Thursday, September 24, 2009

Miliki kilang sendiri

MENYEDARI tumbuhan herba mempunyai manfaat untuk kesihatan sejak turun temurun, sebuah syarikat berpangkalan di Telok Mas, Melaka, Fadhilat Herbs mengambil inisiatif mengkomersialkan minuman campuran Kemunting Cina dan Melada Pahit.

Usaha dilakukan Pengurus syarikat itu, Suhaimi Ghazali, 40, sejak setahun setengah lalu tidak sia-sia apabila beliau kini mampu mempunyai kilang sendiri selepas mengusahakan minuman kesihatan itu secara kecil-kecilan.

Pada awalnya, syarikatnya hanya mampu mengeluarkan 30 botol minuman berkenaan dalam tempoh sebulan, namun sejak beberapa bulan lalu ia dipertingkatkan kepada 60,000 botol bagi tempoh sama dengan kilang yang dilengkapi mesin canggih.

Walaupun usia Fadhilat Herbs baru setahun jagung, syarikat itu kini mampu membuat pemasaran dengan kekuatan 605 stokis serta ejen.

Suhaimi berkata, adunan minuman herba yang dinamakan Air Fadhilat itu amalan keluarganya sejak turun temurun.

Katanya, melihat kebaikan campuran minuman herba untuk kesihatan serta merwat beberapa jenis penyakit, beliau mula mendapat idea untuk mengkomersialkan minuman berkenaan.

“Niat saya hanya mahu membantu. Melihat harga minuman kesihatan herba bagi jenama lain agak tinggi di pasaran, saya mengambil usaha ini untuk mengeluarkannya pada harga mampu dibeli semua orang.

“Pada mulanya sukar untuk meyakinkan orang ramai mengenai produk kami apabila hanya 30 botol dapat dihasilkan dalam sebulan, namun berkat kesabaran yang tinggi akhirnya produk ini mula menjadi buah mulut.

“Sebelum ini perusahaan kami dijalankan di kawasan industri kecil dan sederhana (IKS) menggunakan kaedah tradisional saja. Tetapi, selepas lebih setahun kini kami mengeluarkan produk di kawasan lebih luas di Kompleks Kilang SME Bank di Telok Mas dengan jumlah pengeluaran 60,000 botol sebulan,” katanya.

Katanya, dengan mengamalkan sekali atau dua kali sehari, ia mampu membantu merawat dan mencegah penyakit kencing manis, darah tinggi, gout, migrain, resdung, asma selain mengeratkan hubungan suami isteri.

“Minuman ini diperbuat daripada campuran air mineral, Kemunting Cina dan Melada Pahit. Semua tumbuhan herba ini diperoleh menerusi tanaman yang diusahakan sendiri syarikat kami.

“Air Fadhilat diluluskan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) serta dijamin kesuciannya dan disahkan halal,” katanya

Untuk keterangan lanjut, layari laman web, www.fadhilat.com atau e-mel kepada suhaimi@fadhilat.com.

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI