Thursday, February 6, 2014

9 Sumber Idea Segar Untuk Blog Bisnes Anda

Penulisan blog bisnes kini menjadi medium baru kepada para usahawan dalam aspek pemasaran dan promosi. Ada yang menjadikan laman-laman sosial seperti Facebook, Twitter atau Instagram sebagai saluran memperkenal produk masing-masing.

Penulis atau pemilik blog bisnes sedar akan kepentingan membina hubungan baik dengan pelanggan menerusi maklumat dan penyampaian berkesan mengenai produk dan perusahaan yang dijalankan. Kini, aspek penulisan dalam memikat hati pelanggan sudah seperti menjadi satu kemestian.

Oleh sebab sebilangan besar para usahawan bukanlah terdiri daripada penulis sejati, maka sindrom ‘mental block’ atau ketiadaan idea untuk menulis bukanlah sesuatu yang memalukan atau menghairankan.


Kadangkala pemilik blog bisnes bukan sahaja ketandusan idea menulis, malah kebuntuan mencari sumber untuk mendapatkan idea menulis perkara-perkara yang mahu dibaca oleh pembaca atau pengikut setia blog masing-masing.

Minggu ini Tim Majalah Niaga mahu bersama-sama pembaca meneroka 10 sumber idea segar dalam penulisan blog bisnes anda. Antara sumber-sumber penulisan yang di senaraikan mungkin tidak terlintas di fikiran pembaca budiman sebelum ini.

Kenapa penulisan yang segar dan menarik penting untuk blog bisnes anda? Ada banyak sebab namun antara yang penting adalah untuk tujuan SEO (pencarian Google), meluaskan jemaah pembaca/pengikut blog anda, memberi pendedahan kepada jenama produk/perniagaan anda serta untuk mengekalkan pertumbuhan pembaca blog yang konsisten.

Ayuh terokai 10 sumber Idea penulisan segar untuk blog bisnes anda!

1. Semak Soalan Pembaca Anda di Ruangan Soalan dan Jawapan (Q&A)

Masih ingat formula merangka karangan yang diajar oleh guru ketika di sekolah? Formula bertanya soalan-soalan seperti kenapa, mengapa, bila, apa dan di mana? Idea ini boleh diaplikasi oleh penulis blog bisnes.

Sumber untuk mencetuskan idea menulis anda boleh diperolehi di ruangan Soalan dan Jawapan laman web atau blog anda sendiri juga di laman web dan blog-blog milik individu lain. Pasti ada di antara deretan soalan daripda pembaca yang bakal menjadi pencetus idea untuk menulis di blog bisnes anda.

Anda bukan sahaja bakal mendapat idea menulis hasil daripada soalan-soalan kreatif pembaca, malah kemungkinan besar idea baru untuk penghasilan produk perniagaan anda!

Untuk mencari soalan pembaca dalam ruangan forum dalam niche anda melalui Google, hanya masukkan ‘niche + forum’ ke atas bar carian Google. Sebagai contoh, serum + forum. Laman web seperti Yahoo Answers dan Quora juga popular sebagai carian forum mahupun ruangan pembaca bertanya soalan.

2. Soalan- soalan Lazim

Lumrah pembeli/pembaca sentiasa mempunyai soalan sama ada berkaitan produk, harga, kesan, faedah dan sebagainya. Sekiranya diteliti, ada di antara soalan-soalan tersebut yang membantu anda menambahbaik produk, sekaligu mengilhamkan anda untuk menulis secara terperinci mengenai perkara tersebut.

Apakah ada sumber yang lebih baik untuk mengetahui mutu perkhidmatan atau produk anda melainkan daripada pelanggan anda sendiri? Idea penulisan yang boleh dicetuskan daripada ruangan soalan ialah menulis mengenai tip-tip atau cara mengatasi masalah yang diutarakan pembaca.

Sebagai contoh, jika anda menjual gril BBQ elektrik, anda boleh memberikan tip bagaimana untuk memanggang daging agar daging cepat empuk dan sebagainya. Selain itu, sediakan tip mengenai apa yang perlu dicari apabila pembaca berhasrat mebeli barangan elektrik menerusi internet.

Menerusi soalan, anda dapat menulis artikel baru di blog bisnes anda. Inilah sisi positif yang banyak manfaatnya sekiranya anda seorang usahawan dan penulis yang prihatin dan kerap menyemak dan respon kepada soalan-soalan pembaca.

3. Kajian Kes dan Infografik

Pembaca kanak-kanak bukan satu-satunya golongan pembaca yang mudah tertarik dengan bahan bacaan yang disertai unsur grafik dan warna menarik. Pembaca dewasa tidak terkecuali. Grafik, foto dan warna yang menarik sebagai ‘hiburan’ kepada mata pembaca.

Kandungan fakta grafik berwarna-warni adalah pendekatan yang tepat untuk menarik perhatian pembaca. Infografik mungkin akan meningkatkan jumlah pengunjung laman sosial anda dan membawa sejumlah besar trafik pembaca ke blog anda.

Walaupun ia mengambil masa dalam usaha mengumpul maklumat namun ia amat berbaloi. Mulakan dengan menyiarkan perkara-perkara menarik atau disebut sebagai ‘trivia’ berkenaan dunia bisnes.

Selain itu, lakukan sedikit soal selidik atau kajian kes dengan tujuan mendapatkan maklumat mengenai produk dan perusahaan anda. Jika anda menjalankan perniagaan secara dalam talian, anda boleh menjalankan kaji selidik melalui Google Analytics anda.

4. Blogger Jemputan

Penulisan ‘monotonous’ atau mendatar merupakan satu sindrom yang ada kalanya akan terjadi dikalangan penulis. Ia terjadi kerana terlalu fokus untuk menghasilkan artikel sehingga mengabaikan faktor-faktor yang menarik pembaca untuk membaca artikel anda.

Adakalanya gaya penulisan blog anda mungkinmembosankan. Ambil inisiatif menjemput penulis blog lain menulis di blog anda. Penulis jemputan tersebut mungkin mempunyai kalangan pembaca yang pelbagai.

Namun sebelum membuat jemputan, pastikan anda telah membaca blog penulis blog yang ingin dijemput, bagi memastikan blogger tersebut mempunyai idea penulisan yang berkualiti serta relevan untuk pembaca anda dan perniagaan anda.

Selain dapat menyuntik idea segar dan pembaharuan di blog bisnes anda, anda turut dapat meraih manfaat SEO daripada blogger jemputan anda.

5. Langgan/Ikut Blog Lain

Anda boleh melanggan ke blog RSS kegemaran anda atau blog-blog lain seperti Networked Blog, untuk memberikan sumber maklumat tetap blog popular dikalangan pembaca anda.

Ia merupakan sumber utama untuk mengetahui topik yang terkini dan sedang hangat diperkatakan. Gunakan sumber ini unutk idea-idea penulisan blog anda sendiri tetapi pastikan kandungan artikel atau penulisan anda tulen iaitu menulis daripada sudut yang lain dan gaya olahan yang berbeza walaupun isi kandungannya adalah sama.

6. Carian Laman ‘Social Bookmarking’

‘Social bookmarking’ merangkumi topik-topik blog dari seluruh dunia. Ia amat membantu sekiranya anda sering berhadapan situasi ‘mental-block’ ketika mahu menulis di blog bisnes anda.

Tajuk-tajuk topik blog lain boleh memberi anda ilham untuk menulis sesuatu yang terkini dan segar serta paling banyak carian di enjin carian internet.

7. Blog Komen

Blog komen, sama ada di blog anda sendiri atau di blog lain, boleh menjadi sumber utama idea untuk kandungan penulisan yang segar dan menarik. Komen-komen ini boleh membentuk idea-idea yang baik untuk kandungan baru dalam niche anda.

Tambahan pula ia terdiri daripada kandungan yang didorong oleh pembaca untuk para pembaca yang lain. Pembaca akan merasa dihargai apabila komennya diberi perhatian oleh blogger dan digunakan pula sebagai topik artikel di blog bisnes.

8. Sertai Google+, Facebook dan Grup LinkedIn di niche Anda

Sertai kumpulan yang menarik dan relevan di laman-laman web atau wujudkan group anda sendiri dan buat promosi mengenainya di laman sosial dan blog bisnes anda. Ini bertujuan untuk kekal berhubung dengan pakar-pakar industri dan berkongsi pandangan dan idea anda dengan mereka.

Sebagai balasan, anda pasti mendapat idea-idea baru untuk menulis di laman blog bisnes anda. Kumpulan-kumpulan ini juga sering mempunyai topik perbincangan terbaru dan terkini serta idea-idea yang segar.

9. Wujudkan Cabang Topik atau Peta Minda daripada Topik-topik Popular Blog Anda

Poin ini antara yang perlu diberi perhatian apabila anada hendak mula menulis selepas ini. Apabila penulis memecahkan topik-topik blog kepada pecahan-pecahan tajuk yang lebih kecil dan spesifik, ia akan menarik trafik pembaca kerana tarikan persembahan topik itu sendiri.

Cara ini bukan sahaja memberi anda idea-idea baru untuk mencipta isi kandungan artikel dan penulisan di blog, tetapi akan meluaskan variasi pembaca dan pengikut blog anda kerana peta minda yang anda reka boleh dipautkan ke laman-laman web lain yang popular tetapi berkaitan dan relevan dengan blog anda.

Jangan lupa kongsi dan sebarkan idea ini! 

Sumber: majalahniaga.com

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI