Wednesday, October 12, 2011

Kitaran Jualan (4)

Setelah kita menyediakan penyelesaian kepada pelanggan, dan kini mula untuk mencadangkan pilihan terbaik untuk bakal pelanggan kita. Mencadangkan pilihan terbaik memerlukan kita sebagai penjual mengetahui produk yang terbaik bagi menyelesaikan permasalahan pelanggan kita.

Senario yang selalu kita hadapi bila berhadapan menu yang banyak apabila masuk dalam sebuah restoran. Soalan : “Emmm makan apa yang sedap di sini ? “. Jadi apabila berhadapan dengan situasi ini, peniaga seharusnya terlebih dahulu peka dengan soalan yang sering kali diajukan kepada kita. Pastikan jawapan yang diberikan benar-benar memberi panduan lengkap bagi memuaskan hati pelanggan.

Untuk menjawab soalan ini, pastikan cadangan yang diberikan haruslah mempunyai kualiti produk yang tinggi dan menjadi kegemaran orang yang datang ke kedai kita. Dan tidak mustahil barangan yang mendapat permintaan tinggi agak istimewa dan harga berlainan daripada yang lain.

Jangan jadikan situasi ini sebagai batu loncatan untuk mendapat keuntungan yang berlipat kali ganda. Jika pelanggan mengetahui situasi ini, maka mereka tidak lagi berlanggan dengan kita pada masa akan datang.

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI