Wednesday, October 12, 2011

Pengurusan Dana Persaraan

Simpanan dalam pelbagai instrumen pelaburan yang memberikan pulangan yang baik adalah satu perancangan kewangan yang wajar. Sebaiknya mulakan dengan konsisten sejak mula-mula lagi melangkah ke alam pekerjaan. Oleh yang demikian kita sudah mempunyai tempoh yang panjang untuk menyimpan. Berbanding jika kita baru memulakan simpanan pada 2-3 tahun sebelum umur bersara, maka pendeklah tempohnya.

Menyimpan dalam institusi pelaburan yang mempunyai pulangan yang besar lebih baik daripada menyimpan dengan institusi yang memberi sedikit pulangan. Ini bermakna wang anda bekerja keras dan memberikan gaji kepada anda dengan jumlah yang lebih. Dan sudah tentunya pastikan tempat simpanan anda di iktiraf oleh kerajaan Malaysia sebagai institusi pelaburan yang sah.

Menyimpan untuk dana persaraan bermakna menyimpan untuk kegunaan pada usia emas. Jadi harap maklum bahawa segala perbelanjaan semasa perlulah diambil daripada akaun kegunaan semasa sahaja. Walau apapun yang terjadi jadikan akaun simpanan persaraan adalah untuk masa depan anda sahaja. Tiada kaitan untuk kegunaan masa kini.

Bagi individu yang memulakan simpanan pada usia muda, maka tempoh yang panjang sebelum usia persaraan berbagai-bagai situasi akan datang. Maka persiapkan diri dengan segala jangkaan yang kita tidak sangka datang menimpa. Kematian, cacat kekal, sakit kritikal mahupun kemalangan adalah antara risiko yang dimaksudkan. Simpanan yang mempunyai elemen perlindungan kewangan disamping menyediakan pulangan yang lumayan adalah cara terbaik dalam salah satu penyediaan dana simpanan anda kelak.

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI