Monday, October 3, 2011

5 Elemen Penjenamaan Trump Tower

Menurut firma penjenamaan Mango Jar Multimedia yang berpangkalan di Kanada, jenama harus mempunyai elemen–elemen penjenamaan yang terdiri dari :
  1. Slogan atau tagline
  2. Warna identiti
  3. Fon identiti
  4. Imej identiti

#1 – Slogan atau Tagline

Trump Tower tidak mempunyai slogan khusus. Tetapi sebelum membina Trump Tower, Trump telah mempamerkan slogan The Trump Organization secara tidak langsung dalam kebanyakan projek-projek beliau, seperti Grand Hyatt Hotel dengan kemewahan dan keunggulan.

Hyatt Regency Hotel

Apabila projek Trump Tower dibuka untuk jualan unit-unit apartment, ia tidak menjadi masalah kepada Trump kerana bakal pembeli telah tahu tentang tagline tidak rasmi The Trump Organization, iaitu kemewahan dan keunggulan.

Berdasarkan situasi ini, tidak hairanlah jika Trump Tower mendapat sambutan hangat dari selebriti dan orang kenamaan di kota New York tersebut.

#2 – Warna Identiti

Elemen kedua yang dinyatakan ialah warna dentiti. Warna identiti berkait rapat dengan visi pemilik jenama, baik individu atau secara berkumpulan seperti syarikat. Di mana visi yang ada dalam impian dan perancangan mereka akan cuba diterjemahkan secara tidak langsung dengan warna identiti.

Warna identiti Donald Trump

Trump yang sukakan sesuatu bercirikan kemewahan, klasik serta eksklusif memilih warna keemasan untuk Trump Tower yang pertama ini. Visinya diterjemahkan tepat dalam produk ( Trump Tower) yang beliau rancangkan menjadi asas kepada penjenamaan The Trump Organization.

Kesannya luar biasa. Sejak terdirinya Trump Tower New York ini, Trump Organization meniti kejayaan demi kejayaan dengan mengambil alih banyak projek hartanah lama dan kurang sambutan, menjadi projek hartanah yang bernilai tinggi.

Contoh perubahan yang beliau lakukan adalah ketika mengambil alih Delmonico Hotel menjadi Trump Park Avenue. Delmonico Hotel dibina pada pada tahun 1929 dengan nama Viceroy Hotel.

Beliau membeli hotel ini dengan harga USD115 juta dan kos pengubahsuaian USD80 juta. Hari ini, beliau memperoleh keuntungan berlipat kali ganda, dengan penjenamaan Trump Park Avenue yang eksklusif dan elegan ini.

Untuk kita, dua elemen yang dinyatakan tadi wajar dipertimbangkan apabila ingin memulakan penjenamaan.

Tagline atau slogan yang ingin diletakkan sebagai sebahagian dari jenama perlu mempunyai beberapa ciri berikut. Antaranya adalah:

Air Asia, Now Everyone Can Fly

  • Ringkas, padat tetapi menarik untuk ditangkap oleh mata dan kekal dalam minda prospek. Contohnya AirAsia : Everyone Can Fly.
  • Mudah dingati dan senang difahami maksud yang ingin disampaikan. Mempunyai kata-kata yang berkaitan dengan produk utama.
  • Contohnya: HSBC Bank: Bank Sedunia Memahami Hasrat Setempat. Kata kunci “Bank”. Iaitu produknya adalah bank dan tagline pula diletakkan juga perkataan “bank” supaya pengulangan di dalam minda berlaku.

Berkenaan Warna Identiti, kita boleh sesuaikan dengan visi dan kategori sasaran pengguna kita. Kita juga perlu membezakan antara warna kesukaan kita, dan warna perniagaan agar perniagaan kita mencapai matlamatnya. Bukan berdasarkan warna kesukaan peribadi semata-mata.

Kajian warna identiti Donald Trump

Hal ini biasa berlaku kerana kita suka menyatukan diri kita dengan perniagaan yang dijalankan, sehingga akibatnya kita menjadi pekerja kepada perniagaan kita.

Berbalik tentang warna identiti. Lambang produk dan servis boleh juga digambarkan melalui warna seperti Cikgu Razali Kamaruddin, salah seorang trainer didikan dengan programnya Easy Study.

Buku beliau terbitan PTS Publications & Distributors yang bertajuk Tip Belajar Sedikit Dapat Banyak, mempunyai reka bentuk kaver yang ceria, dan berwarna warni untuk membolehkan sesiapa yang melihatnya tahu apa kandungan dan bentuk penyampaiannya. Ini bertepatan dengan sasaran pembacanya untuk pelajar 17 tahun ke bawah.

Jelas sekali penerapan elemen-elemen penjenamaan oleh Trump dalam pembinaan Trump Tower adalah satu strategi mantap pada peringkat awal, untuk pembangunan sebuah penjenamaan.

Mulakan membina jenama kita dengan apa jua nama bisnes dan servis pun tanpa menghiraukan apa yang dikatakan oleh orang lain.

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI