Monday, November 2, 2009

Mencari Potensi Diri yang Dikaburi oleh Minda sendiri

Hai, Apa khabar?anda buat apa sekarang? adakah anda sedang mendengar? jangan ikut perasaan buatlah sesuatu atau ada perkara lain? banyak perkara boleh anda lakukan tetapi yang pasti tidak ada jalan short cut!

Saya? “Saya tercabar dengan diri saya yang berfikiran jauh tapi kadang-kadang malu, saya mempunyai impian tinggi tetapi susah untuk mencapainya, namun saya mengubah dan melakukan banyak perkara baru dan belajar mengawal serta bertindak! Saya mencabar diri sejauh mana kelemahan dan kemahuan, analisis diri dan kini saya tahu kehendak diri dan hati, kepakaran dan kemahuan mebawa saya kepada anda untuk mencari potensi diri, anda layak untuk menerimanya…bongkarlah potensi anda yang tersembungi…”

Saya juga seperti anda, bukan berkuasa bukan juga super power tetapi saya dan anda mempunyai perbezaan dari segi kitaran hidup, anda hidup dengan cara sendiri dan saya dengan situasi sendiri yang saban hari meghadapi pelbagai dugaan dan rintangan, begitu juga anda kan? Kita tidak akan terlepas dari cabaran setiap masa, bukan hari ini sahaja malah esok mungkin cabaran lain. Hari ini belum selesai, esok cabaran baru sudah menjelma…Huh! sungguh perit kehidupan ini. Sebagai manusia kita perlu meminta petunjuk daripadanya, agar kita diberi ruang untuk bernafas, ruang untuk berfikir, ruang untuk membuat keputusan untuk setiap situasi yang hadir.

Ingin lulus dalam matapelajaran pun perlu ada ujian, samada lisan, karangan, ABC ataupun pilihan. Samalah dengan kitaran hidup kita, perlukan sesuatu jawapan yang pasti dan apabila mendapatnya perlulah menikmatinya dengan seadanya dan bersyukur pada rahmatnya. Kita tahu, sepedas mana pun dugaannya, Dia tidak akan menduga anda jika tidak mampu untuk mengharunginya, Dia lebih mengetahui, kita harus berserah kepadanya tetapi harus diikuti dengan usaha tetapi perlu juga menerima ketentuannya. Dengan itu, anda dan saya perlu berusaha untuk mencari kemahuan diri, mencari potensi yang hilang tetapi bersembungi dalam jasad sendiri. Jika anda jatuh, perlu bangun sendiri, jika saya disebelah kita bangun bersama, jika anda sendiri carilah kaedah lain yang mampu menyokong anda sebab saya tahu anda mampu.

Bezanya seseorang yang berjaya kerana mereka tahu menggunakan kemahiran dan bakat, jika bakat sahaja yang ada tidak mungkin membawa kita kepada kejayaan malahan ia akan membunuh diri kita. Ramai orang berkata, wah! dia jadi pakar sebab bakatnya yang terpendam tapi yang terpendam itu tidak mungkin terserlah jika tidak dijinakkan dengan kemahiran atau skills. Ramai orang boleh menyanyi, tetapi ramai juga yang gagal sebab skills kemahiran suara, alunan bunyi dan gelombang suara yang datang dari hati tidak kena pada sasarannya. Ada orang bertanya, bagaimana anda boleh membantu orang lain?Jika kita mempunyai skills dan bakat tetapi tidak tahu bagaimana mencarinya jawapannya tetap gagal, jadi kita perlulah mencari potensi diri terlebih dahulu, fokus dengan kemahuan masing-masing sebelum boleh menjadi guru atau sifu kepada anak-anak buah. Jika anda telah tahu potensi diri maka anda bebas memberikan apa sahaja kepada orang disekeliling anda dan hasilnya tetap mendapat pulangan tanpa kita sedari.

Allah berfirman, dalam Surah Ar-Rad Ayat 11. Allah tidak akan mengubah nasib seseorang itu sehingga mereka mengubah nasibnya sendiri”. Jika mahu teruskan kemahuan anda, teruskan… jika tidak belajarlah mencari potensi diri mulai sekarang…jika anda telah menjumpainya olahkan resipinya agar ramai yang memesan menu anda walau di mana sahaja, di rumah atau sedang duduk berfikir monolog dalam hati…Bukan mencari kelemahan dalam kesempitan, tetapi mengajak anda agar sama-sama dapat mencari potensi yang tersembungi. Anda semakin hampir dengan kesempurnaan. Kebaikan akan sentiasa dikenang dari kedamaian yang dicari, jangan menyakiti teman-teman anda dan ibubapa, jangan berkata dibelakang mereka, jangan pula merasa sombong jika berilmu dan jangan mengharap balasan jika berjaya sebab ianya akan datang dengan sendiri.

Salam kejayaan saya untuk anda seorang sahabat, jika tidak, teruskan persoalan, nantikan jawapan dari saya..disetiap ulasan yang tersedia. Jika suka, war-warkan ilmu ini, sebab setiap kehidupan anda adalah praktikal dan realiti bukannya fantasi. Salam kejayaan sekali lagi, semoga anda terus maju mencari potensi diri. Amin…

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI