Wednesday, October 12, 2011

Kitaran Jualan (5)

Setelah kita berjaya membuat kajian berkaitan permintaan serta kita wujudkan produk yang membantu permasalahan bakal pelanggan kita, maka proses seterusnya ialah pembelian.

Apabila pelanggan bersetuju untuk membeli produk/perkhidmatan yang disediakan, bermula dari situlah perniagaan kita mula berkembang. Seandainya kita berjaya menarik pelanggan datang lagi untuk berlanggan dengan kita maka lebih cepat lagi kita mampu untuk mengembangkan perniagaan kita.

Bagaimana kita mampu menarik pelanggan kita?

1.Menyediakan perkhidmatan yang terbaik kepada pelanggan. Berikan senyuman walaupun pada mulanya hanyalah sebuah lakonan. Jika kita selalu lakukan, maka senyuman kita akan datang secara semulajadi.

2.Bersikap jujur. Jangan sesekali menipu dalam urusniaga kita. Jika pelanggan tahu akan sikap buruk ini, maka tidak mustahil nama buruk kita akan dijaja oleh mereka.

3.Berikan produk/perkhidmatan yang terbaik untuk kepuasan pelanggan. Semua pelanggan akan datang semula jika mereka berpuas hati dengan produk/perkhidmatan yang mereka telah gunakan. Mereka juga tidak segan silu mempromosi produk syarikat kita kepada rakan-rakan mereka.

Pendapatan hasil jualan yang diperolehi boleh menampung kos perjalanan perniagaan kita dan seterusnya membantu meningkatkan keuntungan perniagaan. Semakin banyak jualan syarikat kita, maka semakin banyak keuntungan yang perolehi

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI