Wednesday, October 12, 2011

Menjadi Usahawan Bermula Dengan Hobi

Bukanlah fakta yang dongeng bahawa perniagaan biskut yang terkenal daripada Amerika Syarikat, Famous Amos hanyalah bermula dengan hobi. Hobi adalah satu pekerjaan yang dilakukan untuk mengisi masa lapang. Selalunya kita seronok melakukannya kerana ia memberi kepuasan dalam kerja yang dilakukan, lebih-lebih lagi jika ia secara tidak langsung memberikan pendapatan.

Kita lihat beberapa contoh bagaimana impak hobi boleh menjana wang. Contoh ini di ambil daripada StarBizWeek 23 April 2011.

Adelyn Koh memiliki syarikat menjual buku yang terpakai. Syarikat beliau Junk Book Store telah mendapat pengiktirafan Malaysia Book of Records sebagai kedai buku terpakai yang terbesar di negara. Bagaimana bermula cerita beliau?. Ia hanyalah bermula sebagai hobi suami beliau. Dia suka mengumpul buku-buku lama. Hinggalah suatu hari timbul idea untuk menjual buku-buku ini. Bermula dengan kedai kecil seluas 600 kaki persegi di Jalan Ampang kini syarikat beliau beroperasi di kedai 3 tingkat di Jalan Tun H.S. Lee (5 minit daripada Pasar Seni) dengan mempunyai 1 juta buku-buku lama. Dicatatkan terdapat stok buku yang diterbitkan pada kurun ke 19.

Manakala Ratnam seorang yang meminati Volkswagen Beetle 1967 suka “bermain-main” dengan kereta kegemarannya pada hujung minggu. Bermula dengan menukar minyak enjin serta membaiki brek, lama kelamaan beliau mencuba kepada kerja-kerja berat seperti “overhaul enjin”. Sehinggalah suatu hari seorang rakanya yang memiliki kenderaan yang sama meminta beliau membaiki kenderaannya. Ratnam tidak meminta bayaran kerana dia menganggap ini adalah satu pertolongan. Namun demikian rakan-rakan beliau memperkenalkan perkhidmatan Ratnam hinggakan mereka sanggup membayar kerja Ratnam sendiri. Kini walaupun sudah bersara daripada kerja asal, Ratnam menjadikan kerja membaiki Wolkswagen Beetle adalah penjana pendapatan beliau.

Khalid yang berumur 32 tahun daripada Terengganu bercita-cita untuk menjadi pemain bola sepak professional. Namun takdir menentukan bahawa tugas sebagai guru adalah punca rezekinya. Namun demikian minat terhadap bola sepak masih mendalam. Sebagai guru beliau mempunyai banyak masa lapang. Bermula pada cuti hujung minggu, beliau membuka kelas latihan bola sepak percuma kepada kanak-kanak di kawasan kejiranan beliau. Lama kelamaan kumpulan ini semakin membesar. Bagi beliau duit bukanlah perkara pokok, yang utama melakukan kerja yang beliau minati adalah kepuasannya.

Ini adalah sebahagian contoh-contoh perniagaan yang bermula sebagai hobi di masa lapang. Perkara utama dalam memberikan hasil kerja yang terbaik adalah minat terhadap kerja yang dilakukan.

Sumber:Bina usahawan.com

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI