang mencecah antara RM7,000 hingga RM8,000 bagi seekor lembu, manakala harga seekor kambing bermula daripada RM500 hingga RM1,000 seekor.

Lebih menarik, pihak kerajaan negeri dan Jabatan Vaterinar turut menyediakan pelbagai kemudahan termasuk pengangkutan untuk membawa haiwan ternakan ke lokasi jualan dan sekiranya penternak mengalami masalah, makanan ternakan turut disertakan berikutan proses jualan akan berlangsung dalam tempoh beberapa jam.

"Kami cuba membawa satu semangat baharu kepada penternak supaya memikirkan sektor yang mereka ceburi ini mampu memberi pendapatan lumayan.

Sungguhpun ketikanya jualan tidak berlaku pada hari berkenaan tetapi apabila platform tersebut disediakan, pembeli akan mula membuat rangkaian dengan penternak dan mereka akan berhubung secara berterusan," katanya.

Mengikut rekod, dalam satu sesi jualan yang bermula pukul 8 pagi hingga 5 petang, ada penternak mengumpulkan 20 ekor lembu dan lebih 30 ekor kambing untuk dijual. Ada juga yang menjual ayam serta itik.

Muhammad Pehemi berkata, pusat jualan juga mendapat perkhidmatan tambahan daripada kerajaan negeri serta Jabatan Veterinar menerusi maklumat yang disebarkan dalam laman sosial seperti Facebook dan WhatApps.

Selain itu, katanya Terengganu kini sedang giat membangunkan industri penternakan kambing menerusi projek Lembah Kaprima Hulu Seladang di Setiu yang merupakan satu daripada lapan lembah kaprima dengan keluasan keseluruhan 20 hektar melibatkan lima buah kandang.

Pada awalnya, penternakan kambing di kawasan itu mengetengahkan kambing dari baka Jamnapari bagi pengeluaran daging, namun bermula 2016, baka tersebut digantikan dengan baka Saanen yang merupakan baka kambing tenusu.

Tambah Muhammad Pehimi, selain dari penternakan kambing, kawasan lapang di situ ditanam dengan rumput jenis 'pasture humidicola' yang menjadi sumber makanan kambing dan hampir dua hektar lagi ditanam dengan tanaman kontang sebagai sumber ekonomi sampingan para penternak.

Bagi mencetuskan transformasi penternak, Muhammad berkata pihaknya juga kini giat memberi penerangan kepada penternak lembu sado supaya mengkomesialkan penternakan lembu jenis itu daripada sebagai hobi semata-mata.

"Dulu orang bela lembu sado untuk hobi tetapi sebenarnya ia boleh dikomersialkan sebab proses pembesarannya yang bukan sahaja cepat malahan mampu memberi pendapatan tinggi dalam masa singkat," katanya. - BERNAMA

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI