Monday, November 2, 2009

HDC mahu latih 10,000 tenaga kerja

HALAL Industry Development Corporation Sdn Bhd (HDC) menyasarkan melatih kira-kira 10,000 tenaga kerja daripada pelbagai sektor tahun depan, dalam usaha memperkukuhkan kedudukan Malaysia sebagai pusat rujukan latihan bagi industri halal global.

Naib Presiden Halal Integriti HDC, Mariam Abdul Latif, berkata program adalah untuk pekerja daripada syarikat perusahaan kecil dan sederhana (PKS) serta multinasional (MNC) menerusi modul latihan yang dibangunkan bagi memenuhi keperluan industri halal.

Setakat ini, HDC sudah melaksanakan 164 sesi latihan kepada 8,191 peserta yang mana 93 peratus membabitkan syarikat PKS yang kebanyakan dalam sektor pengeluaran makanan.


“Kesedaran halal di peringkat global masih rendah. Dalam situasi ini, program latihan halal dengan modul yang terancang memainkan peranan dalam meningkatkan kesedaran masyarakat terhadap integriti halal,” katanya pada taklimat media di Petaling Jaya. Hadir sama, Pengurus Latihan HDC, Saifol Bahli.

Menurutnya, syarikat PKS paling banyak menyertai program latihan halal yang dijalankan HDC iaitu sebanyak 237, manakala MNC membabitkan 17 syarikat dengan kebanyakan terbabit sektor pengilangan, perkhidmatan dan logistik.

Katanya, HDC menyediakan 11 modul latihan halal yang meliputi isu berkaitan keselamatan dan kebersihan makanan, produk dan perkhidmatan pengguna, khususnya dalam bidang kosmetik serta farmaseutikal.

“Modul latihan yang dibangunkan khusus bagi memenuhi keperluan industri halal, bukan saja dalam aspek syariah tetapi berhubung proses pensijilan halal, pasaran , makanan dan kepenggunaan serta bioteknologi,” katanya sambil menambah program latihan HDC turut mendapat permintaan.

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI