Monday, September 30, 2019

Sambal ikan kekek jana pendapatan

LABUAN: Seakan satu kerugian apabila melihat lambakan ikan kekek dibuang begitu sahaja di tepi pantai atau dibiarkan mati terapung di air, tanpa ada inisiatif untuk memprosesnya sebagai produk makanan.

Berikutan itu, timbul idea bagi ibu muda, Saiyidatul Syahirah Jasniey, 28, untuk menjadikannya sambal garing sebagai produk perniagaan bagi menambah pendapatan.

Katanya, rasa terkilan juga apabila melihat pengusaha ikan bilis membuang ikan kekek yang terperangkap pada jaring mereka tanpa ada usaha untuk memajukannya.

“Atas rasa tanggungjawab, saya meminta mereka nelayan ikan bilis menjualkannya terus kepada saya untuk diproses,” katanya kepada BH.

Menurut pemegang Diploma Pengurusan Hotel dan Katering, Politeknik Kota Kinabalu itu, bermodalkan wang tunai RM50 beliau memulakan perusahaan memproses sambal garing ikan kekek bersama suami sejak dua tahun lalu.

“Awalnya saya memasak 10 botol sambal berkenaan dan menjualnya secara dalam talian sebagai percubaan. Risau juga menanti tindak balas mereka, nyata selepas memakannya mereka amat menyukainya kerana rasanya unik.

“Mereka kemudian membuat tempahan dan mengedarkannya kepada ahli keluarga serta sahabat handai. Testimoni mereka turut saya paparkan dalam media sosial bagi melariskan sambal garing berkenaan,” katanya.




Saiyidatul Syahirah berkata, sambal garing ikan kekek menggunakan jenama Humey itu diberikan persijilan halal oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan pernah menyertai Pertandingan Pitchborneo 2017 di Kota Kinabalu.

“Sambal garing Humey berjaya memenangi Geran Idea Perniagaan dan dianugerahkan wang tunai RM20,000. Hadiah kemenangan itu dijadikan modal untuk membeli peralatan baru bagi mengembangkan perniagaan.

“Kini, saya mampu mengeluarkan 300 hingga 1,000 botol sambal Humey sehari, berdasarkan permintaan. Selain pasaran tempatan, sambal itu turut dipasarkan ke Sabah, Johor, Selangor, Terengganu, Brunei dan Singapura.

“Saya juga agak terkejut kerana ramai orang Cina suka memakan sambal garing ini bersama sup. Rasanya yang manis asli daripada ikan itu sendiri berbanding ikan lain, menyebabkan ia kini mulai digemari penduduk Labuan,” katanya.


Saiyidatul Syahirah melakukan proses menimbang dan mengisi sambal garing ikan kekek.

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI