Tuesday, July 21, 2009

Timur: Aspek pembungkusan PKS perlu diutama

KUANTAN: Pengusaha perusahaan kecil dan sederhana (PKS) di negeri ini perlu berusaha memastikan produk yang dihasilkan berkualiti seterusnya memenuhi piawaian ditetapkan agensi berkaitan, kata Timbalan Setiausaha Kerajaan negeri, Datuk Mohd Ridzwan Mohd Tahar.

Beliau berkata, kegagalan memenuhi syarat dan peraturan yang ditetapkan agensi berkaitan, produk yang dihasilkan pengusaha PKS tidak mungkin dapat dipasarkan terutama pada peringkat antarabangsa.

"Pengusaha PKS negeri ini perlu memandang ke hadapan terutama dalam aspek pemasaran produk yang dihasilkan, mereka tidak seharusnya berpuas hati dapat memasarkan di pasar malam, pasar tani dan pekan hari.

"Sebaliknya, mereka perlu berusaha untuk memasarkan produk yang dihasilkan pada peringkat antarabangsa," katanya ketika berucap pada majlis perasmian taklimat peraturan 3P anjuran Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama) daerah di Hotel Sri Malaysia, di sini, kelmarin.

Lebih 60 petani, peniaga dan pengusaha PKS menghadiri taklimat itu.

Mohd Ridzwan berkata, pengusaha PKS terutama yang terbabit dengan pengeluaran produk makanan seperti buah-buahan dan makanan kering bukan saja perlu menjaga kualiti tetapi juga aspek pembungkusan.

Katanya, aspek pembungkusan dan pelabelan dianggap tarikan utama pengguna untuk membeli produk dipasarkan sebelum mereka berpeluang menikmati makanan yang dibeli.

"Saya yakin jika petani, peniaga dan pengusaha PKS dapat memberi tumpuan kepada aspek kualiti, pembungkusan dan pelabelan tidak mustahil lebih banyak produk negara dapat dipasarkan pada peringkat antarabangsa.

"Satu lagi perkara tidak kurang pentingnya ialah pengesahan halal, logo halal pada setiap produk akan membuka lebih peluang pasaran di negara Islam.

"Saya difahamkan kini banyak produk negara terutama yang berasaskan pertanian seperti sayuran-sayuran dan buah-buahan berjaya dipasarkan ke luar negara," katanya.

Sementara itu, Pegawai Fama daerah, Ahmad Nayan, berkata Fama daerah dari semasa ke semasa akan menganjurkan taklimat peraturan 3P iaitu penggredan, pembungkusan dan pelabelan.

Katanya, program berkenaan penting bagi memastikan petani, peniaga dan pengusaha PKS di daerah ini memahami seterusnya dapat memberi perhatian kepada aspek berkenaan.

"Kita ingin memastikan apa juga produk yang keluarkan oleh golongan petani bukan saja mendapat permintaan menggalakkan daripada pengguna tempatan tetapi lebih penting berjaya dipasarkan ke peringkat antarabangsa," katanya.

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI