Wednesday, October 12, 2011

Bina empayar perniagaan dari rumah

Bekerja di rumah bukan perkara asing lagi. Telah ramai menceburi bidang “pekerja bebas atau freelance” tanpa ragu-ragu mungkin disebabkan tiada pekerjaan tetap, menukar hobi atau baru berjinak-jinak dalam sesuatu perniagaan.

Apa yang anda harus faham tentang konsep bekerja dari rumah

1. Tidak semestinya melarang anda berjumpa dengan pelanggan.
2. Anda boleh memperagakan pejabat anda kepada pelanggan
3. Anda boleh membuat pelancaran atau pembukaan
4. Anda boleh bermesyuarat, bersosial sepertimana hari-hari bekerja dengan majikan.
5. Anda boleh berpenampilan menarik (bukanlah sekadar memakai baju kelawar atau kain pelekat)
6. Anda boleh memenangi tender dll
7. Anda boleh menampilkan bakat, kepakaran dan pengalaman kepada pelanggan
8. Anda berhak menentukan konsep perniagaan; bersemuka atau tidak bersemuka
9. Anda boleh menyaman pihak lain dan juga disaman
10. Anda bebas membuat keputusan
11. Anda bebas membuat polisi syarikat
12. Anda berhak merekrut pekerja (tempatan atau dari luar Negara)

Bermakna daripada senarai di atas, anda lah majikan, anda lah pekerja dan anda lah pentadbir. Walaupun rumah anda telah menjadi dua dalam satu, iaitu sebuah pejabat-rumahtangga, anda perlu lah memperkenalkan pejabat anda itu kepada masyarakat. Melainkan anda hanya menjadi agensi atau melakukan kerja sumber luar (outsourcing) seperti perundingan kepada syarikat lain, mungkin anda hanya memerlukan sebuah blog berdaftar atau website statik yang sekadar menyenaraikan perkhidmatan anda tanpa perlu interaktif, kecuali beremel sahaja.

Ciri-ciri umum memulakan pejabat atau ruang perniagaan di rumah.

Sukarkah hendak membina sebuah pejabat-rumahtangga anda? Tidak sesukar yang disangkakan jika anda telah menjadikannya pejabat yang sebenar-benarnya, iaitu tempat bekerja dan bukan tempat makan merangkap tempat bekerja, atau ruang rehat merangkap tempat bertemu pelanggan. Beberapa perkara perlu diteliti sebelum memulakan pejabat di rumah:

1. Ruang yang sesuai
-Untuk memiliki sebuah ruang yang selesa memerlukan pengorbanan. Adakah rumah anda cukup luas untuk dijadikan ruang terapi kecantikan?Adakah ruang tersebut sekadar sesuai untuk seorang penulis menulis artikel atau buku-buku? Adakah anda perlu merenovasi ruang lain khusus untuk dijadikan pejabat? Anda tentu pernah menonton filem Anak Bapak. Pada zaman itu Tan Sri P.Ramlee sudah menyerlahkan idea tentang konsep pejabat di rumah.
-Selain sesuai, adakah laluan ke pejabat anda itu (sekiranya anda perlu bertemu pelanggan, bermesyuarat dengan pihak tertentu dll) berasingan? Tidak professional sekiranya pihak luar terpaksa memasuki pintu ruang tamu anda, kemudian melalui bilik-bilik tidur untuk ke ruang mesyuarat.

2. Kelengkapan pejabat atau pusat perniagaan anda
Ini bergantung pada jenis perkhidmatan yang ditawarkan. Jika anda membuka salon kecantikan mini, sebagaimana diketahui sudah tentulah harus memiliki pengering rambut, kelengkapan untuk mencuci rambut, troli, perabot untuk menggunting rambut. Perlu diambil kira, adakah kesemua ini sekadar ada atau benar-benar boleh menatarias rambut dan gaya seseorang insan? Jika hanya boleh menggunting rambut, tetapi pelanggan terpaksa pula ke salon lain untuk mencuci atau mewarnakan rambutnya, dinasihatkan anda jangan berani-berani membuka sebuah salon kecantikan.

Bagaimana mempromosi pejabat atau ruang perniagaan di rumah?

Walaupun beroperasi dari rumah, kita hendaklah sentiasa kelihatan professional dan benar-benar memenuhi citarasa pelanggan. Walaupun anda sekadar seorang penulis amatur, anda boleh mempromosikan ruang bekerja anda bagi menarik perhatian pelanggan.Caranya:

1. Promosi dengan menggunakan blog. Protokol blogspot, wordpress dll sudah menjadi kelaziman. Lebih baik, anda memiliki domain berbayar anda sendiri.Anda lah pemiliknya, anda juga lah yang berhak mempamerkan gambar-gambar ruang kerja anda, testimonial pelanggan, sampel kerja atau berinteraksi dengan pembaca blog.

2. Promosi konvensional seperti mengirimkan brosur, fliers, menampal banner, bunting atau jika anda bermodal, mungkin membina sebuah papan tanda kecil lebih menjimatkan dalam jangka masa yang panjang.

3. Promosi besar-besaran seperti di media elektronik dan cetak.

4. Promosi rangkaian sosial seperti di Facebook, Tagged, Twitter dll.

5. Promosi di forum-forum pembaca

6. Promosi lebih konvensional dengan membuka boost sebagai hari bertemu pelanggan.

7. Paling penting, dari segi daya tarikan perniagaan dari rumah. Anda haruslah membuktikan kepakaran anda dalam bidang perniagaan yang anda ceburi.

Rasanya dalam keenam-enam cara promosi di atas, ramai yang sudah tahu tetapi bukan semua orang mempraktikkannya. Malah ada yang masih rasa kabur dan mula berputus asa.Janganlah begitu. Sekecil-kecil tips kadang kala orang lupa dan alpa tetapi jika anda tidak mula bertindak, ibarat anda hanya berangan-angan seperti Mat Jenin.

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI