Sunday, October 16, 2011

Tip Dan Panduan Pengiklanan di Internet

Artikel kali ini sedikit teknikal dan tahap pertengahan (intermediate). Namun saya cuba menerangkan dengan tulisan yang mudah difahami..

Salah satu cara mendapatkan trafik (pelawat) ke laman web perniagaan adalah dengan mengiklankan di mana-mana laman web yang mempunyai trafik yang tinggi.

Namun, di dalam keghairahan mengiklan itu, beberapa perkara perlu diambil perhatian agar kita tidak tertipu atau mengalami kerugian di dalam kos pengiklanan yang dikeluarkan. Seboleh mungkin, kita mahu mendapat hasil sekurang-kurangnya memperolehi pelawat ke laman web kita dari pengiklanan tersebut.

Istilah:

Pengiklan (advertiser) adalah pihak atau individu yang mengiklan. Anda adalah advertiser jika anda mengiklan di mana-mana laman web.

Publisher (Site Owner) iaitu pemilik laman web yang mengurus ruang pengiklanan di laman web beliau tersebut.

Di antara beberapa perkara penting yang perlu dititik-beratkan adalah:

1. Tanya pengiklan yang pernah mengiklan di laman web tersebut. Berapakah kadar purata trafik yang mereka perolehi dan juga conversion yang berlaku. Data-data sebegini amat penting agar kita dapat membuat rumusan awal hasil yang akan kita perolehi kelak.

Di mana boleh bertanya? Ada beberapa cara:

  • Lihat iklan di laman web tersebut dan masuk ke laman web pengiklan itu dengan klik pada iklan mereka. Kemudian dapatkan maklumat komunikasi seperti emel untuk menghubungi mereka bagi membuat pertanyaan seperti pengalaman mereka mengiklan di laman web tersebut.
  • Bertanya di dalam forum komuniti (seperti wangcyber.com). Ada dua kaedah: (i) Buka thread pertanyaan, (ii) Gunakan fungsi Private Message untuk menghubungi ahli forum yang dirasakan boleh menjawab atau pernah mengiklan di laman web tersebut.

2. Minta pihak laman web tersebut memberikan screenshot statistik trafik untuk beberapa bulan yang lepas termasuk bulan yang terkini. Ini wajib. Kalau mereka tidak mahu dedahkan, elakkan mengiklan. Kemungkinan besar mereka tidak akan berlaku jujur. Melihat statistik juga membolehkan kita menilai harga yang mereka kenakan sama ada ia berbaloi atau tidak.

Kita perlu melihat statistik harian & bulanan. Tidak boleh sekadar melihat trafik yang terkumpul. Sebagai bakal pengiklan, kita perlu mempunyai beberapa maklumat terlebih dahulu sebelum membuat bayaran bagi mengiklan di sana. Kita umpama pelabur di mana kita perlu merujuk prospektus atau maklumat berkaitan sebelum membuat keputusan untuk melabur wang.

Contoh screenshot trafik bulanan:

Statistik Bulan TertentuStatistik Bulan Tertentu
statistik smartusahaStatistik Bulanan

Di antara data-data lain yang juga boleh membantu:

  • Peringkat umur (range) dan jantina pelawat laman web tersebut. Ini penting agar pengiklanan kita berbaloi. Contohnya jika kita menjual produk untuk lelaki dewasa, tetapi laman web tersebut peratusan besarnya adalah kanak-kanak, maka sudah pasti pengiklanan produk itu adalah tidak sesuai.
  • Punca trafik. Mereka tidak perlu memberikan data yang spesifik kerana pihak publisher juga ada hak dalam sesetengah perkara. Cukup mereka berikan peratusan. Contohnya 60% dari enjin carian, 20% dari social networking websites (seperti Facebook.com atau Twitter.com) dan 20% secara direct/terus ke laman web. Mengetahui punca trafik itu akan memberikan kita ‘idea’ awal kehendak-kehendak atau ‘ragam’ bagi setiap trafik tersebut. Selain itu, kita juga boleh tahu kualiti trafik ke laman web publisher tersebut kerana ada sesetengah laman web menggunakan teknik yang sekadar menghasilkan trafik yang tidak berkualiti.

3. Minta pihak laman web tersebut memberikan testimoni pengiklan yang pernah mengiklan. Jika belum tiada, minta mereka meminta testimonial daripada pengiklan sebelum ini (jika ada). Cara ketiga ini hanyalah satu kaedah tambahan sahaja.

4. Semakan Anggaran Trafik

Walaupun mereka telah memberikan segala maklumat dan data, namun kita perlu mengesahkannya. Salah satu cara adalah dengan bertanya pengiklan yang pernah mengiklan. Namun untuk menguatkan lagi segala data yang ada, kita boleh melakukan sedikit semakan atau kajian sendiri:

(i) Gunakan Alexa.com: Masukkan URL laman web tersebut. Akan dipaparkan beberapa maklumat tertentu. Kadar ketepatan menggunakan cara ini bukanlah muktamad. Ia sekadar salah satu panduan (guideline) sahaja.

Contoh Alexa Blog SmartUsaha.com:

Alexa SmartUsaha.comAlexa SmartUsaha.com

Latihan: Cuba anda masukkan URL laman web terbesar di Malaysia seperti www.utusan.com.my, www.hmetro.com.my, www.harakahdaily.net dan lain-lain.

Di antara online tools lain yang boleh dicuba:

Atau boleh cari website tools yang lain dengan menaip website traffic checker di google.com.

(ii) Semak backlink. Semakin banyak backlink terutama dari pelbagai laman web, maka secara teorinya, semakin banyak trafik yang akan datang ke laman web tersebut. Backlink bermaksud link URL laman web itu di laman web lain.

Salah satu online tools yang boleh anda gunakan untuk semakan backlink adalah:

http://www.backlinkwatch.com

Anda boleh cari tools yang lain dengan menaip backlink checker di google.com.

Contoh backlink bagi blog smartusaha.com:

Jumlah Backlink Blog SmartUsaha.comJumlah Backlink

Catatan: Penilaian dari segi backlink hanyalah satu pilihan sahaja dan ia tidak wajib. Namun ia satu kelebihan. Jumlah backlink boleh menggambarkan sejauh mana kekuatan laman web tersebut.

Kesimpulan

Pengiklanan tidak boleh dilakukan begitu sahaja tanpa sebarang analisa dan persediaan awalan. Memang setiap perkara ada risiko, tapi kita perlu mengurus dan meminimakan risiko tersebut. Dengan beberapa kaedah di atas, semoga usaha pengiklanan kita tidak hanya sekadar usaha yang sia-sia.

Apa yang ingin saya sampaikan di sini adalah, jangan serahkan segalanya kepada pihak publisher (pemilik laman web) yang membuka ruang iklan tersebut, melainkan anda sudah kerap mengiklan di sana atau sudah mengetahui hasilnya (results). Atau, laman web tersebut memang mempunyai reputasi yang tidak boleh dipersoalkan lagi.

Sumber: Smart Zul

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI