Wednesday, October 12, 2011

Kitaran Jualan (2) -Mengenali Masalah / Keperluan Pelanggan

Pelanggan adalah manusia. Kita semua juga adalah pelanggan yang membeli / menggunakan perkhidmatan antara satu sama lain. Oleh yang demikian apakah pelanggan inginkan dalam kehidupan mereka? apakah masalah yang sering dihadapi oleh golongan pelanggan bagi memenuhi keperluan mereka?.

Untuk itu, kita sebagai usahawan perlu sentiasa peka terhadap apa yang pelanggan inginkan bagi memenuhi keperluan dalam hidup mereka. Dalam senario ini kita boleh bahagikan keadaan waktu bila pelanggan memerlukan produk anda.

Dalam masa beberapa jam lagi, mungkin perut anda lapar dan tekak berasa dahaga. Oleh yang demikian kita memerlukan makanan dan minuman pada setiap masa. Berbanding dengan pakaian, setiap hari kita hanya memerlukan 1 jenis pakaian untuk bekerja, maka kita tidak perlukan untuk membeli pakaian setiap jam.

Berbanding telefon, bekalan air dan elektrik sudah menjadi keperluan pada zaman kini, maka sudah tentu kita memerlukan penggunaan bekalan ini pada setiap masa yang diperlukan. Kita gunakan tenaga ini apabila diperlukan dan menutupnya jika tidak perlu lagi. Dan apabila diri terasa inginkan suasana percutian, kita memerlukan tiket penerbangan, hotel, kenderaan, pemandu pelancong dan berbagai keperluan untuk bercuti. Untuk itu kita memerlukan produk percutian ini hanya apabila saat yang diperlukan.

Boleh dirumuskan, sesuatu produk itu akan dicari oleh pelanggan apabila sudah sampai masanya diperlukan. Namun ada juga produk yang perlu di “beli” atau digunakan frasa didaftarkan sebelum saat diperlukan. Ini merujuk kepada produk perlindungan takaful kerana kita perlu mencarum pelan takaful sebelum musibah datang melanda. Kerana pada saat ini kita amat memerlukan sumber kewangan.

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI