Thursday, March 26, 2009

100 geran, pinjaman tersedia

KUALA LUMPUR 26 Mac - Terdapat lebih 100 geran dan pinjaman mudah tersedia digunakan oleh perusahaan kecil dan sederhana (PKS) untuk membangunkan dan mengembangkan perniagaan masing-masing, kata Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Kong Cho Ha.

"PKS mempunyai akses kepada banyak dana pembiayaan. Sebahagiann besar daripada pakej rangsangan kedua RM60 bilion yang diumumkan baru-baru ini juga bertujuan menyokong dan membantu PKS," katanya di sidang media selepas merasmikan Forum Dana dan Pembiayaan Tahunan MIRC Tahunan Keempat Pusat Sumber ICT MCA (MIRC) di sini hari ini.

Kong berkata, pakej rangsangan kedua itu juga bertujuan menonjolkan pentingnya PKS di dalam pembangunan ekonomi negara ini, yang menyumbang 32 peratus kepada keluaran dalam negara kasar (KDNK).

Forum itu merupakan satu inisiatif di bawah Pelan Terperinci Pembangunan PKS empat tahun MIRC yang menyasarkan para usahawan, pengendali Pejabat Rumah Pejabat Kecil (SOHO), pengusaha tunggal dan PKS di dalam sektor perkhidmatan, peruncitan dan pengilangan.

Pelbagai institusi kewangan juga diperkenalkan di forum itu bagi berkongsi maklum balas terbaru mengenai geran dan pinjaman pembiyaan serta menyediakan perkhidmatan nasihat kepada PKS dalam menghadapi persekitaran perniagaan semasa yang mencabar.

Antaranya ialah Bank Negara Malaysia, EON Bank, EXIM Bank, Perbadanan Pembangunan Industri Kecil dan Sederhana (SMIDEC), Cradle Fund Sdn Bhd, Malaysia Debt Ventures Berhad (MDV), Credit Guarantee Corporation (CGC) dan Malaysian Industrial Development Finance Berhad (MIDF).

Kerajaan komited untuk merangsang permintaan domestik bagi menyokong pertumbuhan ekonomi, katanya sambil menyatakan sektor pengilangan menerima kesan serius berikutan penguncupan permintaan global.

Forum itu diadakan setiap tahun untuk membantu PKS mendapat akses kepada pembiayaan dan MIRC telah menjalin hubungan dengan pelbagai institusi kewangan untuk mewujudkan satu pusat sehenti bagi tujuan ini.

Projek pembiayaan seterusnya MIRC ialah Penerangan Bergerak Pembiayaan Mikro yang bakal diadakan pada 15 April di Ipoh, diikuti di Pulau Pinang dan Johor Bahru masing-masing pada 17 April dan 30 April. - Bernama

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI