Monday, October 3, 2011

Trump Tower – Elemen Penjenamaan (Part II)

Artikel kita kali ini adalah ulasan lanjut tentang dua lagi elemen penjenamaan. Sambungan daripada elemen penjenamaan yang telah dibahaskan, dalam artikel Trump Tower : Kajian Penjenamaan -Elemen Penjenamaan Bahagian 1.

Seterusnya, elemen ketiga penjenamaan yang dipratikkan Trump untuk Trump Tower ini, seperti yang digariskan oleh firma penjenamaan Mango Jar Multimedia dari Kanada itu adalah Fon (tulisan) Identiti. Mungkin ini persoalan remeh yang terlalu jauh untuk kita fikirkan.

Walaupun begitu, bayangkan jika kita mencipta logo, membuat tanda dagangan, tanda perniagaan premis, kad perniagaan dan sebagainya yang mempunyai tulisan yang sukar untuk dibaca, dan gagal difahami dengan cepat dan tepat. Apakah kesannya ke dalam minda pasaran?

Menurut John Cantwell :

“Meletakkan perkataan TRUMP TOWER di pintu masuk menara tersebut dengan semua huruf besar, dan direkabentuk keemasan adalah satu perkara yang amat signifikan sebagai pemacu, untuk pertumbuhan penjenamaan beliau sendiri dan projeknya pada masa akan datang.

Perkataan TRUMP TOWER di pintu masuk menara

Ia juga penting untuk menandakan kewujudan identiti jenama Trump. Tanda penguasaan Trump di Fifth Avenue (Fifth Avenue adalah antara kawasan hartanah perbandaran bernilai tinggi di New York), dan satu isyarat akan kebangkitan bangunan–bangunan baru yang estetika dan berpengaruh kelak.

#4 – Fon Identiti

Elemen penjenamaan dengan Fon Identiti ini ada kaitan dengan apa yang selalu kita lihat di Malaysia. Antara contoh yang ketara adalah kempen pemasaran antara syarikat-syarikat telekomunikasi seperti Celcom. Kita boleh lihat Celcom dengannya akan mempamerkan iklan-iklannya dengan bunting atau kain rentang yang tertera “Ini Wilayah Celcom”

Penggunaan fon 'Ini wilayah Celcom'

Fon Identitinya ditulis dengan huruf besar bewarna putih, dan berlatar belakang warna korporat iaitu biru muda. Logo perniagaan iaitu logo seekor burung dengan perkataan Celcom biasanya akan diletakkan di bawah, dalam saiz yang lebih kecil untuk pengiklanan Fon Identiti –“Ini Wilayah Celcom”.

Penggunaan elemen Fon Identiti mampu menyerap ke dalam minda pasaran secara halus tanpa disedari. Contoh lain kejayaan Fon Identiti adalah McDonald, dengan mengekalkan perkataan ‘Mc’ untuk hampir semua produk istimewa restoran makanan segera tersebut.

Pengekalan fon identiti 'Mcdonald'

Pengekalan Fon Identiti ‘Mc’ pada produk menjadikan pengiklanan dan kempen pemasaran McDonald lebih berjaya, kerana pelanggan sentiasa terdedah dengan fon ‘Mc’. Tidak kira menonton televisyen, membaca surat khabar dan majalah, dalam perjalanan dan sebagainya. Perkataan ‘Mc’ dapat ditangkap dengan segera oleh mata dan dibawa ke minda.

Inilah antara contoh elemen penjenamaan dengan Fon Identiti. Trump melakukannya untuk Trump Tower, dan anda boleh melakukannya untuk produk dan servis anda.

#5 – Imej Identiti

Huraian terakhir dalam perkara elemen penjenamaan Trump ialah Imej Identiti. Namun perkara ini telah dibahaskan dalam artikel ke empat dahulu bertajuk Identiti Trump Tower New York. Maka, saya tidak akan mengulasnya lagi di sini. Anda digalakkan untuk merujuknya semula dalam senarai entri Majalah Niaga ini.

Donald J Trump berjaya mewujudkan jenama yang kukuh pada hari ini bukan kerana beliau seseorang yang terkenal. “Seseorang yang terkenal” pada dirinya dan jenamanya sekarang adalah satu adunan pelbagai pengetahuan, dan strategi seperti yang telah diterangkan dalam semua artikel di Majalah Niaga sejak artikel pertama lagi.

Trump Tower yang menjadi kajian kes dalam semua siri artikel ini hanyalah sebagai pencetus inspirasi penjenamaan buat kita semua. Kerana dari Trump Tower New York inilah Trump mula dikenali.

Artikel seterusnya nanti adalah penutup untuk musim pertama siri penjenamaan Donald J Trump ini. Kita akan sama – sama melihat tip khusus yang diberikan oleh Trump dalam membina jenama.

Sebaik tamat musim pertama penjenamaan, saya akan membawakan anda berkenaan minda positif Donald J Trump, iaitu seperti apa yang selalu dilafazkannya “ Think Big!!

Sumber: Majalahniaga.com

No comments:

MODUL KURSUS USAHAWAN IKS (NORMA BARU)

M01 : PENGENALAN KEPADA KEUSAHAWANAN

M02 : PENGURUSAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

M03 : RANCANGAN PERNIAGAAN

M04 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

M05 : PENGURUSAN PEMASARAN DAN JUALAN

M06 : PENGURUSAN OPERASI PERNIAGAAN

M07 : PENGURUSAN KEWANGAN PERNIAGAAN

M08 : LATIHAN DALAM INDUSTRI