Friday, April 17, 2009

PKS: RM3.2b biayai 198 program


KUALA LUMPUR 14 April - Dalam tahun lepas sahaja kerajaan menyediakan biaya berjumlah RM3.2 bilion bagi 198 program dalam membangunkan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) dari pelbagai sektor, kata Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Pembangunan Industri Kecil dan Sederhana (SMIDEC),Datuk Hafsah Hashim, hari ini.

Hafsah berkata, program-program itu disasarkan ke arah pembinaan keupayaan dan meningkatkan kebolehan syarikat bagi memastikan kelestarian perniagaan masing-masing.

Sebanyak 317,000 PKS disasarkan meraih manfaat daripada pelaksanaan kegiatan-kegiatan ini, katanya dalam ucaptamanya pada Persidangan PKS Kebangsaan 2009 selama dua hari bermula di sini hari ini. Ucapan beliau dibacakan oleh Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif SMIDEC, Borhan Sidik.

SMIDEC menggunakan pendekatan menyeluruh dalam menggalakkan dan menaikkan taraf PKS melalui pelbagai program pembangunan dan bantuan kewangan.

Setakat ini, sejumlah 21,208 projek bernilai RM587.3 juta di bawah skim geran sepadan diluluskan manakala bagi skim pinjaman mudah, sebanyak 1,488 permohonan melibatkan pembiayaan berjumlah RM864.9 juta telah diluluskan.

Hingga 2008, sebanyak 859 PKS dikaitkan kepada syarikat multinasional dan syarikat berkaitan kerajaan serta syarikat-syarikat besar melalui kegiatan pemautan yang dilaksanakan oleh SMIDEC, dan ini menjana jualan terkumpul bernilai RM893.79 juta.

Kebanyakan kegiatan pemautan ini dilaksanakan semasa sesi pemadanan perniagaan pada SMIDEX tahunan.

Hafsah berkata, SMIDEC akan menganjurkan SMIDEX 2009, bertema "Inovasi dan Teknologi: Mengekalkan Kuasa bagi PKS" dari 3 hingga 5 Jun tahun ini di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur.

Acara ini akan diadakan serentak dengan Kongres Dewan Perniagaan Sedunia 2009.

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI