Wednesday, October 12, 2011

Serius Untuk Menyimpan

Dalam merancang persediaan keperluan kewangan semasa persaraan, adakah kita betul-betul berdisplin dalam membuat simpanan. Adakah kita serius untuk menyimpan. Adakah kita hanya terikut-ikut rakan lain yang sama-sama menyimpan tetapi hakikatnya kita mengeluarkan kembali simpanan pada tengah bulan. Jangan jadikan budaya menyimpan sebagai ikutan tanpa mengetahui matlamat yang sebenar.

Persoalan ini yang kita perlu ingat mengingati antara satu sama lain betapa perlunya budaya menyimpan. Tetapi penulisan kali ini bukan hanya menyentuh budaya menyimpan, tetapi kita perlu fikirkan adakah simpanan kita itu benar-benar memberi keuntungan.

Sebagai contohnya, kita menyimpan RM1 juta sebagai tabung persaraan dalam akaun simpanan. Hanya berbekal dividen tidak sampai 1% setahun, kita hanya dapat nilai hampir RM10 ribu setahun. Dengan anggaran inflasi 3% setahun, maka nilai semasa wang kita tidak akan memberi keuntungan apa-apa dalam simpanan kita. Malah nilai ia akan mengecil sedikit demi sedikit.

Dalam situasi ini maka perlunya kita untuk membuat pelaburan yang akan memberikan pulangan yang tinggi berbanding kenaikan inflasi. Kini ramai yang mempunyai pengetahuan yang luas dalam pelaburan. Akibat pengetahuan luas, namun sering kali ramai individu yang masih mengikut kehendak nafsu untuk menyertai skim pelaburan yang tidak mendapat kelulusan kerajaan.

Oleh sebab itu sering kali muncul kisah-kisah individu yang tertipu dengan skim pelaburan yang kononya memberi pulangan yang lumayan. Hakikatnya ia adalah skim penipuan hanya mengaburi orang ramai dengan janji palsu. Justeru itu, kita seharunya perlu peka kepada pengetahuan pelaburan agar pelaburan yang ingin kita lakukan mestilah selamat dan tahu risikonya.

Sumber:Bina ushawan.com

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI