Monday, October 19, 2009

BULUH CIPTAKAN NILAIAN TINGGI

BERKAT kesungguhan dan ketekunan, seorang usahawan muda, akhirnya berjaya mengukir nama dalam perniagaan produk buluh yang diawet di negara ini, selepas meredah pelbagai kesukaran dalam hidupnya.

Menurut Mior Shariman Moksin, 37, pengasas Istana Bambu Sdn. Bhd., perniagaan tersebut menjadi pilihan kerana merasakan potensinya yang besar dan belum diterokai. Menyedari pulangan yang ditawarkan adalah lumayan, beliau yang pernah mengusahakan pelbagai perniagaan sebelum ini tetapi gagal, bertindak membawa masuk pelbagai produk buluh diimport dari negara-negara jiran terutamanya Indonesia.

Menurut Mior Shariman, perniagaan yang baru ternyata menguntungkan selain bahan bekalan yang mudah didapati, persaingan di dalam industri juga tidak terlalu kompetitif. Berikutan, permintaan yang tinggi dan saiz pasaran yang besar, beliau memutuskan untuk membawa masuk teknologi penanaman, pengawetan dan pembuatan.

Tambah beliau, teknologi pengawetan pentuing kerana ia membolehkan jangka hayat buluh mencecah sehingga puluhan tahun. Katanya, buluh adalah sumber bahan mentah yang mudah diperoleh kerana pokoknya hanya mengambil masa di antara tiga hingga lima tahun untuk matang bergantung kepada spesies buluh.

"Kami yakin industri buluh di Malaysia mempunyai prospek yang amat cerah apatah lagi ia menjadi kegilaan peminat perabot yang ingin menukar selera ke perabut buluh," kata beliau.

Mior Shahriman merancang membina sebuah kilang menghasilkan produk sendiri tanpa bergantung kepada sumber luar, selain mewujudkan peluang pekerjaan dan perniagaan kepada rakyat tempatan. Terdapat beberapa spesies buluh hanya terdapat di Indonesia yang mendapat permintaan tinggi dalam pasaran dalam dan luar negara untuk dikomersialkan.

Mior Shahriman berkata, selain aktiviti penjualan perabot, Istana Bambu turut menjalankan kegiatan pemuliharaan, penanaman buluh, penyelidikan dan pembangunan serta pengembangan produk, latihan, khidmat nasihat, jualan serta pengembangan usahawan Menurut beliau, pihaknya sedang mengusahakan kawasan tanah seluas empat hektar untuk membangunkan pusat sehenti yang dikenali perkampungan buluh.

Kegiatan yang terdapat dalam perkampungan buluh termasuk pusat pengawetan, penanaman, pembuatan, latihan kemahiran, pameran dan jualan, kajian dan pembangunan, galeri, restoran, Spa, calet dan pusat riadah. Sebagai permulaan hampir 20 buah galeri akan dibangunkan sebelum proses secara berperingkat disiapkan menjelang tahun depan.

Antara produk yang ditawarkan ialah buluh yang diawet, perabot, hiasan dalaman, landskap, binaan bangunan (rumah kediaman, resort, calet dan restoran), kraftangan, bahan industri dan kontrak penanaman. Beliau juga menawarkan pelbagai peluang perniagaan seperti kontrak penanaman, menjadi pengedar dalam dan luar negara, pembangunan tanah secara usaha sama dan pemilikan syarikat bersama.

Mereka yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut bolehlah menghubungi Istana Bambu Sdn. Bhd., di Lot 841-844, Jalan Hulu Kelang 68000 Ampang, Selangor atau menghubungi 019-338 1858 / 019-343 7500 atau layari LAMAN WEB atau email istanabambu@gmail.com.

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI