Tuesday, March 3, 2020

Teknologi memudah perniagaan



KUALA LUMPUR: Lumrah buat perniagaan yang sedang berkembang naik apabila perlu berdepan pelbagai cabaran antaranya peningkatan pelanggan secara mendadak sehinggakan tidak cukup tangan untuk melayani permintaan dan kehendak mereka.

Dari satu sudut, pertambahan mendadak pelanggan adalah sesuatu yang positif untuk mana-mana syarikat, namun jika lambat bertindak dan gagal menanganinya dengan segera dan berkesan, dibimbangi ia boleh menjejaskan reputasi perniagaan itu sendiri apabila pelanggan akhirnya lari mencari alternatif lain.

Situasi sedemikian pernah dialami oleh perusahaan agrikultur moden, Eats, Shoots & Roots dan tindakan pantas mereka mencari jalan penyelesaian segera menerusi perkhidmatan digital ditawarkan Maxis Bhd berjaya mengukuhkan lagi operasi perniagaan yang ditunjangi enam anak muda ini

Eats, Shoots & Roots menyediakan kepakaran untuk mereka yang ingin memiliki taman sayur-sayuran sendiri.

Eats, Shoots & Roots ditubuhkan pada tahun 2012 dan menawarkan perkhidmatan rundingan agrikultur moden yang pelbagai dari bengkel pendidikan untuk kanak-kanak dan orang dewasa sehinggalah membantu membina kebun edibel untuk orang persendirian atau komuniti.

Menurut salah seorang pengasas bersama perusahaan itu, Shao-Lyn Low, sewaktu memulakan perusahaan itu beliau tidak pernah menyangka sama sekali yang perniagaan itu mampu berkembang jauh sehingga menerima banyak permintaan orang ramai untuk mempelajari agrikultur bandar.

Malahan, tidak pernah terlintas dalam fikiran wanita berusia 34 tahun ini untuk terbabit dalam bidang pertanian secara sepenuh masa apatah lagi tidak pernah mempunyai apa-apa pengalaman dalam bidang itu sebelum ini.

"Antara masalah utama yang dihadapi kami ialah panggilan telefon tidak dijawab di pejabat kerana kami berenam sentiasa sibuk dengan kerja masing-masing dan sering berada di luar kawasan.

“Kebiasaannya kami juga tidak memberi nombor telefon peribadi kepada pelanggan kerana enggan mencampur adukkan urusan kerja dan peribadi.

"Sudah tentu setiap panggilan adalah penting kerana boleh jadi ia adalah dari pelanggan berpotensi atau sedia ada yang mahu bertanyakan sesuatu mengenai perkhidmatan kami.

“Maka, selepas bertanya-tanya kepada rakan-rakan sekeliling, mereka mengesyorkan Maxis yang mempunyai penyelesaian untuk mengatasi masalah dihadapi kami ini,” katanya ketika ditemui di pejabatnya di sini, baru-baru ini.

Selepas mendengar masalah perusahaan itu, Maxis menawarkan penyelesaian dikenali sebagai ONEBusiness Smart. Ia menawarkan pelan telefon bimbit, internet pejabat dan telefon mudah alih dalam satu harga. Ianya membantu terutamanya ketika semuanya tengah sibuk dan berada di kawasan kebun serta tidak berada di pejabat.

Pelan ini juga menawarkan pakej rangkian perhidmatan komunikasi dalam talian yang dipanggil ONEBusiness VoiceGo di mana menerusi sistem ini, katanya, mereka semua diberi satu nombor perniagaan khusus yang mana apabila pelanggan menghubungi nombor berkenaan, setiap seorang akan menerima panggilan itu serentak di telefon mudah alih masing-masing.

Pengasas Eats, Shoots & Roots, Shao Lyn di Bukit Damansara.

"Jadi, pihak yang berkelapangan akan menjawab panggilan itu dan sebaik ia dijawab, deringan di telefon yang lain akan terus berhenti. Ini amat memudahkan kami dan sekali gus membantu menyelesaikan masalah panggilan pelanggan tidak dijawab selain tidak perlu mendedahkan nombor telefon peribadi," katanya.

Pelanggan juga akan menerima nombor khas 1700 atau nombor talian tetap (0X) yang menjadi nombor perniagaan maya sekaligus memastikan perniagaan anda boleh dihubungi oleh sesiapa pada bila-bila masa sahaja, dan dimana sahaja anda berada.

Claire Featherstone.

Maxis Head of Business Practices, Claire Featherstone berkata, Maxis bercita tinggi membantu semua segmen utama perniagaan dengan memperbaiki proses sekaligus membaharui cara perniagaan beroperasi.

“Teknologi yang inovatif dan penyelesaian digital yang ditawarkan bakal memanfaatkan rangkaian talian tetap dan talian bergerak yang disokong oleh rangkaian peneraju industri telekomunikasi yang memastikan kebebasan dan pengalaman tanpa batasan kepada pengguna", katanya.

Selain itu Shao-Lyn, berkata menerusi penyelesaian digital itu, pihaknya juga dibekalkan dengan sambungan jalur lebar di pejabat dan data mudah alih tanpa had untuk telefon pintar mereka sepanjang waktu bekerja.

"Sambungan internet amat penting buat kami kerana boleh dikatakan hampir semua operasi perniagaan syarikat dijalankan secara atas talian menggunakan perkhidatan awan.

"Segala maklumat dan data mengenai pelanggan kami simpan di dalam awan dan apabila mahu mengaksesnya, sudah tentu akan memerlukan sambungan internet yang baik dan pantas.

"Memandangkan Maxis memiliki rangkaian perhubungan yang terbaik di seluruh negara, maka tidak menjadi masalah untuk kami mengakses segala maklumat dan data diperlukan biarpun ketika berada jauh sehingga kawasan luar bandar,” katanya.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai ONEBusiness SMART, layari https://business.maxis.com.my/mobile/onebusiness-smart/
 

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI