Wednesday, October 12, 2011

Kitaran Jualan (3) - Berikan Penyelesaian

Produk dan perkhidmatan yang ditawarkan kepada pelanggan bertujuan untuk membantu menyelesaikan masalah pelanggan. Setiap seorang daripada kita membeli atau menggunakan perkhidmatan bukanlah tanpa tujuan. Tetapi untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi pelanggan itu sendiri.

Apabila kita menghampiri bakal pelanggan ataupun pelanggan itu sendiri datang ke premis perniagaan kita bermakna mereka sedang dalam proses menyelesaikan permasalahan mereka.

Oleh yang demikian, semasa memberikan penyelesaian melalui perniagaan kita, beberapa perkara yang harus diambil kira sebagai memastikan perjalanan perniagaan kita dan urusan oleh pelanggan berjalan lancar.

Antara yang menjadi persoalan utama ialah berikan bantuan / perkhidmatan perniagaan dengan cekap, pantas, berhemah, jujur serta profesional. Jadikan urusniaga perniagaan anda suatu penyelesaian perniagaan yang disenangi oleh pelanggan.

Berikan penerangan dengan mudah dan senang difahami oleh pelanggan. Jadikan urusniaga perniagaan anda suatu yang mudah dan ringkas. Pelanggan datang kepada peniaga untuk menyelesaikan masalah bukanlah menambah masalah yang diberikan oleh anda sebagai peniaga.

Seterusnya jadikan komunikasi dalam urusniaga ini dalam suasana yang harmoni. Kadang-kadang ada golongan pelanggan yang datang dengan keadaan yang agak tidak menyenangkan. Anda perlu sabar dan bawakan situasi urusniaga dalam suasana yang aman tanpa perbalahan.

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI