Wednesday, July 1, 2009

Langkah positif pelaburan, pertumbuhan ekonomi


KUALA LUMPUR 1 Julai - Penubuhan Ekuiti Nasional Berhad (Ekuinas) perlu dilihat sebagai langkah positif untuk meningkatkan pegangan bumiputera yang selama ini gagal mencapai matlamatnya.

Naib Presiden Persatuan Pedagang dan Pengusaha Melayu Malaysia (Perdasama), Datuk Shawaludin Mohd. Din berkata, semua pihak harus bersikap positif dan tidak mengamalkan sikap terlalu melindungi kepentingan bumiputera sehingga menjadi rintangan kepada pelaburan dan pertumbuhan ekonomi.

Menurutnya, penyusunan semula Jawatankuasa Pelaburan Asing (FIC) juga merupakan satu langkah yang sesuai untuk menarik pelabur asing khususnya dalam era ekonomi global yang lebih terbuka sekarang.

"Ini untuk memberi peluang dan layanan adil kepada pelabur asing yang secara tidak langsung akan menarik lebih ramai pelabur datang ke Malaysia," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Semalam, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan penubuhan Ekuinas, institusi pelaburan baru dengan modal awal RM500 juta dan sasaran dana sehingga RM10 bilion.

Ia akan menjadi satu instrumen untuk meningkatkan pegangan ekuiti bumiputera, fungsi yang gagal dilaksanakan oleh FIC sehingga menyebabkan ia tidak berganjak daripada paras 19 peratus selama 19 tahun.

Shawaludin memberitahu, sudah tiba masanya kerajaan meliberalisasi dasar ekonomi negara seperti yang dilakukan negara lain di rantau ini.

Jelasnya, halangan 30 peratus pemilikan ekuiti itu telah menyebabkan pelabur asing tidak berminat untuk datang ke Malaysia dan memilih negara lain seperti Vietnam, Indonesia dan Singapura untuk melabur.

"Kita tidak perlu terlalu mementingkan statistik pencapaian ekuiti pegangan bumiputera yang tidak pernah tercapai selama ini," ujar beliau.

Sebaliknya katanya, apa yang patut difikirkan sekarang adalah pulangan lebih besar melalui peluang pelaburan yang dapat dijana nanti.

Sementara itu, Presiden Persatuan Pemborong Binaan Malaysia (MBAM), Ng Kee Leen mengalu-alukan usaha kerajaan meliberalisasikan ekonomi negara dengan membuka lebih peluang kepada pelaburan asing.

Jelasnya, langkah tersebut berupaya meyakinkan pelabur asing terhadap polisi pelaburan negara yang mesra pelabur.

"Ini akan memberi kesan baik kepada semua sektor ekonomi negara termasuk sektor pembinaan," ujarnya.

Penganalisis ekonomi, Haim Hilman Abdullah pula berkata, penubuhan Ekuinas akan membantu menebarkan taburan ekonomi yang adil kepada masyarakat

Menurut beliau, FIC selama ini tidak menonjol dan dilihat gagal memainkan peranannya.

"Kenapa FIC tidak berjaya? Persoalan ini perlu dikaji dan dijadikan panduan bagi menjayakan pelaksanaan Ekuinas.

"Penubuhan Ekuinas diharap tidak menumpukan kepada meningkatkan ekuiti bumiputera semata-mata tetapi ia perlu menyeluruh untuk meningkat penguasaan ekonomi bumiputera secara global," ujarnya.

Katanya, perancangan yang lebih komprehensif perlu difikirkan bagi memastikan objektif untuk meningkatkan pegangan ekuiti bumiputera dapat dicapai.

Beliau seterusnya mengingatkan kerajaan supaya mengambil langkah berhati-hati terhadap pelaksanaan perkara itu agar tidak menjejaskan pegangan ekuiti bumiputera suatu hari nanti.

Mengulas isu sama, tokoh ekonomi, Tan Sri Ramon Navaratnam bersetuju dengan langkah kerajaan memansuhkan syarat pemilikan 30 peratus ekuiti bumiputera yang dikatakan tidak meningkatkan ekonomi golongan itu secara menyeluruh.

Menurutnya, pemansuhannya tidak akan memberikan impak kepada ekonomi negara sebaliknya pengenalan Ekuinas akan diaplikasikan untuk menjayakan konsep 1Malaysia bagi menyokong model ekonomi baru.

"Sudah sampai masanya kita mencari satu model ekonomi baru yang benar-benar dapat meningkatkan pembangunan ekonomi bumiputera secara menyeluruh.

"FIC sebelum ini hanya memberi keuntungan kepada sesetengah pihak sahaja. Jika ia masih dikekalkan, ekonomi negara tidak akan berkembang kerana tiada penambahbaikan," jelasnya.

Beliau menjelaskan, pelaksanaan model ekonomi baru seperti Ekuinas adalah penting bagi memberi keuntungan kepada semua rakyat tanpa mengira bangsa dan agama.

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI