Thursday, February 6, 2014

Artikel ini mungkin buat anda berubah jadi usahawan.

Artikel ini mungkin buat anda berubah jadi usahawan. Jika anda sering baca blog Hidupringkas.com ini, anda tentu sedar saya sering menghasut agar para pembaca berubah jadi usahawan. Kalau dah sedar saya harap anda tak marah.

Saya tak pasti dah berapa ramai sudah yang berjaya saya hasut untuk berubah menjadi usahawan. Tak ada maklumat pula setakat ini.

Menarik jika ada yang sudi mengaku di ruang komen di bawah dengan berikan sebab kenapa anda berubah jadi usahawan. Nyatakan juga rasa lega anda kerana berjaya berubah jadi usahawan.

Setakat yang saya tahu secara pasti dah ada seorang yang berjaya saya hasut untuk berubah jadi usahawan. Kawan tersebut memberitahu saya bahawa dia nekad berubah jadi usahawan setelah sering membaca artikel tulisan saya. Alhamdulillah saya puji keberaniannya.

Kenapa saya sering hasut orang berubah jadi usahawan

Ada banyak faktor kenapa saya tak segan silu menghasut rakan-rakan diluar sana agar berubah jadi usahawan. Antaranya adalah:

Menjadi usahawan merupakan satu kerja yang mulia. Ramai yang tahu tentang maklumat 9 dari sumber rezki adalah dari berniaga. Bila berubah jadi usahawan anda perlu banyak bergantung pada Tuhan secara sedar. hanya itu tempat terbaik paling tinggi sebagai tempat pergantungan.

Ramai usahawan membuatkan bangsa kita kuat. Dunia sekarang bergantung bnayak pada kekuatan ekonomi sebagai penentu kekuatan. Negara yang maju dan kuat biasanya punyai ramai usahawan. Ekonomi negara juga akan kuat bila ramai orang jadi usahawan.

Menjadi usahawan banyak membantu jika mahu hidup ringkas. Berubah jadi usahawan banyak berkait rapat dengan keinginan mencari kebebasan. Masa, sumber dan fleksibiliti boleh digunakan sebaik mungkin jika anda jadi usahawan.

Menjadi usahawan membuatkan anda menyediakan peluang pekerjaan. Jika anda makan gaji, anda banyak menyumbang hanya pada majikan. Jika jadi usahawan anda banyak menyumbang pada ramai pekerja.

Lagi ramai usahawan, lebih banyak peluang untuk saya berbakti. Bila dah masuk umur lanjut sebegini, saya lebih banyak impikan untuk meninggalkan sumbangan. Nak jadi uslaz atau ulama saya dah jauh ketinggalan. Oleh kerana saya sendiri seorang usahawan, maka lebih bijak sumbangan itu disalurkan pada para usahawan.

Kenapa anda masih tak berubah jadi usahawan

Jika kita tanya orang ramai yang bukan usahawan, apa bayangan mereka terhadap rupa seorang usahawan tentu ramai yang akan berikan rupa begini:

Pakai pakaian kemas, bertali leher, beg James Bond penuh duit. Atau pakaian berjenama mahal, jam tangan mewah, dan kasut hebat.

Seorang yang memandu kereta mewah seperti BMW, Mercedes, Audi, Ferrari dan lain-lain seumpamanya.

Seorang yang cakap banyak dengan penuh yakin dan boleh menundukkan orang yang mendengar arahannya.

Bersifat kejam, cekal dan pentingkan keuntungan melebihi segala-galanya.Seorang yang tak ada masa. Sering ke sana sini sibuk menguruskan perniagaan besar.Seorang yang berpengaruh dengan kenalan ramai orang hebat terutamanya ahli politik atau kerajaan. Dan lain-lain lagi seumpamanya yang bila anda semak dan bandingkan dengan diri anda, ternyata anda bukan begitu. Lalu dengan penuh insaf, anda tertunduk sambil berkata aku bukan macam itu. Manakan layak aku jadi usahawan.

Jika itu pandangan anda, memang anda silap besar. Patutlah tak ada impian dan nekad untuk berubah jadi usahawan. Bayangan rupa seorang usahawan yang ada dalam kepala anda tidak lebih daripada imej palsu cereka filem Hindustan dan drama Melayu.

Berita baik untuk yang nak berubah jadi usahawan

Tahukah anda bahawa nak jadi usahawan tak ada syarat kelayakan samada dari segi:

Pendidikan. Siapa saja boleh jadi usahawan. Samada tak penah bersekolah, buta huruf, ada diploma, ijazah atau Phd…semua layak jadi usahawan. Pandai atau bodoh kedua-duanya layak jadi usahawan.

Rupa paras. Samada anda kacak, huduh, sederhana, pendek, tinggi, gempal, kurus, cacat, atau apa saja, anda layak jadi usahawan

Keturunan. Samada anda keturunan Raja, penghulu, miskin, kaya anda layak jadi usahawan. Begitu juga jika anda Melayu, Mat Saleh Jerman, Jawa Totok, Rawa, Banjar, India, Cina atau apa saja bangsa, anda layak jadi usahawan.

Umur. Tak kira tua atau muda, lanjut atau setahun jagung, bawah umur atau atas umur…anda semua layak jadi usahawan.

Nampaknya, siapa saja anda, yang sedang membaca artikel ini, memang layak jadi usahawan. Tak ada satupun syarat yang saya kemukakan di atas yang menghalang anda untuk berubah jadi usahawan.

Habis kenapa tak tanam nekad, kenapa tak ada usaha untuk berubah jadi usahawan lagi?

Hampir semua yang berubah jadi usahawan bermula dengan kesempitan

Ramai kawan-kawan saya yang naik BMW, Mercedes atau Ferrari sekarang ini bermula satu ketika dulu dengan naik bas.

Malah ada juga yang terpaksa jalan kaki kerana nak bayar tambang bas pun tak cukup. Duit yang ada hanya ngam-ngam untuk beli karipap dan air sirap sebagai makanan tengahari. Cuba tanya Shahabudeen Jalil jika anda kenal dia.

Ada seorang kawan saya yang sekarang ada Ferrari, kapal dan bisnes ratusan juta, satu ketika dulu pergi buat sales naik bas awam. Sampai destinasi masuk tandas tukar pakaian kemas dan mula masuk pejabat orang menagih jualan.

Ramai lagi kalau nak diceritakan bermula dari keadaan yang mungkin jauh lebih terusk daripada keadaan anda sekarang. Semua itu kawan-kawan saya yang saya kenal secara peribadi. Tak masuk lagi usahawan berjaya lain yang saya tak kenal…terlalu ramai.

Nah! itulah rupa sebenar usahawan. Mereka berubah jadi usahawan kerana mahu lari dari ketidak selesaan menuju keselesaan yang mereka impikan.

Berubah jadi usahawan dengan kenal pasti ketidak selesaan anda sekarang

Oleh itu jika anda nak berubah jadi usahawan mula senaraikan semua rasa tidak selesa anda satu persatu. Apakh ketidak selesaan anda sekarang sebagai seorang yang makan gaji?. Lihat senarai itu dan ulang baca sampai jelas.

Cuba bayangkan bagaimana dapat anda lari dari rasa tidak selesa itu dengan berubah jadi usahawan. Hanya itu saja cara terbaik untuk berubah jadi usahawan.

Lupakan semua perkara lain, selain dari nekad untuk keluar dari rasa tidak selesa anda sekarang enuju kepada keselesaan yang menanti di masa hadapan. Insyaallah jika panjang umur, diizinkan Tuhan, anda akan sampai.

Sumber artikel : hidupringkas.com

Keusahawanan berani berubah berubah jadi usahawan menjadi usahawan
Author: Mohd Shubhi Abdul   
Mohd Shubhi Abdul merupakan seorang usahawan yang suka hidup ringkas. Pernah berniaga di pasar malam, jual petai, jual kain, jual kerepek. Pernah juga jual baja dan telah bertemu dengan bermacam ragam usahawan lain. Kini memiliki beberapa syarikat perniagaan yang autopilot mula berkecimpung dalam dunia Biz Coaching.

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI