Monday, November 2, 2009

Konsep perniagaan terus menerusi karavan pasar tani

KUALA LUMPUR 2 Nov. - Konsep karavan pasar tani yang diperkenalkan oleh Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani merupakan satu perniagaan terus di mana produk yang dijual siap dibungkus dengan harga kompetitif.

Menterinya, Datuk Seri Noh Omar berkata, konsep ini merupakan perniagaan terus melalui van ke pasar-pasar tani, pekarangan pejabat dan kawasan perumahan secara konvoi.

''Konsep pasar bergerak atau pasar berkonvoi ini sudahpun diamalkan di beberapa bandar di Eropah dan Amerika Syarikat dengan sambutan amat menggalakkan.

''Kelebihan dari segi logistik berbanding dengan pasar raya ataupun pasar tani biasa di mana produk didatangkan kepada pengguna secara terus merupakan pilihan terbaik kepada pengguna yang sibuk serta tidak sempat ke pasar atau kedai,'' katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapan pada majlis perasmian karavan pasar tani yang disempurnakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di sini hari ini.

Noh memberitahu, kementerian telah melancarkan pelbagai jenis pasar tani di mana ia telah memberi impak besar terutama dari sudut peningkatan pendapatan usahawan tani.

Sementara itu Pengerusi Eksekutif Perez Design, Profesor Datuk Dr. Abdul Razak Omar yang merupakan pembekal utama karavan pasar tani dan rakan kongsi strategik DRB-Hicom memberitahu, syarikat tersebut menyediakan perkhidmatan menyeluruh bagi yang berminat untuk menjadi peniaga karavan pasar tani.

Beliau memberitahu, selain menyediakan pusat sehenti pemeriksaan terhadap van pasar tani, ia juga menawarkan modifikasi mengikut keperluan pelanggan dan peniaga pasar tani.

''Kami juga menawarkan pinjaman secara pakej yang disediakan oleh Bank Muamalat.

''Selain menyediakan insurans bagi peralatan dalaman van pasar tani, syarikat menawarkan pemeriksaan oleh Pusat Pemeriksaan Berkomputer (Puspakom),' jelasnya.

Dr. Abdul Razak memberitahu, syarikat itu juga bekerjasama dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan pihak berkuasa tempatan lain untuk menyediakan lokasi baru kawasan perniagaan.

Katanya, para peniaga boleh menghubungi syarikat itu yang berpejabat di BB-01 Jalan Selaman 1, Dataran Palma off Jalan Ampang serta boleh dihubungi di talian 019-2890045 atau 012-2275045.

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI