Tuesday, April 28, 2009

800 IKS dijangka sertai seminar pemasaran internet'09

image Tanpa pemasaran di Internet, perniagaan kecil di Malaysia kehilangan pelanggan berumur 20-39 tahun

Peniaga kecil kehilangan 84% bakal pelanggan baru setiap hari jika tidak memasarkan produk dan perkhidmatan mereka melalui internet hari ini.Trend ini semakin meningkat selepas kegawatan ekonomi seluruh dunia termasuk Malaysia berlaku. Berlaku peningkatan pengguna ke laman web peniaga dari 46 peratus sehingga 236 peratus.

Mencari barang dan perkhidmatan melalui internet menjadi cara pertama sebelum mereka membeli di kedai berhampiran. Pelanggan kini tidak akan ke kedai selagi tidak mencari maklumat produk dan perkhidmatan melalui internet terlebih dahulu.

Kaji selidik oleh kursusperniagaan.com ke atas Lelong.com.my mengesahkan penemuan ini. Laman web Lelong dilawati 100,000 pengunjung sehari. Didapati 84 peratus terdiri daripada mereka berusia 20 sehingga 39 tahun.

Berdasarkan statistik Lelong, peniaga kecil kehilangan 84% bakal pelanggan baru setiap hari jika tidak memasarkan produk dan perkhidmatan mereka melalui internet hari ini.

Trend ini semakin meningkat selepas kegawatan ekonomi seluruh dunia termasuk Malaysia berlaku. Berlaku peningkatan pengguna ke laman web peniaga dari 46 peratus sehingga 236 peratus.

Pembeli di internet berkata pengalaman membeli produk dan perkhidmatan sama seperti membeli di luar. Kajian e-dagang Visa mendedahkan sebab-sebab utama orang ramai membeli di
internet.

83 peratus pembeli berkata mereka mendapat harga terbaik daripada peniaga dalam internet. 88 peratus pembeli berkata mereka boleh membeli padabila-bila masa melalui internet. Manakala 82 peratus pembeli berkata mereka dapat membeli dengan mudah.

Berikutan peningkatan penggunaan internet menjelang tahun 2009, satu Seminar Pemasaran Internet untuk Bisnes Kecil Malaysia bakal dianjurkan oleh kursusperniagaan.com pada 7 Febuari 2009 bermula jam 9.00 pagi-5.00 petang.

Seminar sehari ini dijangka menghimpunkan 800 usahawan seluruh negara di Auditorium Utama, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM)

Seminar Pemasaran Internet untuk Perniagaan Kecil 2009 menjadi Persediaan peniaga kecil 2009 berikutan trend penggunaan internet semakin meningkat selepas kegawatan ekonomi berlaku.

Para usahawan akan didedahkan lima topik penting iaitu Rahsia penulisan iklan untuk menjual di Internet oleh penulis 10 buah buku di Malaysia, Zamri Mohamad.

Zamri Mohamad juga penulis buku terlaris Rahsia Bisnes Mamak yang diulang cetak yang menjadi tumpuan media di Malaysia dan Singapura. Zamri juga telah menghasilkan sepuluh buku yang terjual di rangkaian kedai buku seluruh negara dan secara Internet.

Terdahulu, beliau juga bertanggungjawab membina laman web kursusfrancais.com yang menjadi laman web rasmi kursus francais usahasama kolej antarabangsa DMDI milik kerajaan negeri Melaka dan Sprint Marketing Concept, sebuah konsultan perunding berdaftar di bawah PNS dan MARA.

Ia Kemudian diikuti dengan tajuk Cara mudah pembinaan laman web mini dan optimasi carian di internet oleh pembangun sistem kreatif, Izwan Wahab a.k.a Robotys

Perkongsian pengalaman oleh tim Flarebiz, usahawan Internet sepenuh masa, Adly Mukhtar a.k.a Labanon.

Dua topik bonus akan didedahkan kepada peserta seminar iaitu Pengurusan Risiko untuk Bisnes Kecil.Ia akan disampaikan oleh pakar dan pengamal serta penganalisis insuran bisnes kecil di Malaysia.

Selain itu, tajuk Pembinaan Jenama Bisnes Kecil. akan disampaikan oleh seorang peserta yang mengikuti sebagai forum penjenamaan antarabangsa baru-baru ini melibatkan enam pakar antarabangsa.

Maklumat lanjut Seminar Pemasaran Internet untuk Bisnes Kecil di www.kursusperniagaan.com.

Seminar Pemasaran Internet untuk Bisnes Kecil juga dianjurkan bersama Majalah IM, majalah internet pertama di Malaysia dan Primaya Solution.

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI