Monday, October 3, 2011

agaimana Membawa Masuk Pekerja Berbakat Dalam Organisasi

Meskipun kita hanya mengenali nama individu dalam syarikat-syarikat gergasi seperti Microsoft (Bill Gates), Apple (Steve Jobs) dan pelbagai lagi, namun pembangunan dan perkembangan syarikat ini tidak bergantung pada diri mereka seorang.

bill gates

Dalam satu temubual bersama Steve Jobs berkenaan rahsia syarikat Apple cepat berkembang, beliau memberitahu;

“Syarikat kami mempunyai pekerja yang berbakat dalam skil masing-masing. Ini adalah faktor utama syarikat Apple pantas berkembang.”

Penjelasan beliau memberitahu, sekiranya kita ingin membangunkan syarikat ke tahap yang lebih tinggi, maka salah satu faktor yang perlu diambil kira adalah mempunyai sebilangan kerja yang mempunyai bakat, mengikut bidang masing-masing.

Sebagai contoh, syarikat ABC Enterprise merupakan syarikat pembinaan laman web. Bagi mengembangkan perniagaan, pemilik syarikat perlu mencari pekerja yang berbakat dalam skil pengaturcaraan web, pereka grafik, dan sebagainya.

Pemilik syarikat tidak seharusnya menumpukan kerja-kerja produksi. Ini kerana tugas kita sebagai pemilik adalah fokus untuk mencapai visi dan misi, merangka strategi bagi membawa syarikat ke tahap yang lebih baik, dalam tempoh masa yang ditetapkan.

Persoalannya, bagaimana untuk kita mencari sebilangan individu yang berbakat ini?

Hadir Ke Acara Rasmi (Networking)

Aaron Haris, pengasas dan ketua eksekutif Tutorspree menyatakan, untuk mencari pekerja-pekerja yang berbakat, kita perlu tahu di mana mereka berada. Salah satu contoh adalah menghadirkan diri ke acara-acara rasmi yang berkaitan dengan bidang pekerjaan kita.

hadir ke acara rasmi

Contohnya, sekiranya kita mencari pereka grafik laman web, kita boleh datang ke acara-acara yang memfokuskan pada bidang ini. Dari sini, kita dapat berkenalan dengan lebih ramai pereka grafik laman web.

Terdapat 5 fasa yang perlu dilakukan, sebelum menjemput mereka untuk menghadiri sesi temuramah kerja di syarikat kita:

  1. Menilai personaliti (pakaian, cara bercakap dan sebagainya).
  2. Menilai hasil kerja (portfolio klien-klien sebelum ini).
  3. Membina hubungan yang baik dengan mereka.
  4. Memberikan kad bisnes syarikat kita.
  5. Sekiranya kita berminat pada hasil kerja, terus jemput mereka untuk menghadiri temuramah kerja.

Cara ini lebih mudah untuk mempengaruhi mereka menyertai syarikat kita. Kita juga perlu memastikan penampilan kita baik, supaya mereka dapat menilai dari aspek yang positif ketika saat pertama berjabat tangan.

Melihat Hasil Kerja Rakan Sosial Di Facebook

Masyarakat tempatan lebih cenderung menggunakan Facebook, berbanding laman sosial yang lain seperti Twitter, Linkedin dan sebagainya. Justeru itu, kita boleh menggunakan peluang ini untuk mencari pekerja yang berbakat, tanpa perlu bersua muka.

berkomunikasi bersama pekerja melalui Facebook

Caranya mudah, apa yang kita akan lakukan adalah melihat setiap perkongsian mereka di Facebook. Dalam kes pereka grafik, rakan sosial di Facebook gemar untuk berkongsi hasil kerja mereka secara formal dan non-formal.

Kita boleh menilai hasil-hasil kerja mereka dengan menggunakan Facebook. Sekiranya kita berminat untuk menjadikan mereka pekerja tetap, hubungi sahaja mereka menggunakan fungsi ‘Message’ atau ‘Wall Post’.

Namun begitu, adakah kita dapat menjamin mereka akan berminat untuk memasuki syarikat kita?

Jawapannya, tidak.

Walau bagaimanapun, untuk mencerahkan lagi peluang bagi mempengaruhi mereka menyertai syarikat kita, kita perlu…

Menampakkan Kematangan dan Potensi Syarikat

Setiap pekerja mahu kepastian dan keselamatan, sebelum mereka membuat keputusan untuk menyertai kita. Mereka tidak mahu bekerja dalam syarikat yang tidak selamat, khususnya dari segi kewangan syarikat.

kerja berpasukan

Oleh itu, sentiasa cantikkan maklumat syarikat kita agar bakal pekerja kita dapat lihat potensi, dan kematangan syarikat. Dengan ini, bukan sahaja mereka yakin untuk bekerja dalam organisasi, malah ia akan memotivasikan diri mereka untuk menghasilkan kerja-kerja yang terbaik bagi menaikkan taraf syarikat.

Pekerja-pekerja berbakat ini juga cenderung untuk meninggalkan syarikat kita sekiranya tugasan mereka tidak diselaraskan dengan baik. Justeru itu, kita perlu pastikan skop kerja yang akan diberikan adalah berdasarkan skil utama mereka.

Adakah Bisnes Kita Memerlukan Pekerja?

Bagi yang menjalankan bisnes sederhana kecil, apakah kepentingan mempunyai pekerja dalam organisasi kita? Adakah ia dapat meningkatkan produktiviti kita atau sebaliknya?

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI